Alice Georgescu, Iulia Popovici şi Cristiana Gavrilă, despre nominalizările la Premiile UNITER

Gala Premiilor UNITER va avea loc pe 23 aprilie, la Sala Majestic a Teatrului Odeon. Senatul UNITER a dat publicităţii, la începutul săptămânii trecute, nominalizările propuse de juriul alcătuit din oamenii de teatru Monica Andronescu, Ion Cocora şi Ion Parhon. Juriul care va stabili câştigătorii urmează să fie anunţat.

Criticii de teatru Iulia Popovici, Alice Georgescu şi Cristiana Gavrilă au comentat opţiunile juriului de nominalizare, răspunzând solicitării revistei noastre, care a propus două întrebări:

1. Care sunt, în opinia dvs., minusurile şi plusurile nominalizărilor la Premiile UNITER de anul acesta?

2. Ce imagine a teatrului din România configurează ele?

Imagine din spectacolul "Ivanov"; foto Daniela Dima

Alice Georgescu, critic de teatru: „Se remarcă o zonă de previzibilitate“

1.„Dincolo de gusturile şi de părerile personale, primul minus ar fi spectacolele selectate la categoria cel mai bun spectacol nu se regăsesc, prin alte component ale lor, nominalizate la celelalte categorii. Prin urmare, productiile alese ca fiind cele mai bune spectacole au o justificare fragilă.

În rest, este vorba despre gustul personal, despre cum a funcţionat echipa. Am fost, la rândul meu, în diverse comisii de acest gen şi ştiu că la rezultatul final se ajunge prin cedări de o parte şi de cealaltă. Prin urmare, îmi închipui că niciunul dintre membrii juriului nu este 100% fericit cu ce a ieşit, dar este un rezultat posibil. Se regăsesc în aceste spectacole şi spectacole vitregite, ca să spun aşa, de nominalizări până acum, dar nu e neapărat o calitate… Nu cred că ajută foarte mult o viziune de tip sindicalist asupra teatrului, pe ideea „hai să-i ajutăm şi pe ei, săracii, că n-au mai fost de mult pe-aici“. Dar totul este relative şi, pe de altă parte, e bine că au fost onoraţi cu atenţia onoratului juriu şi artişti din zone mai puţin vizitate de obicei“.

2. „N-am văzut toate spectacolele care au intrat în diversele categorii de nominalizări, aşa că nu m-aş aventura la aprecieri rituoase. Ca aspect general, favorizată îmi pare o anumită zonă a comodităţii estetice. Din ce ştiu şi din ce am văzut, în asemenea situaţii nu neapărat îndrăzneala este de apreciat. Pe de altă parte, nu e bine nici să nu încerci nimic. Se remarcă, în mare măsură, o zonă de previzibilitate.“

Iulia Popovici, critic de teatru: „Absenţa unei coerenţe estetice“

1. „Cred că în mod tradiţional, cel puţin în ultimii zece ani, nominalizări UNITER există pentru a fi contestate, dintr-o paletă de puncte de vedere, în care se amestecă partizanate personale şi viziuni estetice concurente. Încercînd, de fiecare dată, să mi le înghit pe cele dintâi, mi se pare, totuşi, că principalul punct slab al rezultatelor din acest an constă în absenţa unei coerenţe estetice, în condiţiile în care cele mai comentate şi „grele“ categorii, cea mai bună regie şi cel mai bun spectacol, ar trebui să-şi conţină propria argumentare în restul opţiunilor şi n-o prea fac sau se contrazic. Plusurile sunt la nivelul punctual, cum e nominalizarea lui Marius Turdeanu la „Cel mai bun actor în rol principal“.

2. Impresia pe care mi-o lasă e că aceste nominalizări sunt rezultatul unor compromisuri nefinalizate, în spatele cărora stau moduri de raţionare divergente (şi nu mi-e nici frică, nici ruşine să spun că aceste moduri de raţionare nu sunt mereu de natură estetică). În afara confirmării că teatrul românesc public nu e afectat de reducerea cheltuielilor (mai exact, că şi-a reorganizat modul de lucru în aşa fel, încât să nu renunţe la modelul producţiilor la scară mare, perdanţii fiind „începătorii“ şi non-conformiştii) şi că se manifestă un recul de interes faţă de zona teatrală de limbă maghiară (culmea e că principala „competiţie“ se dă între Teatrul Maghiar de Stat din Cluj şi Teatrul Bulandra, ele fiind principalele vehicule ale idealului scenic naţional, iar „Bulandra“ a produs mult în 2011), nu văd mari concluzii care să poată fi trase despre cum arată teatrul românesc. Şi cred că nici nu mai e cazul – teatrul românesc a încetat să mai fie un corp unitar, iar faptul că există un singur tip de premii (pe care am ajuns să le supralicităm) în acest domeniu n-are cum să schimbe dinamica unui peisaj interesant pentru diversitatea lui, nu pentru unicitatea gîndirii.“

Cristiana Gavrilă, critic de teatru: „Anul acesta lucrurile mi-au părut mai echilibrate”

Niciodată nominalizările unui juriu n-o să mulţumească pe toată lumea. Cu cât juriile sunt mai mici (iar la nominalizările Premiilor Uniter sunt doar trei „juraţi”), cu atât „tirania gustului” este mai puternică. Anul acesta, însă, lucrurile mi-au părut mai echilibrate şi au fost mai puţini „nemulţumiţi” decât la alte ediţii. Ceea ce poate fi chiar o performanţă pentru juriu. În mare parte, am înţeles sau intuit criteriile de selecţie şi, uneori, am fost de acord cu ele. Din punctul meu de vedere, există însă trei omisiuni:

1. Marele absent este spectacolul „Însemnările unui necunoscut” după Dostoievski, în regia lui Alexandru Darie, de la Teatrul Bulandra, iar cele mai de neînţeles omiteri sunt Maria Miu, pentru scenografie, şi Virgil Ogăşanu, la rol secundar, care nu doar că face performanţă, dar se reinventează în personajul Foma Fomici.

2. Lipseşte Marcel Iureş cu „Absolut” (Teatrul Act), unde un singur om pe scenă chiar atinge absolutul.

3. Lipsa spectacolelor Gellu Naum, după un an care i-a fost dedicat, finalizat cu mai multe producţii, care au însemnat o redescoperire şi o recuperare esenţială pentru cultura română (fapt fără precedent). Cel puţin unul dintre aceste spectacole merita luat în discuţie: „Florenţa sunt eu”, în regia lui Alexandru Dabija, cu o scenografie semnată de Dragoş Buhagiar. A primit laude (inclusiv criticul Ion Cocora, membru în juriu, şi-a arătat în public entuziasmul), dar a picat total la nominalizări.

Şi nu înţeleg cum niciunul dintre regizorii „celui mai bun spectacol” nu a fost nominalizat la secţiunea regie…

 

Print

4 Comentarii

  1. john 05/03/2012
  2. yorick cel dilematic 05/03/2012
  3. spectator 05/03/2012
  4. spectator 05/03/2012

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.