Curcubeul din ultimul rând de la cinema Curcubeu

Printre dramaturgii contemporani, Lia Bugnar este un caz aparte. Textele pe care le scrie, uneori special pentru anumiţi actori, cum e cazul Taniei Popa cu „Fata din curcubeu”, sunt mai degrabă atipice, pentru că vorbesc despre om şi despre oameni, aşezaţi în contexte sociale, nu despre contexte sociale, în care personajele sunt folosite pe post de material ilustrativ. Lia Bugnar explorează zone profund emoţionale, apasă inteligent anumite butoane la care reacţia publicului nu se lasă aşteptată, atinge acel fond sensibil care nu poate rămâne fără ecou.

După textul „Felii”, pus în scenă la Teatrul „Radu Stanca” din Sibiu, cu Ofelia Popii, o poveste în care destinele a şapte femei se întâlnesc la un moment dat într-un punct, toate şapte fiind interpretate de aceeaşi actriţă, în „Fata din curcubeu”, Tania Popa  îşi asumă un discurs personal despre o existenţă ratată.

Un one-woman show, spectacolul de la Sala 99 a Teatrului Naţional din Bucureşti, inclus în programul „Uşi deschise pentru toţi”, este construit de Lia Bugnar ca o confesiune în timp real. Iar actriţa lucrează mult tocmai pe forţa poveştii, lăsându-se în voia ei cu voluptate şi un soi de patimă intenţionat nedomolită. Povestea – scrisă pe ideea „toate-s vechi şi nouă toate” – e cea a unei târfe care trăieşte în stradă, într-o mizerie în care se amestecă deopotrivă disperarea şi umorul negru, amplificate până la limita la care violentează psihicul spectatorului, cerându-i o reacţie ce nu întârzie să se arate. Nu se poate vorbi despre un concept scenografic în spectacolul de la Naţional, acesta fiind construit exclusiv pe interpretare. Un morman de hârtii, o lămpiţă pe post de maşină de gătit şi o femeie îmbrăcată în haine groase şi urâte, în spatele cărora cu greu poţi ghici feminitatea.

Tania Popa se joacă subtil cu graniţele convenţiei, pe care o rupe încă de la prima apariţie, când intră în scenă şi cerşeşte… un leu spectatorilor. Apoi începe să-şi povestească viaţa. Copilăria – desigur, fericită – cu familia perfectă, sora geamănă moartă într-un accident pe gheaţă, broasca ţestoasă cu nume de neuitat, „Matusalema”, cea moartă şi transformată în veioză, apoi viaţa din Cinematograful „Curcubeu”… Prin acumulări de detalii, actriţa recompune o existenţă previzibilă, dar cu atât mai puternic emoţionantă, cu cât previzibilul este asumat şi bine condus. Şi regizoarea-dramaturg, şi actriţa mizează pe forţa detaliului, pe acele gesturi şi gânduri şi amintiri care transformă o persona într-o persoană. Timp de o oră, alternând poveştile şi melodiile ruseşti, acompaniate la pian de Marian Hâncu, Tania Popa creează un tip de spectacol mai puţin întâlnit pe scenele teatrelor mari din Bucureşti, dar necesar. Necesar pentru că răspunde într-un mod artistic real unei nevoi de emoţie pe care publicul şi-o hrăneşte de obicei prin alt tip de producţie şi pentru că îi oferă unei actriţe prilejul de a-şi pune în valoare mijloace artistice nu întotdeauna exploatate la acest nivel.

Bine gradat, atât din punct de vedere dramatic, cât şi din punct de vedere al interpretării, spectacolul evoluează pe o zonă trăirist-asumată, adecvându-şi în permanenţă discursul la idee. Fata care-şi duce clienţii pe ultimul rând de la Cinema Curcubeu şi trăieşte în permanenţă între două lumi – mizeria din sală şi poveştile din filme – nu îşi propune mai mult decât să-şi seducă auditoriul. Vorbeşte, cântă şi dansează de la început şi până la sfârşit în faţa unui public real sau imaginar, fără să încerce să-şi justifice alegerile. Alternează momente de brutalitate, de totală lipsă de feminitate, cu unele în care delicateţea se insinuează absolut neaşteptat din spatele cuvintelor sau al gesturilor. Momentul construit cu irizări naturaliste, în care actriţa aşezată tacticos „la masă” îşi pune în faţă şervetul şi îşi taie un cartof fiert în coajă în bucăţele mici, muşcând apoi pofticios dintr-un ardei, sau cel în care îşi lustruieşte cu scuipat pantofii negri desperecheaţi, cu care pleacă la „vânătoare”, sunt doar două dintre ele.

Fără să insiste pe o latură absurd şi convenţional sensibilă, tipică târfelor din literatură şi teatru, Lia Bugnar reuşeşte un personaj viu şi veridic, ce se limpezeşte în faţa publicului timp de o oră. Sensiblităţile absolut credibile, construite în timp şi datorate aproape exclusiv filmelor de la cinema Curcubeu, văzute între două acte sexuale, consumate pe ultimul rând din sală, sunt bine asumate de Tania Popa, care ştie să apese pedala până la acel punct în care sentimentul nu eşuează în sentimentalism ieftin. Iar alternarea cântecelor cu bucăţi de poveste, departe de a întrerupe în stil brechtian fluidul emoţiei, îi dă o încărcătură şi mai mare, dar păstrată tot în zona patetismului autenticului, ce aminteşte de filmele ruseşti de altădată.

Un singur moment spectacolul îşi pierde însă echilibrul şi acela este chiar în final. O ieşire din scenă ceva mai simplă, mai „în coadă de peşte”, ar fi câştigat în emoţie reală. Moartea şi falsul dialog cu poliţistul care o loveşte forţează uşor o notă pe care nicio altă scenă n-o forţează… şi tulbură echilibrul.

Print

6 Comentarii

  1. Iulia Mocanu 13/05/2012
  2. mihaela 14/05/2012
  3. Gabriel, cititor al lui yorick.ro 14/05/2012
  4. Gabriel, cititor al lui yorick.ro.ro 15/05/2012
  5. spectator 22/05/2012

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.