O crimă din strada Lourcine naște o realitate paralelă în epoca modernă

3stars

După toate evenimentele petrecute săptămâna trecută, mai poate teatrul nostru să rămână același? Și dacă nu, atunci încotro o va apuca și cum va reuși să se transforme în oglinda a ceea ce s-a întâmplat de curând? A fost și continuă să fie o perioadă în care și cel mai apolitic om începe să aibă fiori pe șira spinării și, după multă abstinență, reacționează. E imposibil să rămâi indiferent, să intri la metrou, să citești mesajele de pe pancarte și să mergi liniștit acasă, fără nicio tresărire, fără nicio emoție. La fel cum e imposibil să intri zilele astea într-o sală de spectacol și să nu reevaluezi pentru câteva minute situația teatrului. Pentru cine îl mai facem și de ce?

În timp ce sute de mii de protestatari se strângeau pe străzile din România, la Teatrul Național din București avea loc „Crima din strada Lourcine”, o coincidență de cuvinte care duce cu gândul la imprevizibilul și necunoscutul care așteaptă în acest spațiu de tranziție și pe care adesea îl asociem cu un drum infinit. Acțiunea din vodevilul lui Eugène Labiche se coagulează în fanta deschisă între două realități paralele, care împărtășesc doar un singur spațiu comun: strada Lourcine. O simplă greșeală a valetului Justin răstălmăcește ordinea lucrurilor și, cu ajutorul altor coincidențe incredibile, crima din strada Lourcine este inoculată în conștiința curată a doi foști colegi de liceu abia regăsiți la o petrecere deocheată, Lenglumé și Mistingue. Se trezesc amândoi mahmuri, în același pat, iar până să termine micul dejun descoperă cu stupoare că au ucis o femeie, în miez de noapte. Spectatorul are de la bun început un statut superior. El știe ce se va întâmpla și vrea să urmărească cu aviditate disperarea unor oameni puși în situații extreme, cu povara crimei care le apasă umerii ca o piatră absolut strivitoare. Comicul se naște astfel din plăcerea de a râde de necazul altuia, permis și augmentat însă de confortul de a ști că nenorocirea nu e adevărată. Răsturnările de situație se rostogolesc una după alta, panica celor doi amici atinge cote cu adevărat criminale, mai că s-ar ucide unul pe altul doar să se elibereze din chingile vinovăției, Norine devine din ce în ce mai intrigată de comportamentul lui Lenglumé, iar Potard profită de situația fără precedent și șantajează tot pe baza unor coincidențe ieșite din comun. Textul lui Labiche e un vodevil de succes, îndeajuns de comic numai prin scriitură, de la care ai putea ieși cu lacrimi în ochi, de râs.

Pentru „Crima din strada Lourcine”, regizorul Felix Alexa realizează o montare modernă, cu ajutorul scenografiei create de Andrada Chiriac. Un pat supradimensionat se întrezărește odată ce o mini-cortină este trasă într-o parte și-n alta, trimițând cu gândul la un alt pat de dimensiuni uriașe, cel din „Revizorul” montat de același regizor, tot la Teatrul Național București. Astfel, se repetă acest simbol încărcat cu perne mari și moi, spațiul confortului, al visului și al nopții, în perimetrul căruia ordinea lucrurilor pare a fi aceeași din ziua trecută. Lenglumé și Mistingue se trezesc și alunecă, la propriu, pe o pantă multifuncțională, așa cum se va dovedi pe parcursul spectacolului. Decorul Andradei Chiriac creează o atmosferă vie, în culori aprinse, potențate de light design, cu multe linii care se suprapun tocmai pentru a sugera acest sentiment de realitate paralelă în care par să se fi trezit Lenglumé și Mistingue. Dacă scenografia mizează pe modern și pune accent pe detalii, viziunea regizorală se scindează între dorința de a fi actual, în acord cu zilele noastre, și cea de a captiva publicul prin jocul răsturnărilor de situație, din care lipsește însă o matematică a comicului.

Marius Manole e plin de vervă și debordează de energie ca în mai toate rolurile sale, inundă scena cu prezența sa și câștigă zâmbetul spectatorilor. De la Istvan Teglas reținem mișcarea fluidă în scenă și silueta lui longilină, reușind să creeze împreună cu Marius Manole un cuplu comic care îi angrenează prin energia lor și pe ceilalți. Raluca Aprodu creează o Norine lucidă, puțin superficială și prețioasă, cât să cadă, totuși, în capcana haosului. Însă în ecuația finală ea e cea care încurcă ițele, citind știrea cu pricina din ziar, și tot ea le dezleagă, găsind nota de plată revelatoare, care explică indiciile compromițătoare. Potard (Mihai Calotă) și Justin (Victor Țăpeanu) completează delirul matinal, în aceeași notă de artificialitate, de parcă toți s-ar fi trezit puși pe șotii.

Muzica, însă, te trezește complet la realitate. Ritmurile rock, cântatul peste versuri, dansul – toate ca gesturi triumfătoare că misterul a fost deslușit – te lasă puțin perplex, poate nu din cauza existenței lor, ci din cauza alegerilor. Decorul și costumele moderne, bălăceala în acvariul cu pești, muzica rock sunt elemente la modă când vine vorba despre aducerea în contemporaneitate a textelor clasice, metode pe care le practică cu succes mulți regizori. Însă în „Crima din strada Lourcine” elementele diversificate parcă nu se leagă, nu se omogenizează, mai ales pe fondul acelei interpretări ușor artificiale. Iar în ceea ce privește situațiile comice, lipsește tocmai acel sincron fin care să te facă să izbucnești în râs.

La final, îți fuge gândul la alte străzi înțesate de oameni, pe care cu greu ți le alungi pentru două ore din cap. Rămâne sentimentul că avem nevoie de spectacole mai puternice, mai coerente, mai îndrăznețe și nu neapărat mai grandioase sau mai prețioase.

Teatrul Național București

„Crima din strada Lourcine” de Eugène Labiche

Traducerea: Violeta Popa

Versiunea scenică: Felix Alexa

Regia: Felix Alexa

Scenografia: Andrada Chiriac

Ilustrația muzicală și lighting design: Felix Alexa

Distribuția: 

Marius Manole: Lenglumé

Istvan Teglas: Mistingue

Raluca Aprodu: Norine

Mihai Calotă: Potard

Victor Țăpeanu: Justin

Print

2 Comentarii

  1. Violeta 07/02/2017
  2. Alina Maer 20/02/2017

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.