Nominalizările UNITER și tinerețea, criteriu estetic

yorickAm să încep discuția de pe o bază extrem de nesănătoasă și asta, numai pentru că acest gen de opinie a fost vânturat prin mass-media și pe rețelele de socializare. Imediat ce s-au dat publicității, în urmă cu o săptămână, nominalizările ediției din 2016 a Galei Premiilor UNITER (juriul a fost format din Doina Papp, Cristina Rusiecki și Claudiu Groza), a început să vuiască internetul de opinii pro și contra. Sigur, până aici nimic nou. Așa se întâmplă în fiecare an și e normal să fie așa, câtă vreme aceste premii vor rămâne singurele din domeniul teatru.

Numai că de data asta s-a vânturat mai mult decât oricând ideea de „tinerețe”, care oricum de câțiva ani e supralicitată și transformată în criteriu estetic. Așadar, ca să mă amuz – și puteți face și dumneavoastră încercarea – am calculat media de vârstă a nominalizaților din 2016, la categoriile principale: 43 de ani. Cum mă rodea gândul și remușcarea că anul trecut, când am fost eu însămi în acest juriu de nominalizări, am favorizat „bătrânetul”, am calculat-o și pe cea de anul trecut. Surpriză! Media de anul trecut e chiar un picuț mai scăzută, adică 40 de ani! Liniștită din acest punct de vedere, că nu am favorizat, carevasăzică, „bătrânetul”, zic că această falsă problemă ia deja o amploare pe cât de stupidă, pe atât de îngrijorătoare.

N-am să comentez alegerile juriului, știind din proprie experiență că nominalizările sunt, până la urmă, o negociere între trei gusturi, care uneori nu se armonizează deloc și de aici, tot felul de situații ciudate pentru ochiul privitorului din afară. Un soi de inconsecvență dublată de ideea „hai să mulțumim pe cât mai mulți”, plus legea nescrisă de a-i lua mai puțin în calcul pe cei care au deja un premiu, chit că au făcut o nouă performanță reală. Listele paralele nu-și au sensul, însă absența totală (a se citi „ignorarea”) a câtorva creații remarcabile – pentru că valoarea este vizibilă cu ochiul liber, o știm cu toții, chiar dacă ne ascundem după deget – nu face decât să sape încrederea… Dacă în aceste cazuri – să luăm numai două: „Carousel” în regia lui Andrei Șerban și „Steaua fără nume” în regia lui Victor Ioan Frunză – e vorba despre criteriul vârstă sau despre criteriul „au mai luat”, e și trist, și revoltător. Tinerețea rămâne departe de a fi un criteriu estetic, iar ideea de „proaspăt”, vehiculată și ea intens, capătă în anumite situații conotații amuzante. Cu atât mai mult cu cât în spectacolele sus-amintite sunt extrem de mulți artiști tineri. (Și, cu riscul să mă repet, am să spun că performanța cu totul aparte pe care o face Victor Ioan Frunză cu trupa lui de tineri, de ani întregi, face mai mult pentru teatrul tânăr și proaspăt din România decât toate discuțiile și falsele revolte. Și e păcat că tineri, ca să folosesc și eu acest cuvânt, care fac roluri importante și diverse sunt ignorați din cine știe ce motive, pentru că acest fenomen e unic. E greu să nu observi performanța unei actrițe care joacă în aceeași stagiune Viola în „A douăsprezecea noapte”, Mona în „Steaua fără nume” și Veta în „O noapte furtunoasă”. Poate doar dacă vrei să n-o vezi…)

De fapt, în ultimii ani, a devenit foarte la modă să cauți performanța cu lumânarea în rândul tinerilor. Și afirm asta crezând că da, noile generații au resurse extraordinare, că unii dintre ei chiar fac performanță. Însă o astfel de abordare e nesănătoasă chiar pentru ei, pentru că – dacă tot vorbim despre competiție –, instituie false grile. Și am s-o spun direct: dacă vrei să fii mai bun decât Andrei Șerban, chiar trebuie să fii mai bun decât Andrei Șerban, așa cum el, în urmă cu mulți ani, zdruncina din temelii teatrul tinereții lui, dar valoarea lui cea mai mare nu consta în faptul că era tânăr. Dacă ești „mai bun” decât Andrei Șerban, pentru că-l scoți din competiție, e mai degrabă perdant.

O altă problemă care lucrează, mai nou, în favoarea sau în defavoarea spectacolelor nominalizate, depinde din ce unghi privești, este numărul de spectatori. Dar tocmai pe dos. Și anume, cu cât intră mai mulți spectatori în sală și spectacolul e mai iubit, cu atât are mai puține șanse la nominalizare, ca să se evite ceea ce, cu o sintagmă care acum câțiva ani făcea furori, s-ar numi: „complicitatea gregară” între spectatori și artiști, nu-i așa?

Revenind la lista din 2016, poate ar trebui stabilit mai clar cât anume din premiile și nominalizările UNITER își propun să măsoare performanța – atât cât poate fi ea măsurată obiectiv – și cât își propun să evidențieze niște direcții care funcționează. Pentru că, în acest caz, lucrurile se schimbă radical. Ceea ce e cel mai trist e că de multe ori regizorii tineri n-au cu adevărat curajul de a spulbera convențiile și de a afirma un „altceva”, ci doar se fofilează, făcând lucruri safe și la modă, copiate de multe ori din afară și, în fapt, extrem și dureros de conformiste. Iar în alte cazuri extrem și dureros de manieriste, cu cât sunt mai abitir ambalate în hârtia mototolită a nonconformismului răsuflat.

Print

31 Comentarii

  1. un actor 15/03/2016
  2. actorul si salbaticii 16/03/2016
  3. wake up people! 16/03/2016
  4. Violeta 17/03/2016
  5. raspuns 18/03/2016
  6. marin cristian 20/03/2016
  7. marin cristian 20/03/2016
  8. marin cristian 21/03/2016
  9. IF 23/03/2016
  10. actorul si salbaticii 24/03/2016
  11. dumitrescu 29/03/2016

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.