Adaptat pentru scenă la începutul acestui an, cel mai recent roman ale scriitorului francez Michel Houellebecq se bucură de un real interes în orașele Germaniei, unde a avut prima serie de reprezentații.
Realizat într-un context socio-politic strâns legat de criza refugiaților în Europa, spectacolul are succes mai ales datorită preocupării pentru o evoluție politică rapidă, ce implică și revizuirea valorilor tipic occidentale, determinată și de ascensiunea islamului pe bătrânul continent, spun realizatorii spectacolului.
Potrivit presei din Germania, unde frica de islamul care câștigă teren se răspândește cu viteză, în urma afluxului de imigranți și a sângeroaselor atacuri de la Paris din 13 noiembrie 2015, „Supunere” s-a jucat cu casa închisă la Hamburg și la Dresda, bastion al mișcării islamofobe Pegida. Prima adaptare scenică a cunoscutului roman de Michel Houellebecq, care închipuie venirea la putere a unui președinte musulman în Franța anului 2022, a ținut capul de afiș la începutul lunii martie în cele două orașe germane, iar un alt spectacol pornind de la aceeași carte, bestseller numărul 1 în Germania imediat după ce a fost publicat, pe 7 ianuarie, e programat la Berlin pentru sfârșitul lunii aprilie.
În primul rând, actualitatea textului e cea care umple sala, așa a explicat pentru AFP Edgar Selge, actorul care îl joacă pe François, universitarul din roman, convertit la islam din oportunism, adăugând că scriitorul francez chestionează provocator ce valoare mai are cultura europeană. Actorul recunoaște că, după atacurile jihadiste de la Paris, s-a gândit bine dacă să accepte rolul, ezitând. „M-am gândit că realitatea ne cam prinde din urmă. După aceea am ajuns la concluzia că tocmai pentru că aceste evenimente ne paralizează, ne obsedează, tocmai de aceea, e important să existe un spațiu teatral unde să ne putem distanța, unde să putem aborda astfel de probleme prin joc, râzând”, a povestit Edgar Selge, titular al rolului principal din spectacolul produs la Deutsches Schauspielhaus din Hamburg, un monolog de trei ore în care un intelectual francez, lipsit de „coloană vertebrală” e sedus de posibilitatea unei vieți noi, fără griji, pe care ar aduce-o convertirea la islam.
Malte C. Lachmann, regizorul spectacolului, a pornit, după propria mărturisire, de la ideea că teatrul trebuie să abordeze temele cele mai actuale din lumea în care trăim și crede că „Supunere” de Houllebecq nu echivalează cu o mostră de islamofobie, cum a fost perceput de mulți francezi, ci este mai ales o interogație despre Occident, despre civilizația occidentală și provocările cărora trebuie să le facă față. „Cred că e aproape imposibil să vedem acest spectacol la Dresda fără să ne gândim la Pegida sau la AfD”, a explicat artistul.
Trebuie spus că mișcarea PEGIDA (europeni patrioți împotriva islamizării Occidentului) și organizația populistă de dreapta Alternative für Deutschland (AfD) și-au manifestat în ultima vreme îngrijorarea din ce în ce mai accentuată față de urmările afluxului de imigranți prin manifestări de stradă în diferite orașe europene și acțiuni care-și propun să tragă un semnal de alarmă cu privire la riscurile pe care le implică politica de sprijin adoptată de Germania.
Foto: AFP