Război între generații în teatru și veșnicii artizani ai scandalului

yorick-bunAzi, la Ministerul Culturii, război în toată regula, declarat și asumat. La început de 2016, problema la ordinea zilei se dovedește a fi modificarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 189/2008 privind managementul instituţiilor publice de cultură. Mărul discordiei – de fapt sunt mai multe mere de data asta – îl reprezintă propunerea de a modifica acel articol care prevede că la concursurile de manager au acces doar cei cu diplomă de licență în domeniul de activitate al instituției.

Cel de-al doilea măr al discordiei, pe înțelesul tuturor, este modificarea articolului care îi dă voie managerului să rămână pe post, în urma evaluării finale, în cazul în care nota îi permite și să nu se mai organizeze concurs pe acel post. Potrivit noii propuneri, concursul ar trebui să se organizeze indiferent de nota obținută de manager la evaluare. Iar cel de-al treilea măr al discordiei este ridicarea notei de „promovare” de la 7 la 8.

Problemele teatrului românesc la acest moment sunt multe și extrem de dureroase, în condițiile în care peste 4000 de actori tineri n-au unde să joace. În ultimii ani am scris de nenumărate ori despre această situație care naște multe alte probleme, iar cea mai importantă dintre ele, care se conturează din ce în ce mai puternic, este un conflict între generații care depășește limitele obișnuite. Am spus-o și cu alte ocazii și o repet: da, noua generație de actori este valoroasă și nu e cu nimic mai prejos decât celebra și mult clamata „generație de aur”. Și da, ca să ajungă să se formeze și să arate ce poate, are nevoie de contexte concrete. Însă ceea ce pare să se acutizeze în acest nou context socio-politic – post-Colectiv – este un conflict absolut distructiv, în care, în loc să se îndrepte ceea ce e de îndreptat, la umbra unei așa-zise corectitudini mult trâmbițate, se creează în fapt false conflicte, în care mulți sunt atrași și folosiți ca „soldați-carne de tun”. Și, deși cred cu convingere că multe lucruri trebuie schimbate, e evident că în România de azi și în special în teatrul nostru cel de toate zilele există niște veșnici artizani ai scandalului, care nu scapă niciun prilej să facă valuri… întotdeauna în folos personal și întotdeauna mergând încotro bate vântul și e suficient să li se urmărească traseul profesional. E vorba în aceeași măsură despre actori, regizori, critici.

Este și cazul grabei cu care a fost aruncată în joc această modificare a mai sus numitei Ordonanțe de Urgență. Nu că n-ar fi nevoie de schimbări, dar ele nu trebuie făcute pe genunchi și să vizeze doar interese personale ale unora sau ale altora. La întâlnirea care a avut loc astăzi la Ministerul Culturii, ministrul Vlad Alexandrescu a expus motivele pentru care vrea modificările, spunând totuși în final că „dacă nu vreți, nu se va face”…

N-am să intru în detaliile celor dezbătute azi la minister, am să spun doar că e evident că în acest moment respectiva Ordonanță este folosită ca o armă de luptă între două generații care, totuși, pot coexista. Nici tinerețea biologică și nici vârsta înaintată nu sunt criterii în sine, deși sunt aruncate în război ca și cum ar fi. De fapt, spectacolul e chiar trist.

„Pentru această ordonanță sunt pe picior de război cu dvs”, i-a spus Ion Caramitru azi lui Vlad Alexandrescu, susținând punctul de vedere a 18 instituții. Am să redau o parte din intervenția lui Ion Caramitru, pentru colorarea atmosferei și ca o posibilă bază de discuție, după ce punctul lui de vedere și al UNITER a fost publicat pe site-ul instituției și poate fi consultat aici: http://media.dcnews.ro/other/201601/adresa_uniter_mc_77822300.pdf

„Sunt purtătorul de cuvânt a 18 teatre, a 18 manageri de teatru din țară. De ce spun că abrogarea articolului 43 nu este altceva decât primul și importantul pas de a nivela, de a deschide din nou câmpul instituțiilor de cultură? Pentru că el se cumulează și cu modificarea notei 7 în nota 8 la evaluare. E mult mai ușor pentru o comisie bine preparată în laboratoarele ministerului să poată deprecia munca… E mai ușor să spui a fost bun, dar nu destul de bun și să-i dăm 7,99 decât 6,99. Ar trebui regândit care sunt criteriile juriilor care apreciază. Am fost și eu în situația de a fi depreciat de un juriu care n-avea calificarea să mă judece pe mine. Nu poate veni un fost student de-al meu să mă jurizeze… Această ordonanță n-are niciun rost, este o încercare de a introduce prin forță o schimbare la nivelul managementului. Există un sistem de apreciere sută la sută valabil pentru felul cum managerii lucrează. Nu puteți spune că nota 10 nu înseamnă nimic și că duce la un alt concurs. E un fariseism că cel care a avut nota 10 este privilegiat. Înseamnă că, deși a avut nota 10 la evaluare, totuși el e nevoit să dea din nou concursul.

Dumneavoastră ați spus că acest guvern a fost adus de stradă și serviți strada. Eu aș vrea să vă spun că sunteți ministrul culturii, nu ministrul străzii. Deși ceea ce se întâmplă în stradă este extrem de important și chiar eu am venit din stradă. Nu puteți să veniți la TNB și să-mi spuneți că veți dispune cedarea unei săli a TNB către o altă instituție, să faceți ce a făcut Ceaușescu cu Teatrul de Operetă, care 24 de ani a ocupat un spațiu vital al TNB. Văd că ați recunoscut acum că Teatrul Național face pentru tineri ceva. Fac de când exist… În TNB, care are 70 de actori angajați, lucrează 236 de actori tineri, din sistemul așa-zis independent. Este o falsă iluzie, a fi independent înseamnă a refuza categoric să lucrezi în instituțiile publice, a vrea să-ți faci viața departe de instituțiile bugetare. Dar toți acești tineri care-și spun independenți participă la audiții sau la concursuri pentru roluri în teatrele de stat. Ei nu sunt independenți, sunt șomeri. Sunt 4000 de astfel de „independenți”. Sistemul ăsta va crea o presiune tot mai mare. Ar trebui ca de la momentul zero să nu se mai încheie contracte pe termen nedeterminat, în așa fel încât toți cei care au astfel de contracte să le tremine până ies la pensie, dar să întredeschidem ușa pentru un sistem concurențial.”

Print

6 Comentarii

  1. Violeta 19/01/2016
  2. Vlad 21/01/2016
  3. Violeta 21/01/2016
  4. Vlad 26/01/2016
  5. valer dellakeza 27/01/2016
  6. Cristian 28/01/2016

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.