Au trecut „doar” opt luni de la momentul istoric în care domnul primar Daniel Băluță, pe atunci doar interimar, între timp ales cu acte în regulă, mă primea în biroul domniei sale de la Primăria sectorului 4 pentru a discuta despre situația de la Centrul Cultural European pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu” și, la sfârșitul unui dialog care l-ar fi făcut invidios pe Eugène Ionesco, îmi declara sus și tare că, citez, „în curând, foarte curând, se va anunța concurs pe acest post și că totul va fi public și transparent: criteriile de concurs și comisia”. Era vorba despre postul de director al CCUNB… Cum spuneam, au trecut opt luni în care pe la conducerea acestui Centru cultural s-au perindat mai multe personaje, dar despre concurs pentru celebrul post nicio vorbuliță. Pe șest, românește, după ce Cristian Șofron a fost îndepărtat de la conducerea instituției, fără niciun motiv declarat vreodată, totul s-a aranjat atât de frumos, încât, în acest moment, directoare a venit nici mai mult, nici mai puțin decât… Alexandra Dobre, fosta consilieră a a ex-vicepremierului Gabriel Oprea.
N-am să intru în detalii cancaniste, oricât de vehiculate au fost ele prin presă la momentul la care Alexandra Dobre, de la înălțimea „experienței” ei, îi ataca pe jurnaliștii care îl acuzau pe protectorul Oprea de moartea un tânăr polițist. Și nici despre apartamentul de 90 de metri, cumpărat cu nu știu ce credit, pentru plata căruia i-ar trebui nu știu ce salariu… Nu despre toate astea este vorba, ci despre situația revoltătoare prin care femeia de 24 de ani a ajuns peste noapte să conducă o instituție de cultură – pe care regizorul Victor Ioan Frunză a pus-o pe harta României, scoțând-o din anonimat, construind acolo un adevărat centru de cercetare și o instituție de spectacole de cea mai bună calitate.
Prin urmare, cineva a avut un plan bine gândit cu acest centru încă de acum opt luni. Se făcea într-un loc performanță și trebuia neapărat oprit. Să recapitulăm, în câțiva pași, cum a fost distrus Centrul Cultural European pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu”, în doar câteva luni:
- După ce Piedone demisionează în urma incendiului de la Colectiv, Daniel Băluță se instalează interimar și una dintre primele măsuri, luată chiar a doua zi, este să-l înlocuiască fără nicio explicație pe Cristian Șofron, aflat în acel moment în interimat la conducerea CCUNB.
- În locul lui Cristian Șofron, peste noapte, a fost numită actrița Catrinel Dumitrescu. Tot fără nicio explicație. Îmi răsună și acum în urechi cuvintele lui Daniel Băluță, repetate cu încăpățânare, mai bine de jumătate de oră în biroul domniei sale, pe post de explicație oficială: „Am considerat că în acest moment doamna Catrinel Dumitrescu este cea mai potrivită persoană să conducă Centrul Cultural pentru UNESCO <Nicolae Bălcescu>. Este singurul răspuns pe care vi-l pot da.”
- Doamna Catrinel Dumitrescu, pe cât de discret a apărut în peisaj, pe atât de discret a și dispărut.
- Niciun concurs nu a fost anunțat în tot acest timp, deși primarul Daniel Băluță și-a făcut publică astă-iarnă intenția. Dar de la vorbe la fapte drumul e lung…
- Acum, la început de august, când lumea e în concediu și teatrele în vacanță, din cutia cu surprize a domnului Băluță a ieșit o altă… porumbiță: Alexandra Dobre. Care pe 3 august posta pe contul ei de Facebook: „Mă puteți urmări acum pe TeleMoldova, la talk show-ul „La un ceai cu Petru Frăsilă”! În interviul pe care l-am acordat am discutat despre proiectele culturale ale instituției pe care o conduc – Centrul European Cultural și de Tineret pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu”, despre stagiunea care începe în luna septembrie, dar și despre viziunea pe care o am referitoare la proiectele pentru tineri și la cum ar trebui să contribuim la dezvoltarea acestui segment extrem de important în viitorul oricărei țări!”
Carevasăzică, fără tam-tam, cu o mică modificare în denumirea oficială a instituției – adaosul „și de Tineret” – care să permită matrapazlâcul dorit, Alexandra Dobre s-a făcut directoare la instituția din strada 11 iunie. Halucinant! Ce anume o recomandă pe tânăra de 24 de ani („Jurist. Licențiat în Științe politice și Drept”, așa cum scrie pe pagina ei oficială) să conducă această instituție de cultură? Probabil că răspunsul oficial ar fi tras la indigo cu cel pe care l-am obținut în iarnă: „Am considerat că în acest moment domnișoara Alexandra Dobre este cea mai potrivită persoană să conducă Centrul Cultural pentru UNESCO <Nicolae Bălcescu>. Este singurul răspuns pe care vi-l pot da.” Nu vi se pare suficient?! Care este motivul – altul decât faptul că i-a fost consilieră lui Oprea – pentru care a ajuns fără concurs, brusc și direct în scaunul de directoare, de unde-și permite să emită judecăți și să vorbească despre „proiecte pentru tineri”?
În luna decembrie a anului trecut, la amintita întrevedere, primarul Băluță îmi spunea că activitatea Centrului trebuie să fie nu doar una „elitistă”, ci să se adreseze tuturor cetățenilor sectorului 4. Ei bine, se pare că asta a urmărit primarul sectorului 4, să scoată de pe afiș spectacole „elitiste” precum „Steaua fără nume” sau „O noapte furtunoasă”, puse în scenă acolo de Victor Ioan Frunză, care, împreună cu trupa lui, a fost îndepărtat încet, încet… Asemenea montări or fi prea „elitiste” pentru cetățenii sectorului 4…
În timp ce acest spațiu, această „casă de cultură” scoasă din anonimat de Victor Ioan Frunză, care crease acolo un spațiu unde actori tineri – că tot vorbim despre tineri – făceau performanță și cercetare, a fost distrus peste noapte de decizii politice, în care, evident, primează alte interese, e loc și sunt și bani pentru înființarea unui teatru precum cel al Stelei Popescu. Dar asta e deja o altă discuție…
Până una alta, rămân câteva întrebări: Cine e Alexandra Dobre și ce caută ea la conducerea Centrului Bălcescu? De ce a fost numită fără concurs? Cine a avut interes să distrugă un mic centru teatral care funcționa excelent?
Stimata editorialista,
Intrebarile dumneavoastra sint atit de legitime incit in societatea actuala (romaneasca) devin retorice. Nu sesizati ca traim de ceva vreme in deplina juvenocratie?
Omul din bransa dumneavoastra, dramaturgul Corneille, spunea prin gura unui personaj, acum sute de ani: «Je suis jeune, il est vrai; mais aux âmes bien nées, la valeur n’attend point le nombre des années». Daca nu ne plac tinerii aflati (oricum) in fruntea bucatelor, iata tapul nostru ispasitor.
Aduse in contemporaneitate, pretentiile lui Corneille ne baga in ceata… âme bien née? Ce-o mai fi si asta? In acea epoca pretins puritana, o asemenea conditionare avea de-a face cu morala, justetea, spiritul inalt, curajul de a-ti dezvalui calitatile dobindite prin nastere, dar si prin educatie. Ce-o fi insemnind insa in vremea noastra sa ai un suflet “nascut asa cum trebuie”? Sa fii un om de bine? Sa gindesti pozitiv? Adaptabil? Cooperant? Sa ti se nasca sufletelul in familia potrivita? HR-istii care evalueaza CV-urile astazi nu se uita dupa valorile unui fraier aventuros si idealist precum Cidul lui Corneille, ci dupa valorile care-ti aduc postul convenabil, care creeaza imaginea indelebila a omului potrivit la locul potrivit, “à la mode de chez nous”…