Post-modernism sau tocăniţa bunicii – Visul unei nopţi de vară în regia lui Radu Afrim

Reţeta bunicii de tocăniţă: se căleşte o ceapă mare. Se adaugă trei morcovi, doi cartofi, o mână de ciuperci, un ardei gras roşu, unul verde, doi gogoşari, trei roşii, două mâini de fasole verde, câteva bucheţele de conopidă, jumătate de varză rasă, bulion, sos tomat, sare, piper şi cubuleţe de carne – porc, vită, pui, curcan – la inspiraţie. Se scade la foc mic. Se serveşte caldă, cu pătrunjel proaspăt tocat presărat deasupra. Deşi bunica mea găteşte minunat, mie nu-mi place tocăniţa. E prea săţioasă, prea cu de toate la grămadă. Gusturi combinate până când savoarea se pierde şi rămâne doar stomacul plin şi senzaţia tipic românească de îmbuibare.

Foto Mihaela Marin
Foto Mihaela Marin

Cred că Radu Afrim a găsit reţeta asta de tocăniţă şi a decis să o aplice pe „Visul unei nopţi de vară” de Shakespeare. Pentru mine rezultatul – strict culinar – a fost să râvnesc la celebrul „Pi-per, Pi-per” al Rodicăi Mandache din de neuitatul „joi.megajoy”; altfel regret sincer că mă plictisisem de estetica animalelor împăiate, a stufărişului, a travestiţilor care cântă cu talent – Vintilă’s Song chiar e un hit! Acum că au dispărut le duc dorul şi nu mă împac deloc cu ideea că poezia lor, aşa auto-citată cum era, dar autentică, a fost înlocuită cu o cioacă generalizată, lungă de trei ore, inundată de un gust pentru tot ce e comercial, ieftin şi gratuit. Simţul umorului subtil, inteligent şi rafinat de care îl bănuiam, având motive întemeiate, pe Radu Afrim a fost schimbat la Exchange-ul din colţ pe poanta groasă, care gâdilă pielea îngroşată în timp de corifeii canalelor de televiziune – longevivii Trăsniţi în NATO şi legendara Vacanţa Mare. Unde o fi dispărut candoarea, emoţia şi lacrima din ochii mei la ieşirea de la „Povestiri despre nebunia noastră (cea de toate zilele)”, fragilitatea şi stranietatea de la „De ce fierbe copilul în mămăligă” sau plăcerea estetică pură de la „Avalanşa”? Speram ca filtrată prin multe spectacole „de autor”, consistente în formă, unitare ca tematică şi mesaj, poate prea asemănătoare între ele şi populate de aceleaşi câteva personaje în diverse situaţii oferite de text, poetica afrimiană să se cristalizeze într-un fond puternic – o expresie artistică rotundă, matură, aşezată, rafinată şi marcată de o cultură vastă precum regizorul însuşi.

Foto Mihaela Marin
Foto Mihaela Marin

Iniţial m-am înfuriat. Reacţia mea vis-a-vis de acest spectacol a fost una violentă. M-am simţit minţită şi subapreciată. Am fost tratată nu ca un spectator de teatru, ci ca un semidoct care se bucură de bancuri proaste auzite în faţa magazinului Obor. Apoi, ca orice furie, mi-a trecut. A rămas doar încă o dezamăgire. Copilul teribil, rebelul, eroul adolescenţilor, al studenţiei mele, s-a transformat în vânzător la „1001 articole”. Vrei actualitate – ia o plasmă pe care rulează scene din luptele de stradă din Atena contemporană; nu contribuie cu nimic la desfăşurarea acţiunii, nu are nicio legătură cu personajele, dar există. E acolo. Vrei să râzi fără să fie nevoie să ai mintea la tine – îţi dăm o brigadă artistică de numa-numa: râzi de graiul ardelenesc, sau poate de cel oltenesc (asta dacă prinzi din zbor regionalismele din goana nebună a debitului verbal). Râzi la cuvinte precum „buculiţă”. Perfect! Bottom s-a transformat în Buculiţă Culiţă. Eşti om de teatru şi vrei inside-jokes despre facultate şi premiile UNITER – ai venit unde trebuie. Te servim. Aici sau la pachet? Râzi de kitschul din filmele indiene. Avem şi aşa ceva, spre final, aşa că răbdare, nostalgicilor. Râzi de un popă care vine să sfinţească un club cu un şomoiog de crăci şi o găleată slinoasă – cum să nu, vă dăm tot ce vreţi, numai să vă „simteţi bine”.

La drept vorbind eşafodajul spectacolului montat la Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi a pornit de la cele mai bune intenţii – recontextualizarea viabilă a visului shakespearian. Alegerea clubului „Forest” ca loc „fermecat” în care se încâlcesc şi se descâlcesc vieţile tinerilor ageamii într-ale vieţii este un punct de plecare solid. În 2012, e perfect justificat ca cei patru îndrăgostiţi să îşi piardă capul, identitatea sexuală, sentimentele şi inocenţa într-un club plin de fum, în care un DJ, Puck pe al său nume, mixează nu doar muzici ci şi destine, iar barmanul versat Oberon le oferă prafuri mai mult sau mai puţin legale. Explozia de tinereţe şi energie, acordarea la timpul prezent, muzica de calitate şi operaţia de schimbare de sex realizată cu succes pe Helena ar fi fost suficiente pentru un spectacol reuşit. Din păcate, Radu Afrim nu a ştiut unde să se oprească. A pus câte puţin din toate şi a supra-saturat o structură şi aşa încărcată din scriitură. Povestea se pierde, farmecul celor patru paliere din piesa originală e nivelat; dacă la Shakespeare lumea zânelor tronează peste univesrul dionisiac al îndrăgostiţilor, al meşteşugarilor şi al conducătorilor, la Afrim totul e o farsă, în care unicul pretext al feeriei este consumul de substanţe halucinogene. Cam banal.

Foto Mihaela Marin
Foto Mihaela Marin

Scenografia Iulianei Vâlsan este frumoasă în sine. Dar speculată doar parţial. Clubul are tot ce-i trebuie, de la băuturi fosforescente, la fântâna kitschoasă, casa lui Tezeu e mobilată din ultimul catalog Ikea, descriindu-l prefect pe omul de afaceri grobian şi cu prea puţină subţirime a gustului pentru frumos. Schelele din fundal nu prea îşi au rostul, iar pădurea din plastic e o glumă bună. Muzica se insinuează frumos şi ne oferă două recitaluri grozave – Cătălina Antal şi Cristiana Pădurariu. Iar actorii, cu două excepţii clare – Andrei Grigore Sava (Elena) şi Cosmin Maxim (Oberon) pe care îi reţii ca individualităţi, pentru două roluri coerente şi talent evident – nu excelează decât la capitolul încredere în regizor. Nu e puţin lucru şi am apreciat sârguinţa şi plonjarea cu capul înainte, mai mult sau mai puţin artistică, în bazinul cu apă incertă.

Sub umbrela largă a post-modernismului intră de-a valma şi bune şi rele. Înţelegi, nu înţelegi, apreciezi pentru că e artă autodeclarată. Cred sincer că încadrarea lui Radu Afrim în această magmă dubioasă nu e un titlu de glorie. „Visul unei nopţi de vară” montat la Iaşi, este, din păcate, perfect îndreptăţit să păşească în galeria operelor deschise şi post-moderne prin excelenţă. Dar cum eu sunt mai obişnuită cu caietul cu reţete al bunicii, mă feresc de clasificări docte şi prefer să îi las pe criticii de artă serioşi să spună ultimul cuvânt. Pe raftul meu l-am pus între ghiveci şi tocăniţă, am închis frigiderul şi am plecat să mânânc o supă cu găluşte – e mai cinstită, are puţine ingrediente, dar recognoscibile, şi gust inconfundabil.

Gusturile astea! Ce să-i faci, aşa suntem noi, gurmanzii.

Print

31 Comentarii

  1. dana 23/11/2012
  2. yorick cel dilematic 23/11/2012
  3. Neutral 24/11/2012
  4. Alfred Boilă 24/11/2012
  5. CLAUDIA 24/11/2012
  6. yorick cel dilematic 25/11/2012
  7. Alfred Boilă 25/11/2012
  8. vladimir 25/11/2012
  9. yorick cel dilematic 28/11/2012
  10. Alfred Boilă 29/11/2012
  11. mihai 05/03/2013

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.