Anca Giurgiu: Pentru a putea ajuta publicul, paradoxal, aş mări preţul biletelor

Yorick vă invită în aceasta toamnă la concurs. Tema concursului: „Propuneţi o schemă de reabilitare a sistemului teatral românesc”. Trimiteţi la redacţie, până pe 1 octombrie, un text pe această temă.  Pe cele mai interesante le vom publica şi le vom premia. Premiul constă în câte trei pachete de cărţi din colecţia de teatru Yorick de la Editura Nemira.

Anca Mihaela Giurgiu, una dintre cititoarele noastre, propune o imagine inedită asupra peisajului teatral actual şi câteva măsuri care, din punctul ei de vedere, ar ajuta teatrul autohton.

În minunata şi turbulenta mea carieră de om de teatru, am dat şi peste bune, şi peste rele.

Sinceră să fiu, în momentele în care am colaborat direct, mi se părea ca toata lumea vorbeşte despre stagiune, despre spectacole, parcă fiecare om întâlnit pe stradă era gata-gata să mă întrebe când e următorul spectacol…

Când s-a sistat colaborarea, am avut senzaţia că am intrat într-un „vid teatral”, nu vedeam afişe, mi se părea că nimeni nu ştie nimic despre teatru şi nici nu i-aş putea face pe oameni să devină interesaţi.

Teatrul, ca artă scenică, e undeva pe marginea prăpastiei, dar poate şi dintr-un avânt „muncitoresc”, prin care, fără a socoti consecinţele, scena a devenit macabră sau plină de goliciuni insipide.

Nu spun, ce-i frumos şi lui Dumnezeu îi place…da, dar în alt context.

Nici ca om de teatru, nici ca spectator nu admit goliciunile, de dragul publicului amator de erotisme, pe bani puţini. Iar despre macabru, mă feresc să-i prezint fiicei mele teatrul, de teamă să nu asist la crime, bătăi însângerate şi corpuri fără viaţă apărute pe scenă.

Teatrul românesc suferă cumplit din cauza talentului extraordinar al actorilor de dramă. De aceea, prima şi cea mai importantă schimbare ar fi ca, pe o perioadă scurtă, de măcar cinci ani, să fie interzis ca în teatrul românesc să se joace drame.

Vreau să aud sala duduind de râsete sau să mă tem că va trebui să reparăm clădirile, din cauza cântecelor vibrante din muzicaluri. Putem, cu siguranţă, să încercăm.

Să concurăm cu televiziunea nu putem – trebuie să scoatem publicul din casă, să-l obligăm să facă un duş, să-şi pună ciorapii cei buni şi poşetuţa de piele, să folosească un parfum scump şi să uite vocabularul de stradă, astea toate cer un efort susţinut.

Pentru a putea ajuta publicul, paradoxal, aş mări preţul biletelor. Nu tresăriţi, că nu e cazul. Atunci când lumea va înţelege că teatrul este, totuşi, un lux, că participarea la un spectacol de calitate este o onoare şi nu e la-ndemâna oricui, atunci vom avea ocazia să ne reconstruim publicul de calitate care are capacitatea de a savura arta scenică. Poate sufăr de snobism teatral, dar simt că am dreptate, cu fiecare fibră a sufletului meu.

Dar, unui public de calitate nu-i putem oferi un spectacol de amatori. Înainte de toate, în teatrul românesc aş face o triere „la sânge”, actorii să fie frumoşi sau interesanţi – cu trăsături fizice uşor de recunoscut şi apreciat –, cu voce bună şi cu comportament exemplar. De reţinut, aş angaja actori care nu se simt mai puţin importanţi dacă li se cere să dea o audiţie pentru obţinerea unui rol.

Actorii sunt sufletul unui teatru, dar nu trebuie neglijaţi ceilalţi „participanţi” a căror triere ar fi dificilă, dar nu imposibilă. Oameni cu pregătire în domeniu, care vor neapărat să lucreze în teatru, nu ar avea de ce să fie refuzaţi, tineri care vor să colaboreze să fie ţinuţi aproape de scenă, oameni cu idei multe şi bune – promovaţi.

N-am să uit niciodată grila după care ne dădeam seama dacă ne-am arătat dovada talentului, în studenţie : dacă maşiniştii erau atenţi atunci când evoluai pe scenă însemna că-ţi făceai bine treaba.

Aşadar, de la mic la mare, cu schimbări mărunte sau paşi uriaşi, cred că Teatrul Românesc are şansa să-şi păstreze fruntea sus. Depinde de noi toţi, aparţinători sau nu artei spectacolului, să devenim mai buni şi mai întelegători, să ne ferim cămăruţa sufletului care-i aparţine teatrului, pentru că, nu-i aşa, în fiecare dintre noi sălăşluieşte un artist.

Print

3 Comentarii

  1. eu 30/01/2013
  2. eu 30/01/2013
  3. ANCA GIURGIU 15/02/2013

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.