Teatrul Metropolis aniversează anul acesta 10 ani de existenţă. La mulţi ani şi la mai mare! În iarna anului trecut, în cadrul unei gale elegante, se anunţa evenimentul ce avea să celebreze această vârstă fragedă, dar rotundă. 10 tineri actori au fost aleşi, în urma unui casting, de către 10 personalităţi din teatru şi film, pentru a face parte din distribuţia unui spectacol dedicat lor şi celor 10 ani împliniţi de Teatrul Metropolis. Şi a fost o seară cu emoţii şi cu bucurie şi cei 10 au fost prezentaţi şi au fost aplauze şi multe poze.
Spectacolul cu cei 10 tineri actori se numeşte „10 pentru New York” şi este semnat de Lia Bugnar. Acest prilej de afirmare a 10 exponenţi ai unei generaţii, acest motiv de bucurie, s-a concretizat. Fără strălucire, însă, încă o premieră la rând la Teatrul Metropolis. Dar nu-i nimic. Nu e nevoie se surle şi trâmbiţe. Sălile sunt oricum mereu pline, biletele sold-out, publicul vine el. Şi atâta timp cât continuă să vină… da, chiar, de ce să ne obosim să creăm un eveniment? Artiştii se ocupă ei şi de promovare. Sunt obişnuiţi din „independent”.
Sentimentul acesta de arbitrar, însă, de comun şi nu de excepţional, se regăseşte, pe de altă parte, şi în spectacol. Nu există nimic care să amintească de promisiunile făcute la Gala cu haine frumoase şi lumini multe. Un text în care se văd multe cusături, o poveste pentru care e nevoie de multă îngăduinţă pentru a fi credibilă, personaje multe şi schematice înghesuite într-o tramă cu o evoluţie nu foarte coerentă. Replica inteligentă şi umorul Liei Bugnar au fost de data aceasta puse într-o matriţă, turnate într-un mulaj strâmt, iar rezultatul are multe defecte din fabrică. 10 tineri actori sunt răpiţi la New York de un băiat care vrea să îi facă mamei lui pe plac. Cei 10 se urcă din greşeală în maşina răpitorului şi ajung într-o cameră unde din când în când mama este adusă pentru a se bucura de arta lor. Totul cu pistolul fluturat ameninţător şi cu gloanţe care din când în când mai împuşcă degetele celor care nu se conformează.
Multă lume pe scenă şi multe momente moarte. Când nu au replici, mulţi se retrag cuminţi într-un colţ părând că îşi aşteaptă rândul. Structura este repetitivă şi cu un final de tip deus ex-machina lejer. Cei 10 tineri răpiţi îşi au momentul de glorie individuală, dar de durată şi importanţă diferită. Mici recitaluri mai izbutite sau mai stângace în care fiecare performează după propria pricepere. Dacă Ilona Brezoianu reuşeşte în câteva minute să construiască un personaj comic consistent, iar Matei Arvunescu stăpâneşte sigur pe sine singurul moment cu adevăr dramatic, Ana Maria Bercu lungeşte excesiv o scenă în care Capra cu trei iezi devine pretext de plictis şi ceea ce se numeşte în limbaj de culise „burtă”, iar Aurora Păunescu rosteşte monologul Ninei din Pescăruşul lui Cehov nici mai bine nici mai rău decât o candidată la admitere de la actorie, proaspăt absolventă de liceu. Cei care construiesc o evoluţie a personajelor şi conduc un joc susţinut pe tot parcursul spectacolului sunt Letiţia Vlădescu – e singura care a găsit acel ceva care să o diferenţieze de grup şi foloseşte indignarea profesională a personajului fără ostentaţie, dar cu efect cât un pocnit din degete, astfel încât o remarci chiar şi când are o simplă reacţie – şi Alexandru Nagy, cel mai norocos datorită partiturii ofertante – atent la relaţia cu partenera sa, bine susţinut şi organic, are răbdare să acumuleze şi să dozeze precis energia personajului său. Lia Bugnar, într-un rol de compoziţie, nu forţează limitele, urmăreşte conştiincios un parcurs pe un drum drept, însă nu îşi ajută ea însăşi personajul din scriitură. Nu o pot crede până la capăt din cauza inadvertenţelor de logică din text: îmi tot pune semne de întrebare legate de firul poveştii, încât mă încurc în explicaţii pe care încerc să mi le dau singur. De exemplu: cum de o femeie care în urma unui accident rămâne ţintuită în scaun cu rotile, nu pierde, totuşi, sarcina şi dă naştere unui copil sănătos?
Teatrul Metropolis merita, parcă, mai mult la aniversare. Gustul de serbare în care copiii cuminţi îşi aşteaptă în semicerc rândul pentru a-şi spune poezia nu e cel mai rafinat mod de a celebra un teatru în care există unele dintre cele mai bune spectacole din Bucureşti. Şi nici măcar o rampă de lansare pentru cei 10 actori – roluri inconsistente şi mini-monologuri lucrate pe jumătate nu sunt o carte de vizită prea încurajatoare. Există un sentiment de neîmplinire, de frână, de abandon înainte de finish în acest „10 pentru New York”. Şi e păcat, pentru că entuziasm şi bune intenţii au existat cu siguranţă.
Teatul Metropolis
„10 PENTRU NEW YORK” de Lia Bugnar
Regia: Lia Bugnar
Scenografia: Mădălina Marinescu
Cu: Alexandra Apetrei, Alexandru Nagy, Alexandru Sinca, Ana Maria Bercu, Aurora Păunescu, Ilona Brezoianu, Ionuţ Niculae, Lavinia Pele, Letiţia Vlădescu, Lia Bugnar, Matei Arvunescu, Radu Romaniuc, Ştefan Pavel
Atita am putut, draga Alina. Ne-am straduit cit ne-a tinut talentul si puterea de munca, asta a iesit. Norocul nostru este ca biletele le cumpara spectatorul obisnuit si se pare ca el ii gaseste pe acesti tineri foarte talentati si bine pusi in valoare in povestea asta. Recunosc ca asta imi doresc de cite ori fac un spectacol si parerile (impartite de altfel) ale criticilor nici nu ma in, nici nu ma des curajeaza. Sigur ca, in acest caz, mi-e putin teama sa nu le pice lor, tinerilor, aiurea ce ai scris, dar inteleg, ai si tu constiinta ta si etica te obliga la aceasta sinceritate frusta. Cit despre lipsa unei premiere cu tam-tam, ei, aici avem pareri complet diferite. Premiera e primul spectacol, cu nimic mai breaz decit cele ce-i vor urma si cu nimic mai festiv. Pentru noi fiecare spectacol e un eveniment la fel de important si, ca la toate spectacolele mele, premiera a fost tratata egal cu secundiera, tertiera, ultimiera. Dar multumim oricum pentru bagarea in seama, tot e ceva.
Felicitari! Povestea curge, iar cei zece sunt interesanti,fiecare cu povestea lui. Asa suntem si in viata reala , diferiti, mai buni sau mai slabi, mai grozavi sau mai stersi,care excelam in toate sau capitulam usor.Vin cu mare placere la spectacolele Dvs si cu Dvs. Ma bucur sa vad ca exista actori tineri, frumosi, talentati pe scena pentru ca la televizor am renuntat sa mai privesc.
Cumva, sunt un fan textelor lui Bugnar. Pe unele le-am revazut de cateva ori in decursul “secolelor” (Noi4 sau Oase pt Otto). Pe restul le-am vazut /revazut cu mare placere. Urma sa revad 7 dintr-o lovitura si mi s-a ivit 10 pt NY, asa ca…”mai bine vezi ceva nou, decat sa revezi ceva vazut, nu?!”…
Surpriza nu tocmai placuta, din prima: trama epica din 7 dintr-o lovitura este reluata: tot un fel de captivitate potential periculoasa pt niste tineri, ceea ce va scoate nebanuite din ei, etc. etc, cei 10 mult mai inegali decat cei 7. Se pare ca Bugnar are o mica echipa fixa, cu cateva figuri -fetis, cu care inregistreaza succes dupa succes,
Dar textele trebuie sa nu mai aiba fracturi logice iar la echipa cu care e si prietena ar trebui sa nu mai renunte. Cumva echipa AIA e un brand Bugnar, sa-l pastram, nu?! BAFTA!!
Articolul lui Epingeac este destul cuminte, daca imi dai voie. spectacolul este mai mult decat nereusit. se intampla si la case mai mari, dar`mite la regizori sub-mediocri. problema cu spectacolul si in general proiectele lui Lia Bugnar este ca ea face mult zgomot pentru nimic. iar cu acest comentariu Lia Bugnar demonstreaza ca nu scapa nicio sansa sa se faca de ras. am fost la spectacol acum cateva zile si era sala goala, semn ca nu tot publicul se uita pe Facebook