Akram Khan: Pentru mine „clasic” înseamnă claritate, în timp ce „contemporan” înseamnă haos

akram khan 1Akram Khan este unul dintre puținii dansatori și coregrafi foarte tineri care au reușit să se impună rapid în lumea dansului contemporan, să câștige premii și renume la nivel mondial, spectacolele lui fiind invitate la importante festivaluri de dans sau manifestări artistice. Succesul său internațional este de necontestat, deși abia dacă a împlinit vârsta de 42 de ani. În 2000, Akram Khan punea bazele propriei sale companii împreună cu producătorul Farooq Chaudry. Crezul pe care compania l-a adoptat de-a lungul timpului are la bază reguli simple: „riscă, gândește grandios și curajos, explorează neobișnuitul, evită compromisurile și spune povești prin dans care sunt fascinante și relevante, toate însoțite de integritate artistică.” Ceea ce ulterior s-a transformat în reguli, inițial au fost lecții pe care dansatorul și coregraful le-a învățat pe parcursul dezvoltării sale artistice imprevizibile.

Născut la Londra în 1974, dar într-o familie care provenea din Banghladesh, Akram Khan s-a dovedit a fi un dansator înnăscut încă de la o vârstă fragedă. A crescut alături de mama sa care îl învăța dansuri folk bengaleze, în timp ce el nutrea o admirație pentru videoclipurile muzicale și Michael Jackson. Akram Khan s-a specializat în dansul de origine asiatică kathak și a participat la diferite manifestări artistice în Londra cu trupa sa de mici dansatori antrenați de Sri Pratap Pawar. Astfel, coregrafia sa are la bază atât viziunea europeană, cât și pe cea orientală care l-a influențat în anii copilăriei sale. Pe de altă parte, întâlnirea cu Peter Brook în timpul lucrului la „Mahabharata” l-a marcat definitiv și apropierea de teatru și-a pus amprenta asupra percepției sale asupra artei. Întâlnindu-l pe Peter Brook, Akram Khan a observat că „onestitatea și naturalețea cu care trata lucrurile mi-au demonstrat că simplitatea era mult mai indicată decât excesul.” Apoi și-a continuat studiile la Northern School of Contemporary Dance, o școală renumită pentru pregătirea în domeniul dansului contemporan, obținând cele mai mari calificative din istoria instituției.

Sylvie  Guillem si Akram Khan
Sylvie Guillem si Akram Khan

Inovațiile pe care Akram Khan le-a adus stilului său de a dansa și coregrafia au la bază elemente esențiale din kathak. Gesturile, expresiile faciale, piruetele rapide urmate de opriri bruște, frazele coregrafice care au structura unor cicluri, toate sunt influențe din dansul kathak care era menit să aducă la viață poveștile zeilor hinduși. Combinația dintre aceste elemente tradiționale și diversitatea de stiluri de care s-a izbit de-a lungul pregătirii sale, au dat naștere unui mod de a dansa format din unduiri puternice ale corpului, asemenea unui șarpe. Fluiditatea reptiliană, gesturile care mimează undele de apă sau dealurile de nisip dintr-un deșert creează mișcări de amploare care inundă retina și dau naștere unui corp supradimensionat nu prin statură, ci prin posibilitatea de a cuprinde cu flexiblitatea sa întreaga scenă. Acestea sunt doar câteva imagini ale trupului în mișcare care apar frecvent în opera lui Akram Khan.

În 2015, la întâlnirile organizate de JTI, compania lui Akram Khan venea pentru prima oară în România. Spectacolul „Kaash” creat în 2002 și care înseamnă „dacă” în limba hindusă se inspira din domeniul fizicii și din ciclurile distrugerii și renașterii specifice zeului Shiva. Criticul de dans de la New York Times, Alastair Macaulay, a comparat reușita sa din spectacolul „Kaash” cu cea a coregrafului Mark Morris, gradul sofisticării asemănător lui Merce Cunningham și, în același timp, a evocat cvartetele pentru coarde compuse de Mozart și Schubert, încercând să descrie elementele care se îmbină pentru a se dezbina din nou mai târziu, într-un spațiu care pare să se extindă și să se contracte în același timp.

akram khan 2Despre dans, Akram Khan afirmă că „există un bine și un rău, iar corpul este antrenat să identifice care sunt parametrii acestora. Pentru mine dansul contemporan înseamnă să sparg acest tipar al parametrilor despre bine și rău. Înseamnă să depășesc toate limitele impuse de corpul meu. Este eliberare și șoc în același timp și corpul devine confuz, dar tot el găsește un echilibru în acest haos.” Akram Khan combină armonios în coregrafiile sale clasicul și contemporanul, păstrând claritatea și folosindu-se de teatralitatea oferită de alte elemente precum lumina, textul, decorul, muzica. Opera sa e un artefact în care de multe ori nu contează povestea pe care o spune, ci limbajul corpului prin care mesajul ajunge la spectatori.

Print

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.