În 18 decembrie 2015 numeroase teatre de la Paris au demarat o campanie spre a readuce publicul în sala de spectacol, care la sfârșitul anului trecut n-a reușit să atragă mai deloc spectatorii, prinși în vâltoarea tragicelor evenimente din capitală.
„Operațiune de comunicare“, așa numește presa franceză această campanie care urmărește să readucă publicul la teatrul părăsit în urma îngrozitoarelor atentate petrecute în noiembrie, unul dintre ele având loc în renumita sală de spectacol Bataclan. Vizibila scădere a numărului de spectatori, urmarea previzibilă a violențelor teroriste, i-a determinat pe oameni de teatru să treacă, pe de o parte, la întărirea măsurilor de securitate și, pe de altă parte, la propria lor relansare. Printre teatrele care s-au alăturat inițiativei se numără Lido, Mogador, Bobino și Théâtre de Châtelet, campania fiind lansată la nu mai mult de o lună de la atentate.
Zeci de afișe de spectacol, a anunțat la momentul respectiv cotidianul „Le Figaro“ vor purta același titlu, unul singur: „Ma place est dans la salle“ („Locul meu e în sală“), fie că e vorba despre un spectacol de la Palais des Sports sau de la Casino de Paris.
După atentatele din noiembrie 2015, cabaretul, de exemplu, și-a pierdut imediat aproape 50% din public, a anunțat Philippe Lhomme, patronul de la Crazy Horse, membru al comitetului care a organizat campania. „Toată lumea era conștientă că trebuie să facem ceva, să ne exprimăm solidaritatea și să ieșim din capele“, a explicat acesta pentru France Presse.
În comunicatul semnat de teatrele participante la inițiativă se precizează: „Într-un act impresionant de rezistență și de solidaritate, artiști, personal tehnic, directori de sală, producători, vânzători etc. vorbesc pe o singură voce pentru a-i spune lumii întregi că nimic nu va putea opri niciodată desfășurarea unui spectacol, așa cum nu-i va putea împiedica pe artiști să-și apere libertatea de exprimare“.
Mesaje de susținere s-au difuzat pe toate canalele media începând cu jumătatea lunii decembrie, printre artiștii care li s-au adresat astfel spectatorilor numărându-se coregrafa Marie-Claude Pietragalla, cântărețele Juliette Gréco și Zaz, actorii Pierre Arditi și Fabrice Luchini etc.
Potrivit sursei citate, Prodiss, sindicatul producătorilor, al sălilor de spectacol și al festivalurile private s-a asociat operațiunii, anunțând că în primele zilele de după atacurile teroriste din 13 noiembrie vânzarea de bilete la toate tipurile de spectacol a scăzut cu 80%. În câteva săptămâni însă a avut loc o creștere, însă până acum s-a păstrat un deficit mare, în jur de 40%, producțiile care au avut cel mai mult de suferit fiind spectacolele pentru tineri și cele de familie.
Fără să-și manifeste în exces îngrijorarea și mai ales fără să facă gafe în comunicare, reprezentanții artiștilor au subliniat că această scădere este firească și că ea afectează mai multe instituții de cultură, nu doar teatrele, ci și sălile de concert și alte spații publice dedicate artelor. „Măsurile de securitate au fost întărite și îmbunătățite, iar noi trebuie doar să încurajăm oamenii să-și depășească frica și să ni se alăture, dacă îi convingem că sunt în siguranță, iar noi suntem în slujba lor” – acesta a fost, în mare, mesajul inițiatorilor.