Legaţi de cordonul ombilical al morţii

(recurs la memorie)

…Flashuri, inevitabile flashuri, cărora a trebuit să le fac faţă din primul moment al întâlnirii cu spectacolul “În container”, montat de Cristian Ban în decorurile Cristinei Milea la Teatrul Odeon. Flashuri… Imagini şi replici din “Emigranţii”. 1977.

in-container_109_303x1931Premiera românească a piesei lui Slawomir Mrozek (în traducerea lui Tudor Savu) are loc la Teatrul de Stat din Oradea, cu un spectacol semnat de Alexandru Colpaci. Protagonişti: Radu Vaida (AA) şi Mircea Constantinescu (XX). O experienţă teatrală extrem de interesantă pentru acel timp, pe care mi-o amintesc şi astăzi. La Bucureşti, Ştefan Iordache (AA) şi Mitică Popescu (XX) au făcut istorie în spectacolul pus în scenă la Teatrul Mic de Mircea Daneliuc. Cei doi – Iordache şi Mitică Popescu – aveau să se întâlnească după trei decenii, tot într-un spaţiu închis, catalizator şi martor al vieţii lor trăite şi netrăite, dar nu într-o cameră sordidă din vest, ci într-un elegant sanatoriu geriatric din “Alex şi Morris” de Michael Elkin, tot la Teatrul Mic.

Flashuri… Radu Vaida şi Mircea Constantinescu, Ştefan Iordache şi Mitică Popescu erau atunci în zona de vârstă a celor din “…container”: Mihai Smarandache (Igor), Dimitrii Bogomaz (Sergiu), Marius Damian (Viorel), Relu Poalelungi (Donatas) şi Gabriel Pintilei (Ion). Igor, Sergiu şi Viorel sunt cei trei emigranţi care vor rata supravieţuirea. Ei vin din Republica Moldova şi s-au întâlnit la Bruxelles, de unde aşteaptă să se îmbarce spre Irlanda. În container.

Piesa îi aparţine dramaturgului basarabean Constantin Cheianu şi a fost publicată în 2007. A fost montată la Teatrul “Alexei Mateevici” din Chişinău (chiar în regia autorului) şi a fost prezentată în două spectacole lectură – în 2008 la Dresda şi în februarie 2009 la Odeon. Textul trădează un jurnalist bine documentat, cu mână sigură şi cu o ureche excelentă (replicile au personalitate, sunt fireşti şi perfect recognoscibile). “În container” se bazează pe cazuri reale, ale căror poveşti întrec de cele mai multe ori imaginaţia şi pe care moldovenii le rezumă în crochiu.

În container. Un container era şi camera pe care o împărţeau AA şi XX, o enclavă într-o lume la care nu  aveau cum să acceadă decât formal. Se simţeau ca şi cum ar fi fost “nişte microbi în burta celor de afară”. Dar şi unul dintre personajele noastre resimte lumea în care a venit ca pe un container un pic mai mare. Un spaţiu prea strâmt. Numai că în acest spaţiu, lupta se dă între “zemliaci” (între “pământeni”), adică între conaţionali. Care pe care. Cine e mai şmecher, cine poate fura mai bine, cine… Paranteză mare: mă gândesc cum s-au putut schimba oamenii în fix treizeci de ani. Mi-amintesc cum AA (Ştefan Iordache) îl ameninţa pe XX (Mitică Popescu) că îi taie căţeluşul de pluş şi-i ia banii ascunşi acolo. N-o făcea, totul retrăgându-se într-un joc aproape tandru. Închid, cu o lacrimă şi un zâmbet, paranteza. Până când drumul îi strânge laolaltă.

in-container_72_307x205Candidatul la libertate şi la ceva bani pentru familia rămasă acasă nu are decât să-şi ia inima-n dinţi, să-şi pună pampers, să intre cu grijă în container, iar acolo să se vâre cu şi mai mare grijă într-un sac de plastic. Sacul de plastic va fi legat la gură (etanşeizat, mai corect spus) de tartorul afacerii. În cazul nostru, de Ion, cel care-şi ţine socoteala banilor câştigaţi sau pierduţi – adică a oamenilor morţi pe drum sau a norocoşilor care supravieţuiesc – pe faianţa din toaletă. Şi cum mai poţi respira? Simplu! Printr-un tub ca de scafandru, trecut prin folia de plastic şi scos printr-un orificiu făcut în acel container. Ca un prunc nenăscut, visând, în placentă, la viaţa ce stă să i se deschidă, candidatul la Occident respiră printr-un tub de plastic. Un cordon ombilical care poate fi oricând rupt, turtit de un alt container etc. Şi lada se face sicriu, iar folia de plastic, giulgiu.

Fotografii de George Dăscălescu

Print

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.