Romeo Castellucci înfurie catolicii la Paris

Casierele se aleg cu înjurători duşmănoase. Comunicatorii şi alţi angajaţi de la Théâtre de Ville din capitala Franţei primesc nu doar reproşuri şi mustrări, ci şi ameninţări în convorbiri telefonice sau sms-uri. Spectatorii sunt agresaţi când intră în teatru. Mai mult, la o reprezentaţie a unei spectacol care avut loc pe 20 octombrie, actorii au fost nevoiţi să se întrerupă, a anunţat presa franceză, pentru că memberii Institutului Civitas au dat buzna în sala de teatru cu pancarde pe care scria „Gata cu creştinofobia!”. Au fost evacuaţi de Poliţie, iar reprezentaţia s-a reluat. În seara următoare însă, în ciuda prezenţei forţelor de securitate, când să intre la teatru, spectatorii s-au trezit cu ouă în cap şi cu ceva picături de ulei.

Se întâmplă în Parisul zilelor noastre, din cauza spectaolului „Sur le concept du visage du fils de Dieu”/ „Despre conceptul chipului fiului lui Dumnezeu”, montat de regizorul italian Romeo Castellucci, un artist „pe val” în ultimii ani, ale cărui producţii nu stârnesc pentru prima oară proteste. Această producţie a Societas Raffaello Sanzio, ar fi, în viziunea regizorului, „o meditaţie despre degradarea frumuseţii şi despre taina sfârşitului”. În viziunea catolicilor de la Institutul Civitas, spectacolul ar fi o blasfemie care maculează imaginea sacră a divinităţii creştine, o blasfemie care merită interzisă şi pedepsită, ca şi cei care merg s-o vadă.

Despre ce este vorba, de fapt? Despre o creaţie scenică ce îşi propune să problematizeze credinţa, aşa cum se manifestă ea astăzi, desfăşurând pe scenă o poveste în care un bătrân bolnav este îngrijit de fiul său. În ultima scenă, nişte puşti azvârl grenade în imaginea lui Christos (o reproducere după o pictură a lui Antonello da Messina din secolul al XV-lea), iar imaginea se dezintegrează. Sub ea scrie întâi „You are my shepherd“/ „Eşti păstorul meu“, iar după aceea, „You are not my shepherd“/ „Nu eşti păstorul meu”.

Membrii Institutului Civitas s-au simţit lezaţi de acest mesaj, pe care l-au considerat injurios, şi au fost de părere, potrivit cotidianului „Libération”, că boicotul este o soluţie care se impune. Liderul asociaţiei nu a considerat necesar ca mai întâi să vadă spectacolul pentru a face comentarii şi a afirmat că abordarea figurii christice, aşa cum o propune spectacolul, este de netolerat pentru comunitatea creştină.

În urma acestor dispute şi altercaţii, regizorul italian a reacţionat cu o declaraţie publică, susţinând, printr-o parafrază transparentă la cuvintele lui Christos, că-i iartă pe cei care nu cunosc şi a căror ignoranţă este şi mai trufaşă fiindcă vine din credinţă. Théâtre de Ville şi alte instituţii culturale şi-au unit forţele şi au scris o petiţie în care pledează pentru dreptul la liberă exprimare într-o ţară care a jucat un rol fundamental în instaurarea democraţiei. Michael Chase, managerul teatrului, a luat atitudine în mod public, îndemnând pariezienii şi nu numai pe ei să „apere prin orice mijloace acest atac inacceptabil la adresa libertăţii”. Mai mult, Frédéric Mitterrand, ministrul francez al Culturii, a afirmat că protestele organizate de Institutul Civitas lezează principiul fundamental al libertăţii de exprimare, protejat prin lege în Franţa”.

Cât despre spectacolul lui Castellucci, pe care criticul de la ziarul „The Guardian” l-a găsit mai degrabă plictisitor decât „stupefiant din punct de vedere moral”, el nici nu prea mai contează. Aşa s-a întâmplat, de-a lungul timpului, cu multe obiecte artistice, fie ele romane sau alte scrieri, spectacole sau lucrări plastice. Cele mai recent precedente care au ascuţit lupta dintre apărătorii eticului şi cei ai esteticului, ducând, în acelaşi timp, şi la proteste violente, au fost o serie de caricaturi ale profetului Mahomed dintr-un ziar danez şi, desigur, romanul „Versetele satanice” al lui Salman Rushdie. Acesta din urmă a fost, însă, o poveste mai încâlcită şi, din păcate, mai sângeroasă.

Print

2 Comentarii

  1. Donkeypapuas 02/11/2011
  2. Octavian Brânzei 07/11/2011

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.