Teatrul de groază are succes

„Avertisment: Ghost Stories include momente şi clipe şocante. Spectacolul nu este potrivit pentru minorii sub 15 ani. Celor care suferă de vreo afecţiune psihică le recomandăm insistent să se gândească bine înainte de a intra în sala de teatru”. Acest anunţ se află pe afişul şi, de asemenea, pe prima pagină a website-ului dedicat spectalului Ghost Stories, premieră care inaugurează genul horror  în lumea Thaliei şi care s-a impus în box-office în stagiunea londoneză trecută.

Realizată la vremuri în care literatura cu vampiri revine la viaţă cu un avânt care pare să mai ţină ceva vreme, circulând intens printre devoratorii culturii de consum, această producţie de pe West End, iniţial o coproducţie între Lyric Hammersmith din capitala Angliei şi Everyman & Playhouse din Liverpool, este semnată de compania The League of Gentlemen şi mizează  şi serios, şi ironic,  pe instictele spectatorilor care doresc să fie înspăimântaţi. Cele 80 de minute ale spectacolului  au fost, cel puţin până acum, un success de public şi de critică, ceea ce nu e deloc puţin. Cotată în general cu  4 stele din 5 date de criticii de specialitate de la publicaţii renumite – “The Stage”, “Times”, “Time Out”, producţia scenică realizată de Jeremy Dyson şi Andy Nyman (care îl şi joacă pe slots online profesorul de parapsihologie convins că fenomenele supranaturale sunt rodul minţii omeneşti) primind chiar cuvinte elogioase. Cei mai mulţi critici susţin că spectacolul care aduce în lumina reflectoarelor vampirii şi faptele lor sângeroase, dorindu-se un nou subgen tematic şi poate mai mult decât atât, îşi face treaba, adică emoţionează, tensionează şi sperie de-adevăratelea, dându-ţi “fiori reci”.

Apelând, previzibil, la tehnici cinematografice, efecte speciale şi elemente din spectacole de magie, Ghost Stories i-a entuziasmat pe specialiştii fără prejudecăţi, deschişi la formule noi în lumea veche a rampei. Cronicarul de la “Daily Telegraph” a scris vorbe grele ca “strălucitor” şi “tulburător”, iar criticul de la The “Evening Standard” s-a avântat, afirmând că producţia “miroase a spectacol-cult”. Consensul de opinie dintre presa cotidiană şi publicaţiile de specialitate, printre care şi pretenţiosul “British Theatre Guide”, care comenta tranşant că este vorba despre un spectacol “superb”, este surprinzător.

Pe de altă parte, mai zgârcită la stele şi mai sceptică, cunoscuta Lyn Gardner de la “The Guardian” scria primăvara trecută că spectacolul este mai degrabă amuzant decât înspăimântător, numai bun pentru adolescenţii care se dau în vânt după trenul groazei şi alte senzaţii tari. Lăudând atmosfera (mult îndatorată efectelor speciale şi coloanei sonore) pe care o creează spectacolul şi criticând modul în care acesta spune povestea, temutul specialist se întreba, firesc, care sunt motivele care au determinat realizarea unui asemenea spectacol.

Print

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.