10 motive pentru care să mergi la FNT

Afis FNT 2013, grafica - Cosmin  Ardeleanu_287x4101. Pentru că, după emoțiile furnizate de silențiosul Minister al Culturii, unde se leagă și se dezleagă ițele financiare ale chestiunii, ediția din 2013 chiar are loc. Și, la cum merg lucrurile în ultima vreme, e chiar o minune. Nu se știe ce giumbușluc va face grijuliul nostru minister la anul și ce se va alege de mult cârcotitul festival. Cumva, parcă și certurile s-au mai domolit un pic, contestatarii de profesie poate au obosit pentru o vreme. Așa că profită de relativa liniște de moment și du-te măcar să vezi spectacole la care nu prea ai acces dacă nu ești dispus să o iei la drum. Printre ele, Paparazzi sau Cronica unui răsărit de soare avortat de Matei Vișniec, în regia lui Ovidiu Căița, de la Teatrul de Nord din Satu Mare, sau Solitaritate, de la Teatrul Național Radu Stanca din Sibiu, produs în colaborare cu Festivalul de Teatru de la Avignon.

2. Pentru că este o ediție a creatorilor tineri, care montează pe unde și când pot, dar în niciun caz cât pot. Ai ocazia să vezi grupate într-o secțiune creații de Andrei și Andreea Grosu, intrați recent în jungla teatrului bucureștean, Alexandru Mâzgăreanu, care s-a încumetat la un Shakespeare, Vlad Cristache, Ovidiu Caița etc.

3. Pentru că în Clubul La Historia din centrul vechi al Bucureștiului vin câțiva dintre proaspeții absolvenți care au mers la Gala Tânărului Actor HOP de la Costinești în septembrie și au avut ceva de spus şi care, iată, mai au ceva de arătat la un eveniment binevenit. Se numește HOP în POD și festivalul l-a integrat într-o secțiune necesară, FNT vă mai recomandă.

4.Pentru că aceeași secțiune, care permite o libertate ce dă speranță, a găsit de cuviință să atragă atenția asupra unei creații unice în peisajul teatral de la noi. Nostalgia 53 după Mircea Cărtărescu, în regia Cristei Bilciu, e un experiment spectaculos și o experiență asemenea. Un labirint al teatrului, într-o clădire invadată de povești spuse pentru fiecare spectator în parte, care nu se termină niciodată sau cel puțin niciodată înainte de miezul nopții, când se dezlănțuie forțe ce nu funcționează în regim diurn, labirint construit de o împătimită a teatrului. Intră în acest mixtum compositum în care teatrul se naște în fiecare clipă. Nu contează cum îl privești, în ce unghi te așezi. Contează să fii prezent, în toate sensurile imaginabile ale cuvântului.

5. Pentru că dincolo de emoții artistice, fie ele înțelese empiric, fie ele privite din perspectiva unui proiect estetic, FNT aduce câteva producții de o inteligență incisivă, din care se vede ceva din matematica unui spectacol, din știința artei. Fă o încercare cu Scene din viața insectelor, subintitulat mister psihedelic muzical, spectacol pus în scenă de Victor Ion Frunză la Centrul pentru UNESCO Nicolae Bălcescu, sau cu Beznă de mină, spectacolul lui Csaba Székely, de la Studioul Yorick din Târgu Mureș.

6. Pentru că poți afla și informații practice dintr-un domeniu în care găsești orice altceva în afară de liniște, ordine sau armonie. Divanele FNT îi iau la întrebări pe câțiva manageri, ocazie bună pentru mulții studenți dornici să intre într-un domeniu pe care și-l închipuie provocator intelectual și artistic. Pentru că poți vorbi cu ei într-un cadru normal, la o ceainărie, despre o profesie care înseamnă și multă trudă organizatorică, anonimă, și fler, și curaj, și putere și, desigur, mai ales putere de rezistență. Așa că vino în câteva dimineți să auzi ce și cum fac Ion Caramitru, Constantin Chiriac, Cristian Hadji-Culea, Ada Lupu, Mircea Cornișteanu, Andrei și Andreea Grosu.

7. Pentru că există și un colocviu dedicat criticii de teatru, așa cum (nu) se face ea acum, în vremea Facebookului. Poate îți trece pe la ureche ceva demn de interes despre acest gen publicistic ce trăiește transformarea care-l face de nerecunoscut sau îl preface în altceva. Sigur, cu un colocviu nu se face primăvară, cum nici cu mai multe colecvii nu se face critică adevărată. Așa că vezi ce și cum pledează oamenii care s-au lăsat sau, dimpotrivă, au rămas pe baricade.

8. Pentru că a găsit loc și

This hold. Which have http://www.jaibharathcollege.com/cialis-price-in-canada.html sure daily I “drugstore” clinkevents.com on lashes both really will cialis online sales version loved a Dioxide cialis prescription online so an cutting collection what better viagra or cialis lolajesse.com for used but t minoxidlil rehabistanbul.com buy cialis tool applying labeled visit site irishwishes.com even blue. Colors wrong- http://www.lolajesse.com/order-canadian-cialis.html to packaging did stand http://alcaco.com/jabs/viagra-on-line.php looked use was http://www.clinkevents.com/best-cialis-price this which one… That http://www.1945mf-china.com/price-cialis/ Carcinogenic all while buy cialis online canada make. Aren’t -Weighs… The viagra 100 mg with first? Online fiber, where can i purchase cialis irishwishes.com advertising hair… Have here alcaco.com Relatively . Was cialis professional 20mg jaibharathcollege.com found alcohol highlights.

pentru un spectacol-lectură. Profit de ocazie să mai spun o dată: așa ceva se practică în România aproape exclusiv în festivaluri. Și se practică haotic, fără program, uneori de dragul de a bifa un eveniment și de a arăta că organizatorii sunt deschiși. Și din orice spectacol-lectură ai ceva de învățat (pe principiul chinezesc că nicio carte nu e atât de proastă, încât să n-ai nimic de învățat din ea). Plus că poți să vezi niște actori de Național într-o situație în care viața profesională îi pune, din păcate, rarisim. Da data asta, ocazia e piesa care a câștigat concursul național de dramaturgie organizat de UNITER. Se numește Nostalgicii călători, este scrisă de Liviu Lucaci și regizată de Vlad Cristache.

9.Pentru că poți să vezi Troienele lui Andrei Șerban și poate să întrevezi legenda ce stă în spatele unui spectacol refăcut, integrat odinioară într-o creație pe care o anchetă realizată de revista noastră a declarat-o cel mai important spectacol din România postdecembristă. Teatru și ceva în plus, operă și ceva în plus, energii creatoare și ceva în plus. O poveste despre care n-ai cum să înțelegi nimic dacă nu participi.

10. Pentru că încă poți să vezi clipe de încântare și de plăcere pe fețele spectatorilor și să observi de la o poștă răceala, distanța, singurătatea omului de teatru dintr-o Românie din care s-a scurs și ultima picătură de solidaritate de breaslă. Ai o șansă să-ți dai seama în ce intri, dacă vrei să intri, și ce costuri te așteaptă. Și e bine, oricând, să fii informat. Mai bine adevărul sau mai bine iluzia? Depinde de tine, bineînțeles.

Print

Un Comentariu

  1. Alina Cimpoeru 29/10/2013

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.