Dacă e Mălăele, râzi, nu?!

yorick-5-aniObișnuințele publicului sunt greu de schimbat. Și, da, publicul vine la teatru, mai ales la unele teatre, chitit să râdă. Să dea banii pe bilet și să râdă cu orice preț. Să râdă și dacă e de plâns. Că, la urma urmei, ce altceva e teatrul, dacă nu (o) comedie?

Dacă urmărești seară de seară, în diverse spații de joc din București și din țară, vezi că fenomenul e foarte răspândit și ca, la nivel general, tragem căruța în două direcții diferite. Sigur că, la cum s-au ales ițele în ultimii ani în teatrul românesc, un spectacol cu Horațiu Mălăele, oriunde ar fi el și oricare ar fi titlul de pe afiș, este, automat, ceva la care râzi garantat. Deci merită și să stai la coadă la bilete, și să dai triplu pe un bilet, merită orice și oricât, pentru că, după o zi stresantă la serviciu, dacă tot îți sacrifici seara la teatru, măcar să merite, măcar să te amuzi. Și, dacă nu e de râs, tot găsești tu ceva de care să te agăți.

La premiera cu „Jocul vieții și al morții” de la Teatrul de pe Lipscani, acest mic/mare adevăr a ieșit în evidență aproape violent. O sală care nu e cea mai fericită alegere pentru teatru, care n-are magia pe care o merita spectacolul, a fost arhiplină, iar publicul, hotărât să plece acasă numai după ce și-a încasat porția de râs. O sală în care publicul – a fost evident încă din primele minute – nu avea obișnuința spectacolului de teatru, pentru că după cinci minute de întârziere a început să aplaude ca la concerte sau ca la cinema (puțin a lipsit să nu fluiere…), cerându-le actorilor să intre pe scenă. Desigur, punctualitatea e importantă, dar, așa cum scria George Banu într-un eseu din „Scena modernă”, lipsa de punctualitate are un anume farmec boem în lumea artistică în general și în teatru în special. Și, când, în cele din urmă cortina s-a deschis, spectacolul a început, iar pe scenă a apărut… Horațiu Mălăele, reacția a fost aproape unanimă: toată lumea a început să râdă. Fără să conteze că pe afiș era trecut numele lui Horia Lovinescu sau că spectacolul la care veniseră era nici mai mult, nici mai puțin decât o adaptare după „Jocul vieții și al morții în deșertul de cenușă”, un text prea puțin predispus la un tip de comic „ușor și sănătos”. Dar ce contează?!…

Dincolo de valoarea spectacolului, pe care nu o discut acum, trebuie spus că prima jumătate de oră am asistat la chinul unei săli întregi de a găsi motive să râdă. Și nu e o glumă deloc. Pentru că a fost de-a dreptul trist să constat că oamenii efectiv „vânau” poantele. Vânau acele cuvinte de care să se agațe ca să scoată un mic hohot de râs, fie el și forțat. Vânau fiecare mișcare, fiecare răsucire a lui Horațiu Mălăele, care se încadra cât de cât într-un oarecare orizont de așteptare. Iar când a spus cuvântul „pipi” deja a fost delir…

Că publicul larg vrea comedie se știe prea bine, o arată toate studiile, toate sondajele și nu e nicio problemă. Viața e tristă, toată lumea vrea entertainment, iar teatrul este și asta. Problema e însă că obișnuințele, gustul și orizontul de așteptare ale acestui public ajung să creeze un cerc vicios, pe termen lung.

Print

3 Comentarii

  1. Niki Vranceanu 10/02/2015
  2. ploiesteanu 10/02/2015
  3. Teatro-Ologia 15/02/2015

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.