Emil Boroghină: Am muncit 11 ani pentru o singură reprezentaţie

Cunoscut în lume ca una dintre cele mai bune manifestări ale genului, Festivalul Internaţional Shakespeare de la Craiova, aflat acum la a opta ediţie, îşi deschide porţile astăzi. Înainte să bată gongul, Emil Boroghină, director artistic al evenimentului, mânat de o „pasiune reală şi de lungă durată”, şi-a găsit câteva clipe să-şi amintească de un eveniment personal, unul dintre cele care schimbă destinul.

În general, Emil Boroghină vorbeşte cu patimă despre spectacole după piesele dramaturgului englez şi despre festivalul pe care l-a creat. Arareori se avântă pe tărâmul confesiunilor despre propria lui viaţă artistică. Îi laudă pe alţii cu asupra de măsură, dar despre sine nici măcar nu pomeneşte decât câteodată, şi atunci pentru a aminti de măreţele fapte artistice consumate în vremea când conducea Teatrul Naţional Marin Sorescu din Craiova. De data aceasta, Emil Boroghină s-a lăsat convins să vorbească, oricât de puţin, despre aventura personală cu Shakespeare. Dacă ea va avea un episod zilele acestea la Craiova, cu atât mai bine.

Aş vrea să vorbim puţin despre un demers personal al actorului Emil Boroghină, care se apropie iar de lumea marelui Will. Aţi pregătit un recital pentru această ediţie a evenimentului. Despre ce este vorba?

Înainte de toate, aş vrea să spun că nu ştiu dacă această întâlnire a actorului Emil Boroghină cu o mică parte din publicul Festivalului Shakespeare de la Craiova va avea sau nu loc. Totul depinde de starea fizică şi psihică în care mă voi afla în ziua de 29 aprilie 2012.

Nu conceperea programului, ci numai problemele legate de finanţarea festivalului au făcut, şi de această dată, acum însă mai mult decât oricând, ca, cel puţin până la gongul inaugural din 23 aprilie, limitatele puteri ale unui om de peste 70 de ani să fie şi ele epuizate. Nu este vorba despre orgoliul unui actor care doreşte neapărat să se pună în valoare. Este cu totul altceva.

După ultimele ediţii ale festivalului, am intenţionat de fiecare dată să mă retrag din rândul celor care organizează efectiv această manifestare culturală, atât de dragă mie. Am revenit asupra acestei hotărâri intime, din teama că Festivalul Shakespeare ar putea fi lăsat să moară. Aş vrea ca despărţirea mea de cei câţiva prieteni din ţară şi din străinătate, vorbesc despre cei adevăraţi, să fie una caldă, intimă şi cât se poate de discretă. Aş vrea, în acelaşi timp, ca măcar o parte din ei să plece cu convingerea că pasiunea lui Emil Boroghină pentru Shakespeare a fost una reală şi de lungă durată.

„Recitalul”, dumneavoastră l-aţi numit aşa, a fost prezentat într-o altă formă, cu mult mai multe ambiţii actoriceşti în anul 1974. În 1964 se aniversau 400 de ani de la naşterea lui William Shakespeare. În 1963, imediat după absolvirea Institutului de Teatru, ca orice actor tânăr şi marcat de speranţe, am încercat să-mi pregătesc o înşiruire de câteva monologuri din ciclul bufonilor shakespearieni. Citisem în timpul studenţiei piesele lui Shakespeare, dar lecturile mele fuseseră, cu excepţia piesei Othello, în general superficiale, grăbite, fără a mă putea adânci în Oceanul atât de adânc al mistuitoarei sale creaţii. Am început, firesc, să le recitesc, cu gândul la selecţia pe care trebuia să o operez. Re-lectura a însemnat, însă, o redescoperire. Mă întâlneam cu un alt Shakespeare, cu Shakespeare cel profund, care mă surprindea cu fiecare piesă, cu fiecare vers. Selecţia, care ar fi trebuit să se încheie în câteva luni, a durat aproape 11 ani, iar ceea ce s-a conturat, din punctul de vedere al scenariului, care evidenţia condiţia umană din teatrul shakesperian, l-a marcat pe omul Emil Boroghină, i-a trasat drumul şi într-un fel i-a fixat şi destinul. „Am ars atâta timp”, am muncit 11 ani, pentru o singură reprezentaţie, cea din 22 aprilie 1974, de pe scena Teatrului de Păpuşi din Craiova. E drept, ea a fost prefaţată de profesorul Ion Zamfirescu, autorul monumentalei Istorii Universale a Teatrului, iar în sală se afla nimeni altul decât Radu Beligan, mentorul şi idolul meu şi al unei întregi generaţii.

Întâlnirea de acum ar vrea să reprezinte cu totul altceva. Ar vrea să însemne un îndemn la necesitatea de a-l reciti în permanenţă pe Shakespeare, aşa cum credincioşii citesc şi recitesc Biblia. Nu este deci un recital „de actor”. Dar, aşa cum spuneam la început, azi nu ştiu dacă această întâlnire va avea loc acum sau altă dată. Ea însă va exista şi se va consuma în mine.

Rămânând în sfera personală, v-aş întreba când aţi jucat prima dată într-un spectacol după Shakespeare şi când credeţi că l-aţi descoperit cu adevărat.

În 1962, la examenul de la sfârşitul anului III de studenţie, am jucat un întreg act din Othello, eu fiind Iago, iar Maurul fiind interpretat de Sandu Simionică, unul din marii actori ai României, care, din nefericire, a trecut în urmă cu mai mulţi ani, după un tragic accident, în lumea umbrelor. Examenul nostru a fost considerat foarte reuşit, aşa că s-a luat decizia să continuăm munca la „Othello”, care a devenit unul din spectacolele noastre de absovire. Iago din anii studenţiei a fost deci prima mea apropiere de Shakespeare. Cea reală a început să se producă, aşa cum vă spuneam, la puţin timp după aceea.

Ce spectacole după Shakespeare, din România şi din străinătate, au rămas întipărite, de-a lungul anilor, în memoria dvs. afectivă şi de ce?

„Cum vă place” al lui Liviu Ciulei, de la Teatrul Municipal, „Troilus şi Cresida”, în regia lui David Esrig, de laTeatrul de Comedie, „Regele Lear” şi „Visul unei nopţi de vară”, în viziunea lui Peter Brook, „Hamlet”-ul lui Tocilescu de la Bulandra, „Titus Andronicus” şi acum „O furtună” ale lui Silviu Purcărete, „Hamlet” în regia lui Tompa Gabor, „Cum vă place”, spectacolul lui Declan Donellan, „Hamlet” şi „Othello”, ambele în regia lui Eimuntas Nekrosius, „Miranda”, spectacolul lui Oskaras Korsunovas şi multe, multe altele, câteva dintre ele fiind invitate şi la Festivalul Shakespeare din România.

Am lăsat intenţionat la sfârşit marele spectacol „Sonetele lui Shakespeare” al lui Robert Wilson, de la Berliner Ensemble, cu care se deschide astăzi cea de-a VIII-a ediţie a Festivalului Internaţional Shakespeare de la Craiova. Pentru a vă spune şi de ce s-au fixat, unele dintre ele ca obsesii, în memoria mea, ne-ar trebui foarte mult timp (pe care eu în acest moment nu-l am). Sper să putem continua discuţia noastră cu un alt prilej, când gândurile mele nu vor mai fi direcţionate spre cu totul altceva, problemele organizatorice ale festivalului.

 

Print

37 Comentarii

  1. Monica Andronescu 28/04/2012
  2. Constantin E 28/04/2012
  3. noua voce in critica de teatru contemporana 29/04/2012
  4. Gabriel, un cititor al lui Yorick.ro 03/05/2012
  5. Coltea 03/05/2012
  6. maria 03/05/2012
  7. Coltea 04/05/2012
  8. maria 04/05/2012
  9. Coltea 04/05/2012
  10. mihaela 06/05/2012
  11. Coltea 07/05/2012
  12. Desteptu 07/05/2012
  13. Desteptu 07/05/2012
  14. Coltea 08/05/2012
  15. Filip CRISAN 08/05/2012
  16. teatru ion 10/05/2012
  17. teatru ion 10/05/2012

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.