Andrei Şerban: Teatrul din România trebuie să-şi regăsească propria voce

Într-un interviu acordat recent revistei HGF din Ungaria, Andrei Şerban vorbeşte despre nevoia oamenilor de a-şi găsi propria identitate la vremuri de criză, precum şi despre puterea de admira, condiţie indispensabilă supravieţuirii spirituale şi dezvoltării artistice. Pornind de la montarea sa după Îngeri în America, spectacol ce va avea premiera la Budapstea la sfârşitul acestei luni, pe data de 28 septembrie, cunoscutul regizor discută despre dezorientarea din societatea contemporană, despre nevoia de solidaritate şi de autenticitate şi îşi aminteşte despre anii petrecuţi la Paris, alături de Peter Brook, şi despre revenirea în România în anul 1990.

Să începem cu o întrebare despre Îngeri în America. Piesa pare o explorare în profunzime a psyché-ului din religiile şi tradiţiile americane, o cercetare prin intermediul unor poveşti a începuturilor epidemiei de SIDA. Sunteţi de acord? Care este punctul dvs. de vedere despre piesa lui Tony Kushner?

Când am început lucrul la acest proiect, m-am temut că o să-mi fie greu să leg anumite aspecte ale piesei. Eu personal nu sunt militant politic, nici măcar nu sunt liberal şi nu cred că teatrul trebuie să facă declaraţii de niciun fel. Propaganda produce adesea artă mediocră. Or, Kushner este un scriitor foarte important, implicat în activismul politic, un apărător al cauzei tuturor grupurilor ce resimt nedreptatea comisă de cei care au puterea. Dar la Îngeri în America nu m-au atras dimensiunea socială, sexuală sau politică, ci dimensiunea umană. Într-o lume în criză, oamenii se luptă cu ei înşişi să-şi găsească identitatea, se străduiesc să lupte împotriva izolării şi a exilării din viaţă şi, astfel, piesa mi se adresează direct. Şi, dacă-mi spune ceva mie, le-ar putea spune ceva tuturor despre ei înşişi: cu toţii tânjim după unitate, sănătate şi armonie. Punând întrebări, de la cele obişnuite, comune, la cele privitoare la spiritualitate, Kushner merge periculos de departe, atât de departe, că pune sub semnul întrebării până şi Biblia.

Şi, cu toate că unele personaje din Îngeri în America suferă de SIDA, sunt convins că piesa vorbeşte despre suferinţă şi empatie la un nivel mai profund, mai accentuat metafizic. Eu nu sunt nici homosexual, nici activist pentru o cauză. Dar mă preocupă problema de natură etică, aceea despre atitudinea noastră, a tuturor, faţă de cei bolnavi sau cu dizabilităţi. E mare nevoie de ajutor, de compasiune, de rugăciune.

De ce ar fi Îngeri în America o piesă de interes în Ungaria?

Uitaţi-vă la cum se poate anula o democraţie, iată ce a învăţat de la epoca Reagan noua putere din Ungaria şi din România. Să oprească timpul în loc sau să se întoarcă în trecut – este exact ce încearcă să facă politicienii de aici. În România tocmai a avut loc o lovitură de stat, o tentativă de a aduce trecutul înapoi. Ce nu ştiu idioţii de politicieni este că timpul nu mai vine înapoi, iată o lege cosmică.  Conflictul din Îngeri în America e între cei care doresc progresul şi cei care vor să se întoarcă în timp, situaţie ce oglindeşte ce se întâmplă astăzi, cel puţin în Europa de Est.

Vorbim despre două piese distincte. Cum aţi rezolvat problema privitoare la comprimarea textului dramatic?

Este prima dată când aceste piese lungi se joacă într-o singură seară. La New York, se joacă câte una pe seară. E posibil ca unele nuanţe din labirintul complex creat de Kushner să se rătăcească în traducere. Drept pentru care am tăiat unele părţi din text, păstrând ce este mai relevant pentru publicul din Ungaria, temele cu ecou imediat aici, astfel încât nimeni să nu plece de la spectacol cu ideea că e o piesă numai despre America.

La conferinţa de presă de la Teatrul Naţional aţi spus astfel: A venit timpul să ne antrenăm imaginaţia pentru că sunt foarte puţini bani pentru spectacol. Cât de provocator e pentru dvs. să lucraţi cu actori unguri, în asemenea condiţii financiare?

Am lucrat în toate situaţiile posibile: pentru La Mama, teatru de avangardă, unde aveam buget zero, pe Broadway şi la Metropolitan, cu un buget de aur! Trebuie să înveţi să fii flexibil, să te adeptezi şi să-ţi păstrezi creativitatea. Bineînţeles că am avut un şoc când am ajuns la Budapesta şi am aflat că Teatrul Naţional e profund afectat de o diminuare substanţială a bugetului. A fost supărător. Dar a fost o plăcere să lucrez cu actorii şi am încercat să ne concentrăm mai mult pe ce se întâmplă între noi, aşa că a a devenit o experienţă foarte plăcută. Sper că o să avem ce să arătăm la premieră, măcar nişte costume!

Înainte de acest proiect, când aţi montat Trei surori, aţi vorbit despre iluziile şi minciunile la putere astăzi în Ungaria. Este teatrul o cale spre o mai bună înţelegere a lumii?

Da. Răspund da cu toată convingerea. De ce? Pentru că ce încercăm noi ar putea face un bine. Tocmai pentru că trăim în lumea aceasta fragmentată, teatrul contemporan este împărţit şi confuz şi nu satisface nevoia şi dorinţa atât de multor oameni de a avea altă posibilitate, alt dialog; teatrul ca loc unde să găsească impresii de calitate superioară, dorinţa de a ne aduna pentru altceva decât pentru deziluzie şi disperare… Fac teatru având acest ţel: că teatrul ar putea face un bine. De aceea risc şi folosesc cuvinte precum credinţă şi speranţă (cuvinte deloc la modă în vocabularul de azi), având dorinţa de a împărtăşi totul cu actori şi spectatori care tânjesc după ceva mai mult, tânjesc după un alt tip de emoţie, nu după ce e sumbru, cinic şi pesimist. Da, Cehov arată cât de absurdă şi cât de tragicomică e situaţia noastră, a fost medic şi a făcut o operaţie pe sufletul nostru bolnav, dar a fost un medic plin de compasiune. Mila şi compasiunea sunt la fel de adevărate cum e cruzimea, iar întunericul există numai pentru că există lumina. Nici măcar la sfârşit, când sunt singure şi pradă disperării, cele trei surori nu-şi pierd speranţa într-o viaţă mai bună, mai inteligentă. Dacă am şti cum să trăim… Iată o întrebare ce rămâne deschisă pentru noi toţi.

Sunteţi recunoscut pentru elementul vizual provocator din spectacolele dvs. şi pentru reinterpretarea clasicilor, de la tragicii greci la Cehov sau Shakespeare. Care este clasicul dvs. preferat? Dar contemporanul preferat? Şi de ce?

Dramaturgul meu preferat este cel pe al cărui text lucrez acum. Trebuie să crezi că prezentul, clipa asta, este cel mai important şi că toată lumea depinde de piesa noastră. Chiar dacă e adevărat că teatrul stă acum la marginea societăţii, trebuie să credem că încă e posibil să ne minunăm, să fim surprinşi, să avem un şoc, că după ce plecăm de la spectacol ne putem simţi mai vii.

Să ne întoarcem la prima dată când aţi pus în scenă Iulius Cezar, în stil kabouki. Atunci aţi stârnit un întreg scandal. Ne-aţi putea povesti?

A fost o alegere de tinereţe, făcută din dorinţa de a merge înaintea vremurilor, de a merge în răspăr cu tradiţia. Totul se schimbă atât de repede, aşa că acum e déjà vu, e o abordare învechită a piesei lui Shakespeare. Dar la vremea aceea a provocat scandal în România. Cum să fac astfel încât floarea din tinereţe să rămână vie, să se păstreze proaspătă mai târziu în viaţă? Iată care este adevărata întrebare pentru mine ACUM, mai adevărată decât a fi sau a nu fi!

În anii ’70 aţi devenit unul dintre cei mai importanţi regizori de teatru din SUA. Ce amintiri aveţi de la La Mama?

Pentru mine, La Mama a fost slava izbăvitoare. Dacă aş fi rămas în România, n-aş fi descoperit niciodată orizonturi aşa de largi, n-aş fi avut şansa de a experimenta liber şi de a-mi învăţa meşteşugul, nu i-aş fi cunoscut niciodată pe Brook şi pe Grotowski şi, fără aceşti mari profesori, viaţa mea ar fi luat-o pe alt drum.

Toţi trebuie să privim cu admiraţie pe cineva din viaţa noastră, cu toţii avem un părinte, cu toţii trebuie să găsim un model care să ne inspire. Ce trist că tinerii de azi sunt atât de autosuficienţi şi cred că lumea s-a născut odată cu ei!

Aţi locuit şi aţi lucrat la Paris câţiva ani. În ce sens vă consideraţi un discipol al lui Peter Brook?

Poate părea ciudat, în lumea noastră fără credinţă, să spun că, pentru mine, Brook a fost un fel de Dumnezeu. Dar a fost, în sensul în care orice geniu este ca un zeu! Noi, majoritatea celor care au lucrat cu el, credeam că stăm alături de un mare învăţător, deşi el nu s-a crezut niciodată aşa ceva. Într-un singur an am învăţat de la el mai mult decât am învăţat în toţi anii în care am mers la şcoală! Când i se cerea să spună care e secretul cunoaşterii lui, Brook răspundea aşa: Nu pot să te dezvolt, pot doar să creez condiţiile în care să te dezvolţi singur. Să ai nevoie, să doreşti, să faci eforturi, iată cele trei expresii verbale pe care le-am învăţat de la el. Ca un fermier înţelept, ne-a ajutat să smulgem toate buruienile din propriul nostru câmp, să ne irigăm corpul, să scăpăm de iluziile şi de minciunile cu care meseria noastră are de-a face atât de mult, să ne vedem vechile obiceiuri şi să începem de fiecare dată de la zero, să semănăm seminţe noi. Trebuie să ne arăm împreună câmpul artistic al fiecăruia, aşa cum arăm pământul.

Nimeni nu poate face nimic singur. Avem nevoie unii de alţii ca să arăm pământul cel mare care ne aparţine tuturor, teatrul! Starea de graţie nuţi cade în poală ca un dar ieftin, nu apare când o chemi tu! Trebuie să plătim pentru ea. CUM? Prin lucru. Plata constă în efortul de a înţelege oamenii, de a te pune în locul altuia. Când joci un rol, în viaţă sau pe scenă, trebuie să-i cunosşti pe aceşti necunoscuţi din jurul tău, dar şi pe cei dinăuntrul tău. Trebuie să lucrăm, să facem greşeli, să o luăm de la capăt, să căutăm. Misiunea noastră e asemenea unei lungi călătorii pe mare, călătorie în care nu suntem pasageri pasivi, ci membri activi ai echipajului. Mai ales în teatru trebuie să învăţăm să slujim altceva decât propria noastră vanitate, micul nostru interes egoist. Să dorim arzător să descoperim altceva, ceva mai înalt. Iată, în esenţă, ce înseamă Book pentru mine.

Ce v-a făcut să reveniţi în România, ca director artistic al Teatrului Naţional în perioada 1990-1993, la multă vreme după ce aţi emigrat în străinătate?

M-am întors din naivitate, pentru că speram că pot face bine, că pot trezi o instituţie-elefant bătrână şi adormită, numită Teatrul Naţional, că-i pot da oxigen nou, dar la scurtă vreme după ce românii m-au primit cu aplauze şi trandafiri, am simţit miasma, bălegarul de la rădăcina florii. Pentru ei, am fost un american naiv pe care-l pot manipula în scopul lor meschin şi egoist. Actorii nu voiau să se reinventeze, nu erau interesaţi să se dezvolte şi să facă progres, nu voiau decât să meargă la festivaluri în străinătate, să călătorească în locuri frumoase, acolo unde erau invitate spectacolele mele. Am devenit un ghid turistic pentru ei, ceea ce nu mă distra deloc. Iar atunci când Ministerul Culturii a început o cenzură subtilă a opţiunilor mele artistice şi vechile şi prosteştile jocuri politice au devenit evidente, a fost un semn că trebuie să plec şi să încep un al doilea exil.

Dar m-am întors iar mai târziu, simţindu-mă responsabil faţă de noua generaţie, de vreme ce şcolile de teatru se degradau din ce în ce mai mult, şi am organizat ateliere de vară speciale, în regim intensiv, pentru a experimenta căi noi cu ei, în aer liber, în zone rurale, în natură, departe de zona instituţională. Aceste workshopuri sunt cele mai importante pentru mine, pentru că ele transformă în mod activ participanţii, mult mai mult decât îi transformă un spectacol de la teatru.

Ce părere aveţi despre teatrul din România de azi? Lucraţi des acolo?

Încerc să păstrez legătura şi mă întorc o dată pe an (când îmi permite programul de la Columbia University din New York, unde predau actorie, misiune grea) şi ori fac un spectacol, ori ţin cursuri şi conferinţe. E nevoie de educaţie, sărăcia spirituală şi pasivitatea atingând cote alarmante. Teatrul din România trebuie să-şi regăsească propria voce. Acum n-are nicio direcţie, niciun imbold, nicio nevoie de a spune ceva care să conteze. În comunism, când îi rezista cenzurii şi încerca să scape de ea, teatrul şi-a găsit energia şi vitalitatea. Acum ele s-au pierdut, momentan predomină confuzia şi spectacole bune apar numai din când în când, sporadic.

Ce credeţi despre Kulturkampf din Ungaria şi mai ales despre reacţiile isterice ale extremei drepte împotriva lui Alföldi Róbert?

Alföldi e unic, sigur are ceva aşi în mânecă şi ei îl ţin acolo unde e. Pentru mine, e un paradox că mai poate fi la Teatrul Naţional, după toate atacurile umilitoare la care a fost supus, ultimul fiind tăierea bugetului! Prin hotărârea lui de a păstra şi de a continua lucrul în condiţii de extremă presiune, într-un mediu ostil, este un exemplu. Pasiunea lui pentru teatru este atât de mare, că poate depăşi obstacole imposibil de depăşit.  E ca Prior, personajul pe care-l joacă în Îngeri în America, care supravieţuieşte şi luptă în continuare, în ciuda tuturor îngerilor… Mesajul lui pare să fie: Muncim mai departe. Câtă vreme nu închid teatrul, nimic nu e niciodată pierdut, fiecare experienţă poate fi de folos! Arta câştigă, cel puţin până acum.

Rita Szentgyörgyi

Print

8 Comentarii

  1. yorick cel dilematic 17/09/2012
  2. Razvan 18/09/2012
  3. yorick cel dilematic 18/09/2012
  4. mihaela 28/09/2012
  5. yorick cel dilematic 29/09/2012
  6. mihaela 30/09/2012
  7. milliella 30/09/2012
  8. yorick cel dilematic 30/09/2012

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.