Scurte arhetipuri

trei-povestiri_25oct_adibulboaca-7280Pharmakon-ul lui Platon, ucigător de memorie şi de uitare deopotrivă, apare surprinzător schiţat prin gesturi exacte şi tăioase în prima secvenţă a spectacolului „Scurte povestiri” („Short Stories”), prezentat pe scena Sălii Studio a Teatrului I.L. Caragiale, în a cincea zi a Festivalului Naţional de Teatru.  În lipsa rapelului cultural grec, antic, putem crede în intuiţia unui adevăr fără echivoc, transcultural – scrisul ca liant şi ca spaţiu de separaţie, cuvânt şi amuţire, remediu şi otravă. Trupuri asiatice de o verticalitate copleşitoare descriu şi scriu prin mișcările lor pe scenă litere japoneze. Tot cu litere, dansatorul-războinic se va înveşmânta la final – purtând platoşa de cuvinte a iubitei sale. Ni se înfăţişează în această primă secvenţă o scurtă istorie a iubirii de pretutindeni sau o istorie a scrisului, a scrisului ca spaţiu de comunicare intimă, a dansului ca literă. Izvorul întru totul erotic al scriiturii, care anulează spaţiul şi timpul, este dezvăluit prin intermediul unor episoade de cuplu – extazul întâlnirii şi calmul negocierii, neliniştea depărtării, delirul conştientizării celuilalt ca străin absolut şi încercarea de a anula diferenţa fatidică dintre genuri. Bărbatul creează timpul şi spaţiul pe care femeia le cântăreşte cu măsura trupului ei. Bărbatul iniţiază mişcarea, iar femeia nu doar răspunde, ci, mai ales, reia în ecou impulsul vital. Toate acestea sub auspiciile unei luni îndoite, unei seminţe, Li (titlul primului moment coregrafic) desemnând la origine grăuntele de jad sau de lemn, sens al tuturor lucrurilor, semn al originii duble şi organice. Coregrafia lui Carolyn Carlson îi pune în valoare pe cei doi dansatori, Chinatsu Kosakatani şi Yutaka Nakata, în aşa fel încât reuşeşte să construiască o uniune armonioasă între forţa manifestă a masculinului şi forţa subtilă a femininului.

trei-povestiri_25oct_adibulboaca-7307Spectacolul  „Scurte povestiri” („Short Stories”),  realizat de celebra coregrafa Carolyn Carlson în cadrul Centre Chorégraphique National Roubaix Nord-Pas de Calais îşi continuă călătoria şi îşi schimbă vizibil sintaxa – o singură dansatoare (Carolyn Carlson însăşi) întruchipează o femeie a apei, femeia supusă apei prin natură şi care supune prin incantaţia trupului. Avem în faţă arhetipul feminin – femeia care cheamă o raţiune a naturii, supusă mişcărilor vântului, valurilor, unduitoare şi seducătoare, nesigură, dar atotcuprinzătoare şi, poate chiar înainte de toate, fertilă. Proteic şi mimetic, dansul ne apare ca o dezlănţuire de energii, ca o Imersiune (numele secvenței coregrafice) în mineral, împrumutând din expresivitatea şi din ritmul apei.

trei-povestiri_25oct_adibulboaca-7314O a doua metamorfoză, de data aceasta pe deplin proteică, se construieşte în cea de-a treia secvenţă, Ardere, producție Carolyn Carlson Company, o naraţiune esenţializată şi concentrată a omului şi a devenirilor sale suspuse timpului. Într-un decor cosmogonic, omul vine pe lume gol, descoperind lumina şi focul, îşi recunoaşte trupul, se acoperă cu haine, îşi caută cuvintele şi civilizaţia. Dar în tot acest timp omul este singur – complet singur până la schimonosirea chipului, până la întoarcerea la origini, veşnica reîntoarcere, singur şi dincolo de ea.  Precizia şi forţa mişcărilor lui Won Myeong Won pe ritmul vocilor nu întotdeauna perfect articulate ale muzicii au construit împreună cu decorul şi expunerea coregrafică un moment de o intensitate şi de o efervescenţă deosebite, electrizând publicul după cele două secvenţe în care accentul cădea mai degrabă pe un anumit tip de contemplaţie activă, amorsată prin mişcare, şi mai puțin pe o manifestare ostentativă a trupului în toate posibilităţile sale. Sala a fost blând înlănţuită de o reverie lucidă, colorată şi ritmică, atât de elegant rostită de cele trei secvenţe coregrafice alimentate de acelaşi suflu al dansului contemporan de cea mai înaltă calitate.

Fotografii de Adi Bulboacă

Print

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.