Viaţa pe fast forward a lui „Kimberly”

3stars

Este fascinant să te bucuri de poveşti. Indiferent de vârstă. Poate cea mai frumoasă funcţie a teatrului este să spună poveşti. De multe ori se întâmplă ca jocul actorilor sau regia, sau scenografia să înghită povestea şi să pleci din sala de spectacol cu imagini sau replici care îţi rulează în cap ca un refren şi peste câteva zile să îţi dai seama că nici măcar nu îţi mai aduci aminte despre ce era vorba. Frumos e atunci când personajele sunt cele care rămân cu tine, când imaginile nu sunt doar izbutite estetic, ci construiesc un univers pentru acea istorioară care te-a emoţionat sau te-a făcut să râzi.

„Kimberly” de David Lindsay-Abaire montat de Andreea Vulpe la Sala Studio a  Teatrului de Comedie este un asemenea spectacol care te face să zâmbeşti amar şi la câteva zile bune după vizionare. Acest episod din viaţa unei fete de 16 ani care arată de 60 şi şi trăieşte cu frică, poate, ultimele zile şi încearcă să împace pe toată lumea, să meargă mai departe încă o zi şi să viseze la excursii şi la prima iubire are toate ingredientele pentru a-ţi intra la suflet.

Andreea Vulpe împreună cu Cristina Milea care semnează scenografia au reuşită să aducă pe scenă o lume şi o atmosferă. Un decor pe cât de funcţional, pe atât de sugstiv, creat cu inventivitate, dă ritm scenelor care se succed în ritmul rotaţiilor ca de glob pământesc ale unei maşini albastre în care se ascund casa şi viaţa familiei Akimbo. O scenografie cu suflet care devine personaj într-o înlănţuire de evenimente ce îşi văd de viaţa lor subtil susţinută de o regie fără ostentaţii care pune actorul pe primul loc şi îl înconjoară de acţiuni care să îi fie de folos.

Spectacolul funcţionează ca un întreg, iar sentimentul de unitate ca de sferă bine şlefuită este foarte pregnant, spart doar de o singură excepţie. În primul rând actorii creează o reţea de relaţii pe care se bazează tot parcursul scenic. Virginia Mirea (Kimberly) este nu doar credibilă în rolul unei adolescente de 16 ani, ci are energia acelei vârste, candoarea copilului căruia i-a fost refuzată tinereţea de un trup care i-a luat-o mereu mult prea înainte. Ochii săi au 16 ani, vocea la fel, gândurile sunt ale unei tinere forţate să se maturizeze de timpuriu nu doar din cauza unei boli fizice, ci mai ales din cauza unor părinţi pe care simte că i-a încurcat şi cărora li se simte datoare. Naivitatea, ludicul, duioşia, candoarea şi tristeţea, fragilitatea şi responsabilitatea îşi găsesc locul perfect într-un rol construit cu multă asumare şi sinceritate.

Mihaaela Teleoacă (Debra) are atâta autenticitate şi energie, încât nu poţi decât să mergi cu personajul său până la capăt. O îndrăgeşti, o acuzi, o ierţi, o crezi. O explozie controlată de sentimente şi un şuvoi de gânduri care căptuşesc o interpretare susţinută a unui personaj deplin. Vlad Bîrzanu (Jeff) are o bogăţie de expreasii şi mijloace pe care le foloseşte pentru a jongla fluid şi elegant cu sentimentele încâlcite ale acestui adolescent atipic. Construieşte cu grijă fiecare relaţie, are reacţii juste şi intenţii pe care le intuieşti, moderaţie şi farmec.

Ioan Coman (Buddy) deşi are o singură temă dominantă, aceea a tatălui care se ascunde în alcool, îţi mobilează personajul cu multe amănunte şi ni se descoperă asemeni foilor de ceapă până când ne dă voie să îl vedem în spatele măştii. Foarte prezent în relaţia cu partenerii şi exact în reacţii. Laura Creţ (Pattie) este singura verigă slabă a acestui spectacol. Joacă, parcă, de una singură într-un alt spectacol. Cu stridenţe, ostentaţii, concentrată pe tonuri care sună fals şi o formă demonstrativă, nivelează acest personaj bogat, cel mai paradoxal şi mai plin de nuanţe şi aplatizează nefericit orice surprize care i-ar fi putut da consistenţă. Din păcate, contra-performanţa sa afecteză întreaga construcţie şi ştirbeşte sfera de care vorbeam mai devreme.

„Kimberly” este o poveste spusă frumos. Cu umor, cu haz de necaz, cu surprize şi răsturnări de situaţie, care te bucură şi te surprind. Şi oricât de improbabilă ar fi, cu atât devine mai verosimilă într-o interpretare lejeră şi sinceră. Este un spectacol la care ai toate şansele să râzi şi să plângi, în care poţi recunoaşte cioburi din tine însuţi şi pe care este foarte probabil să îl ţii minte.

Teatrul de Comedie

Kimberly de David Lindsay-Abaire

Traducerea Andreea Vulpe

Regia: Andreea Vulpe

Scenografia: Cristina Milea

Distribuția:

Virginia Mirea – Kimberly

Mihaela Teleoacă – Debra Watts

Vlad Bîrzanu – Jeff

Laura Creț – Pettie

Ioan Coman – Buddy

Foto: Andrei Runcanu

Print

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.