O seară cu Victor Rebengiuc și muzica lui Schönberg

RebengiucÎn afară de prezența lui John Malkovich, care vine la București pe 9 septembrie, cu spectacolul „The Infernal Comedy – Confessions of a Serial Killer“, ediția de anul acesta a Festivalul Internațional George Enescu a mai pregătit un eveninement dintre cele care se regăsesc rar în programul sălilor de spectacol și de concert.

De fapt, cunoscutul actor român este proragonistul uneia dintre marile împliniri ale festivalului. Pe 7 septembrie, la ora 19.30, la Sala Palatului, publicul din România va putea asculta pentru prima dată „Gurre-Lieder“ de Arnold Schönberg într-o interpretare de mare ținută. Corul și Orchestra Filarmonicii George Enescu îi va acompania pe interpreții Nikolai Schukoff, Violeta Urmana, Janina Baechle, Thomas Meyer, sub bagheta dirijorului francez Bertrand de Billy, iar Victor Rebengiuc va spune o poveste de dragoste din rândul marilor legende europene, o istorie din întunecatul Ev Mediu al Danemarcei, care a inspirat îndrăzneața compoziție a compozitorului avangardist vienez. Naratorul Victor Rebengiuc va povesti iubirea blestemată dintre un rege și amanta sa, ucisă în cele din urmă de regină, alături de mari muzicieni ai lumii contemporane, într-un spectacol greu de clasat.

Legenda spune că protagoniștii poveștii din care s-a născut compoziția eclectică, șocantă la momentul premierei, a lui Arnold Schönberg ar fi existat cândva, într-o țară înfrigurată, cu adevărat. Valențele ai emoționale și potențialul artistic au fost, la începutul secolului XX, elementele de atracție pentru muzicianul austriac care a revoluționat muzica vremii sale și, implicit, a posterității. În anul 1913, când s-a interpretat în premieră, cantata „Gurre-Lieder“ a fost un șoc. Stilul și forța compoziției stăteau mărturie pentru complexitatea și deschiderea autorului, căci în lucrarea lui coabitau influențele romantice amintind de veacul trecut cu obsesia pentru Beethoven, primul compozitor care integrase voca umană într-o simfonie.

Dincolo de istoria compoziției și de specificul ei, de artiștii pe care îi vom vedea și asculta pe 7 septembrie, printre care și un actor român cu un repertoriu din care nu lipsește nimic, dar care, cu toate astea, se diversifică și se dezvoltă parcă de la un an la altul, rămâne, cu siguranță, o seară dintre cele pe care spectatorii, fie ei melomani adevărați, fie doar iubitori de muzică, le vor ține minte. Rafinamentul festivalului, pentru care stau mărturie destule evenimente singulare și la ediția de anul acesta, merge și el mai departe. Cu atât mai mult cu cât, în ciuda uriașei influențe asupra muzicii contemporane, compozițiile lui Arnold Schönberg rămân atât de puțin prezente în sălile de concert din București.

Print

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.