Cea de-a opta ediție a Festivalului Temps d’Images va avea loc la Cluj, între 7 și 14 noiembrie 2015. Tema festivalului din acest an este „Corp Comun”, iar artistul asociat este Alexandra Pirici. Festivalul cuprinde, ca în fiecare an, și Platforma Independentă de Artele Spectacolului, ce se va desfășura între 12 și 14 noiembrie, cadru în care publicul clujean va avea ocazia să descopere cele mai recente și reprezentative producții de teatru și dans contemporan din scena independentă românească.
Cele opt zile de festival reunesc 19 spectacole de teatru, dans sau performance, două lansări de carte și una de revistă, o proiecție de film și o instalație, un concert și numeroase întâlniri și discuții cu publicul și artiștii invitați.
Continuând linia curatorială ce urmărește cartografierea performativă a celor mai importante și stringente tematici socio-politice ale lumii contemporane, această ediție a Festivalului Temps d’Images interoghează „Corpul comun“ printr-o paletă largă de expoziții și conferințe, dar și creații performative: premiera românească a piesei „Pulverizare” de Alexandra Badea (regia Frédéric Fisbach), despre globalizarea dezumanizantă a muncii, lectura piesei „Căpcăuni” de Yann Verburgh, spectacolul lui Raul Coldea și Petro Ionescu, „Provizoriu”, o abordare a invizibilității sociale în România, „The State”, un performance de Alexander Manuiloff (Bulgaria) despre valorile comune ale cetățeniei, „Balansé”, spectacol de dans ce reia istorii ale mișcării în corpul singular al coregrafei-performer Agnès Dru, și performance-ul de animație al artistului vizual Ciprian Mureșan, „Untitled”. O secțiune specială e dedicată creațiilor tinerilor artiști emergenți: „Staff”, un performance de Andreea David și Ingrid Berger, Ghinga, o dramatizare a romanului lui Dan Coman și Nud de femeie brunetă, un performance de aceeași Andreea David. De asemenea, Festivalul va găzdui proiecția filmului Martei Popivoda (Serbia), „How Ideology Moved Our Collective Body” și două lansări de carte: „Fraierilor”, o carte despre implicare civică și despre modul în care cultura poate genera schimbări majore de mentalități (autor: Mihai Goțiu) și „Sfîrșitul regiei, începutul creației colective în teatrul european”, o antologie de eseuri coordonată de Iulia Popovici.
În cadrul Platformei Independente de Artele Spectacolului se întâlnesc în această ediție producții care chestionează în același timp modalitățile colaborative de lucru artistic și (de)solidaritățile vieții noastre. „Pentru că meriți” (proiect observațional coordonat de Bogdan Georgescu) confruntă presiunile normative la adresa corpului femeii. Gândirea socială patriarhală este chestionată și în You Might as Well Have Sung the Swedish National Anthem – performance-ul pentru un spectator-bărbat (one-on-one) al lui Farid Fairuz. Voi n-ați văzut nimic (one-man show creat de Alex Fifea, Cătălin Rulea și David Schwartz) pune în scenă abuzul social, în timp ce „Foamea noastră cea de toate zilele” (Radu Apostol și Ana Mărgineanu) propune o explorare directă a naturii sărăciei și a felului în care ficțiunea poate influența realitatea, „Produse domestice” (Ioana Păun și Xandra Popescu) aduce împreună tema exploatării domestice a femeii, pe cea a abuzului și a precarității, iar concertul-performance „Parental Ctrl” (Sinkó Ferenc) vorbește despre generația Y și părinți, despre dependența de tehnologie și evadarea din realitate.
Ediția din acest an este posibilă datorită finanțatorilor și partenerilor festivalului, precum și contribuțiilor donatorilor din campania de crowdfunding lansată de echipa Temps d’Images în luna septembrie. 76 de donatori au susținut campania desfășurată timp de o lună, care și-a atins obiectivul în proporție de 166%, suma finală obținută fiind de 13.302 lei.
„Ce înseamnă să lucrezi în colective de artiști în care ideile reprezintă un bun comun, iar auctorialitatea individuală nu mai este vizibilă în sine? Cum gestionăm apartenența la un grup, solidaritatea și integrarea în raport cu nevoia păstrării propriei individualități și a propriei voci creative? Avem nevoie de un corp comun pentru a ne face vocea auzită, individual și colectiv? Sau avem nevoie de eroi, de personalități izolate care să ne reprezinte? A face corp comun și bunurile comune sunt ele o ficțiune?” Iată doar câteva dintre întrebările la care își propun să răspundă artiștii.
Festivalul a comisionat și coprodus două spectacole ce abordează subiecte delicate și puțin reprezentate: violența pornografică și modul în care ea se infiltrează în relațiile umane cotidiene („Cunthate[Ură]” de Nico Vaccari), construcția identitară și complicatele interacțiuni sociale ale persoanelor transgender din România („Ea e băiat bun”, o monodramă de Eugen Jebeleanu, avându-l în distribuție pe Florin Caracala).
Artistul asociat al festivalului Temps d’Images în 2015 este Alexandra Pirici, artistă care lucrează nedisciplinat, între coregrafie, arte vizuale și muzică. În 2013, a semnat împreună cu Manuel Pelmuș acțiunea continuă O retrospectivă imaterială a Bienalei de la Veneția, iar lucrările ei au fost prezentate în contexte ca Van Abbemuseum, Centre Pompidou, Manifesta 10, Hebbel am Uffer etc. În cadrul festivalului, Alexandra Pirici prezintă Instrumente delicate manipulate cu grijă, o acțiune continuă co-produsă de imagetanz/brut Viena și Centrul Național al Dansului București, în care se întâlnesc preocupările artistei pentru memoria individuală ca arhivă subiectivă și readucerea artei muzeificate la o dimensiune uman-corporală, și un concert, sub numele Adda Kaleh. Împreună cu Alexandra Pirici a fost curatoriat și o parte din programul discursiv și de expoziție al Festivalului: performance-ul tactil one-on-one al Mădălinei Dan,„ The Agency of Touch” – care are drept miză redescoperirea corpului tactil, prezentări și discuții cu Nick Srnicek, Helen Hester, Raluca Voinea, un eveniment dedicat fotbalului feminin, precum și instalația Social Fiction a Prosper Center, care încorporează piese din colecția toamnă-iarnă 2015 și o aplicație mobilă.