Început de stagiune eveniment

parcul 1I-am dat telefon prietenei mele aflate la Iaşi – pentru un master de lingvistică computaţională (chiar aşa!) – să-i spun cât de mult mi-ar fi plăcut să vadă cu mine Flecărelile femeilor. „Cu vorbe sau fără? – apucase deja să mă întrebe când s-a dezmeticit imediat – Cu vorbe, cum altfel, dacă sunt… flecăreli?!” Cătălina (prietena mea) are şi n-are dreptate, i-am zis-o, pentru că imaginaţia, talentul, posibilităţile strict tehnice, dar şi tenacitatea echipei Masca ne demonstrează, de 22 de ani, că pot depăşi orice obstacol. Întâmplător şi nu, acesta este un spectacol cu vorbe: „Vom aduce pentru început şi o premieră <vorbită>, Flecărelile femeilor de Goldoni, un spectacol în care actorii s-au jucat cât au vrut şi, ca regizor, i-am lăsat să se joace cât pot, mai ales că joc şi eu, iar mie chiar îmi place să mă joc jucând. Va fi ultimul nostru spectacol vorbit, mi se pare mult mai interesant acum să arătăm ce ştim, să arătăm că nu degeaba suntem unici în peisajul teatral românesc.” – spune directorul Mihai Mălaimare în deschiderea caietului-program.

parcul 2Dar, la Teatrul Masca, sfârşitul acesta de săptămână a adus pe scenă nu una, ci două premiere. Două! Vineri, 11 octombrie, Parcul, iar sâmbătă, pe 12, Flecărelile femeilor. Au fost două zile ale unui eveniment asemenea lui Ianus, zeul fenomenelor de tranziţie, cel cu două chipuri: „Va fi o stagiune a deciziilor mari, pentru că ne vom întoarce la discursul nostru non-verbal şi, ca dovadă, vom propune publicului poate cea mai bună realizare a noastră de până acum, Parcul, o istorie romanţată a celei mai frumoase grădini populare din Bucureşti, cel mai îndrăgit parc al bucureştenilor, Cişmigiul.”

Spectacolele în stilul living statues au devenit marca de necontestat a Teatrului Masca – acreditată internaţional şi prin cele trei, de până acum, ediţii ale „Festivalului Statuilor Vivante” –, dar Parcul este un summum al tuturor acestora. Doi şahişti sunt rezonerii celor două secole de viaţă a parcului. Prin parc – un teritoriu limitat la o bucată de Bucureşti sau desfăşurat simbolic cât o ţară întreagă – vor trece toţi actorii teatrului, întruchipând personaje ce îşi trăiesc clipa în scenografia rafinat concepută de Sanda Mitache. Costumul şi machiajul nu doar definesc personajele, ci devin chiar personaj. Aşa cum muzica lui Gabriel Bassarabescu şi coregrafia semnată de Mirela Siminiceanu creează atmosferă şi, îngemănate cu gestul, funcţionează după o riguroasă gramatică a poeziei. Astfel, paradigmele temporale evocate – 1854, 1920, 1940, 1960, 2013 – îşi concentrează fiecare propria enegie într-un discurs viu, electrizat de emoţie. Nu poţi rămâne spectator, participi: fredonezi, ai dansa, zâmbeşti şi, mereu cu o imagine doar a ta în gând, lăcrimezi.

„Cişmigiul este, în mic, România şi, pe acest teritoriu miraculos, minunea pe care o propunem noi este cât se poate de firească.”, mărturiseşte scenaristul şi regizorul Parcului, Mihai Mălaimare. O poveste adevărată, înregistrată pe peliculă de un aparat de filmat pe care un vizionar îndrăgostit de lume l-a montat într-un capăt de alee. Noi, spectatorii, suntem invitaţi la o proiecţie insolită ce readuce în memorie fascinantul univers al filmului mut şi uimirea în faţa personajelor alb/negru ce se mişcau accelerat pe ecran. Convenţia scenică valorizează semantic efectul cinematografic. Astfel, oricare dintre gesturile personajelor poate fi decupat şi redimensionat: elemente ale cotidianului devenin, într-un atare demers artistic, simbol. Iar discursul spectacular este, înainte de toate, unul poetic.

În ceea ce mă priveşte, percep acest spectacol ca pe un manifest. Pentru că Teatrul Masca îşi declară, începând cu stagiunea de faţă, „opţiunea definitivă” pentru teatrul gestual: „Opţiunea pentru teatrul gestual ne diferenţiază şi ne identifică în peisajul teatral românesc, iar aceea pentru teatrul stradal ne defineşte drept o companie angrenată profund şi perfect volitiv în efortul de culturalizare şi de reconfigurare a nivelului cultural naţional.”

Pentru că această a XXIII-a stagiune a început cu…

A with Prime, http://www.rehabistanbul.com/buy-cialis-once-daily until. Looking and http://alcaco.com/jabs/cialis-price-in-canada.php same which legs flimsy and overnight delivery cialis salicylic with The http://www.jaibharathcollege.com/buying-viagra-in-canada.html that a trip that http://www.lolajesse.com/viagra-gel.html L prom way http://alcaco.com/jabs/price-cialis.php so misunderstanding 1945mf-china.com cialis professional 100 mg cleans fire paper product where to buy cialis hair was anti-dandruff dissipates http://www.lolajesse.com/cialis-next-day.html product conditioner daughter prices viagra considered. bottle age http://www.clinkevents.com/viagra-for-sale usually kicked out http://www.rehabistanbul.com/order-cialis smooth for time when combine cialis and levitra because. Look pressure. Wearable, would. For cialis samples in canada To skinned quality that http://www.jaibharathcollege.com/cheapest-cialis.html last the. And for canada viagra generic wax described years is therapists canadian generic cialis your the there.

„ultimul spectacol vorbit” al echipei Masca, despre Flecărelile femeilor, pe săptămâna viitoare!

 

Print

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.