Irina Ionescu, selecționer Undercloud: „Au contat calitatea artistică a producțiilor și inovația”

irina2015Ediția din 2015 a Festivalului de Teatru Independent Undercloud se va desfășura în perioada 22-31 august la Muzeul Național al Țăranului Român – Clubul Țăranului. Ediția de anul acesta este a doua ediție internațională și se desfășoară sub sigla programului european EFFE 2015-2016: Europe for Festivals. Festivals for Europe. Din cele 5 spectacole din străinatate, 3 vor fi selectate începând de anul acesta dintr-o singură țară. Undercloud 2015 va face Focus pe Republica Moldova. Selecționerul producțiilor din străinătate, teatrologul Irina Ionescu, explică în dialgul de mai jos specificul și scopul ediției care-și va aștepta spectatorii începând din 22 august.

Ce își propune ediția din acest an a Festivalului Undercloud, din punctul de vedere al unui selecționer?

Ediția din acest an a Festivalului Internațional de Teatru Independent Undercloud își propune să comunice, formal sau informal, despre valorile care-i animă pe artiști să se implice în astfel de proiecte și pe spectatori să cumpere și să consume teatru independent (de orice). Ca selecționer al spectacolelor din afara granițelor țării (Republica Moldova, Israel, Edinburgh – Fringe), cred că schimburile teatrale sunt încă sporadice la nivelul capitalei, chiar dacă vorbim deja de ani buni de o capitală europeană. Cred că ideile/artiștii/publicul nu circulă încă suficient de mult și, din acest punct de vedere, mă bucur că Undercloud poate să prezinte, conform profilului său, la București, spectacole de foarte bună calitate, din afara granițelor țării. Sper ca publicul nostru să aprecieze producțiile programate. Dincolo de simplele expresii mi-a plăcut/nu mi-a plăcut, sper să rămână în atenția fiecărui spectator câteva idei despre unele forme ale teatralității în 2015, despre cum poate să arate sau despre cum se face un spectacol de teatru/ artele spectacolului astăzi, pe baze independente.

Care sunt acele direcții și tendințe ale teatrului independent actual din România pe care Festivalul Undercloud încearcă să le evidențieze?

Festivalul Undercloud prezintă producții realizate în București și câteva spectacole internaționale/din afara granițelor țării. Ceea ce ne interesează sunt tehnicile noi, abordările moderne, spectacolele bazate, în marea lor majoritate, pe texte contemporane (dramaturgie sau adaptări după texte în proză).

De ce ați ales Republica Modova pentru Focus-ul din acest an? Și de ce aceste spectacole? Ce a contat atunci când ați optat pentru spectacolele din Moldova?

Festivalul Independent de Teatru Undercloud a devenit de anul trecut un festival internațional și a primit pentru valorile pe care le cultivă eticheta de festival european – EFFE 2015-2016 – în cadrul programului pilot: Europe for Festivals. Festivals for Europe. Ediția de anul acesta aduce un alt element de noutate. Începând din 2015, fiecare ediție viitoare a festivalului internațional de teatru Undercloud va fi dedicată perimetrului teatral dintr-o singură/unică țară (pentru început din vecinătatea României), prezentă în festival cu mai multe producții artistice. Ediția 2015 este dedicată Republicii Moldova, reprezentată de laboratorul teatral Foosbook de la Chișinău, care prezintă un teatru non-conformist, fiind interesat de performanța actoricească, de textele contemporane, de teatrul document. Am ales Republica Moldova și vom continua, probabil, cu Bulgaria, pentru că, în ciuda apropierii geografice, mai avem multe lucruri de aflat – specialiști și public, deopotrivă – despre artele spectacolului din jurul granițelor țării noastre/Balcani/Europa de Est etc. Am ales Republica Moldova pentru că ni s-a părut absolut firesc să inaugurăm Focusul Underlcoud cu producții de teatru de peste Prut. Am avut mai multe opțiuni în alegerea companiei pe care să o invităm, dar în urma documentării am ales Foosbook, pentru regizoarea Luminița Țîcu și pentru actorii Mihai Fusu și Alexandru Pleșca. A contat foarte mult, de asemenea, calitatea textelor pe care sunt realizate spectacolele, texte foarte diverse între ele – „Planeta Moldova“: Mitoș Micleușanu și Florin Braghiș, Constantin Cheianu și Neil LaBute, acesta din urmă binecunoscut deja de multă vreme publicului bucureștean. A contat de asemenea faptul că spectacolele propun mai multe inovații la nivel regizoral. Sper că am făcut alegeri corecte și sper ca publicul Underlcoud să aprecieze propunerile noastre.

Care au fost criteriile după care au fost selecționate spectacolele din celelalte secțiuni ale festivalului?

Selecția spectacolelor prezentate în celelalte secțiuni aparține regizoarei Chris Simion și teatrologului Marius Zarafescu. Știu că au contat calitatea artistică a producțiilor și inovația pe care acestea o propun. Vorbim, practic, despre două secțiuni. Secțiunea Concurs, unde participă 12 spectacole realizate de tineri creatori care se remarcă prin inovație și originalitate. Și Secțiunea Invitați, formată din spectacole în care joacă actori cu experiență și de notorietate care contribuie la susținerea mișcării de teatru independent – Oana Pellea, Marian Râlea, Florin Piersic jr., Marius Manole, Vlad Zamfirescu, Claudiu Bleonț, Șerban Pavlu, Gigi Ifrim, Andreea Bibiri și alții.

Print

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.