5 spectacole de neratat la FITS 2019

O mulțime de forme ale artei contemporane se etalază, an de an, la Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu. În toată varietatea lor de azi, experiențe și experimente din sfera artelor spectacolului le sunt prezentate unui public național care rar are ocazia să vadă în România asemenea evenimente, dar și unui public internațional pentru care Sibiul a devenit o destinație.

Aflat acum la cea de-a XXVI-a ediție, festivalul, care a adus de-a lungul timpului creatori importați din lumea noastră, atât din Occident, cât și din Orient, se va desfășura sub semnul darului. „A dărui” este verbul sub ale cărui auspicii FITS își așteaptă spectatorii în 2019 la spectacole de teatru, teatru stradal, dans, circ, one-man show-uri, creații din Orient, spectacole de poezie, concerte în locuri neconvenționale, conferințe și dialoguri cu artiști dintre cei mai interesanți, lansări de carte și proiecții de film. Între 14 și 23 iunie, așadar, în sălile de teatru, la Filarmonică, în săli universitare, catedrale și librării, sunteți așteptați la un dialog despre artă, lume și noi, căci asta se anunță în primul rând ediția din 2019. Pentru dumneavoastră, Yorick a ales câteva spectacole-eveniment dintr-un program ce cuprinde sute de manifestări.

1.„Hamlet-ul lui Dodin”, în regia lui Lev Dodin,  Fabrica de Cultură Unicredit (Sala Faust), 14 iunie, ora 18.00.

Evident, greu de ghicit ce a amestecat faimosul regizor rus în această creație, alegând să-l pună pe Mihail Bulgakov lângă William Shakespeare. Mergând pe ideea că între hamletism și umanism există un semn de egalitate, așa cum el însuși a declarat, Lev Dodin s-a apropiat de „misterul Hamlet” conștient, chiar convins, că nu îl poate elucida. Și, acestea fiind zise, a vrut ca măcar să găsească un sens. Experimentul lui, care se întoarce și la cronicile vremurilor elisabetane, și la scrisul incisiv bulgakovian, pune sub lupă ideea de dreptate și privește spre rădăcinile sentimentelor negative explorate în celebra piesă shakespeariană, care nu contenește să-i provoace pe creatori nici în secolul XXI. „Ne-am dezvățat și să-l privim și să-l ascultăm pe celălalt”, sublinia regizorul rus într-una dintre întâlnirile sale cu publicul din România și în spiritul aceste s-a construit și experimentul său hamletian. După „Regele Lear” și „Livada de vișini”, spectacolele sale văzute la București, publicul are ocazia să vadă încă o dată trupa de la Malîi Teatr din Sankt Petersburg, a cărei creație se numără printre evenimentele primelor zile de FITS.

2.„La Gioia”/ „Bucuria”, regia Pippo Delbono, Fabrica de Cultură Unicredit (Sala Lulu), 21 iunie, ora 18.00.

Cine vine anul acesa la festival va putea vedea unul dintre cele mai importante spectacole din cariera lui Pippo Delbono, acest artist imposibil de categorizat, acest creator care continuă să descopere noi căi de a ajunge la un număr cât mai mare de spectatori. „La Gioia” („Bucuria”), prezentat la Sibiu după ce anii trecuți la festivalul am putut vedea alte creații importante ale autorului – „Evanghelia” sau „Orhideea” –  aduce în scenă o paradă emoționantă de stări omenești, așa cum fac și toate celelalte creații ale lui Pippo Delbono, italianul care a găsit un fel numai al său de a face poezie pe scenă. Călătoria scoate la lumină saltimbanci și ființe de vis, dansatori și creaturi din alte lumi și, doamnelor și domnilor, puneți-vă centurile de sigranță, urmează emoții tari și întrebări incomode.

3.„Venezuela”, coregrafia Ohad Naharin, Batsheva Dance Commpany, Centrul Cultural Ion Besoiu, 22 iunie, ora 18.00.

Unul dintre cei mai cunoscuți coregrafi din lume, Ohad Naharin este o cunoștință veche a festivalului de la Sibiu. „Venezuela”, spectacolul creat împreună cu Batsheva Dance Company, cunoscuta sa trupă, pune subtil sub semnul întrebării ideea de libertate, într-un moment în care despre libertate s-a spus tot. Și totuși… „Ideea de alegere are limitele ei. Dar credința în libertate este infinită”, așa se încheie cronica publicată în ziarul „The New York Times” despre această creație care a avut premiera în anul 2017. Muzica gregoriană constituie un fundal spectaculos și, folosind această componentă ofertantă, Naharin și dansatorii săi explorează dialogul și conflictul dintre mișcare și conținutul reprezentat de aceasta. Naharin, care are la activ creații coregrafice din mai multe registre stilistice, a construit „Venezuela” din două părți, cu o grijă deosebită pentru detaliu și varietate. Spectacolul are multiple fațete și pune în joc posibilitățile infinite ale artei coregrafice, împingând totodată publicul să pună sub semnul întrebării propria libertate de alegere.

4.„Starea de asediu”, după Albert Camus, regia Emmanuel Demarcy-Mota, Théâtre de la Ville-Paris, Fabrica de Cultură Unicredit (Sala Faust), 18 iunie, ora 20.00.

De la Paris vin în 2019 mai mulți artiști la Sibiu, sub egita sezonului Franța-România, deschis la sfârșitul anului trecut. Emmanuel Demarcy-Mota, cunoscut regizor și creator de evenimente din Franța, se întoarce acum la festival cu un spectacol care privește interogativ spre viitor. Sub semnul meditației construită, creația lui, care pornește de la marile, gravele teme camusiene, revolta înainte de toate, documentează mai multe teme de actualitate imediată: tirania, legitimitatea, umanul, inumanul și teroarea.

 5.„Un tramvai numit Popescu”, în regia lui Gavriil Pinte, intrare Grădina Zoologică, 15 iunie, ora 16:00.

Da, e un spectacol mai vechi al Teatrului „Radu Stanca”, dar nicidecum învechit. Pentru cine vrea  o experiență artistică ieșită din comun, această „plimbare” se impune. În orice anotimp. Din 2007, când a avut premiera, incursiunea coordonată de regizorul Gavriil Pinte, care, să reamintim, a conceput un spectacol excepțional pornind și de la scrierile lui Emil Cioran, rămâne o creație care face mult pentru poezia lui Cristi Popescu. În primul rând, stârnește curiozitatea cu privire la lumea lui și cărțile. Un alt fel de plimbare la Rășinari, așadar, cu personaje desprinse din irealitatea imediată, cu Popești care există, și nu prea, cu papuși, marionete, fantoșe, îngeri, demoni, strigoi. Teatru itinerant, teatru experimental, teatru inedit – spuneți-i oricum. „Un tramvai numit Popescu” este toate acestea și ceva în plus. Nu ratați întâlnirea cu Familia Popescu și Arta Popescu!

Foto: Viktor Vasiliev

Print

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.