Artistul tânăr și (ne)șansele

yorick_352x256-300x218Lansat săptămâna trecută, programul 9G (Noua Generație) de la Teatrul Național din București a suscitat deja câteva reacții aprinse în rândul creatorilor independenți, cei cărora li se adresează. Propus ca o soluție la problemele tinerilor artiști pentru care ușile teatrelor sunt de cele mai multe ori închise, acest program le deschide o ușiță din dos, cum ar spune unii, pentru a pătrunde în așa-numitul sistem oficial. Dacă citești cu atenție regulamentul de participare, rezultă că avem de-a face cu un concurs inedit de proiecte. Inedit pentru că presupune munca propriu-zisă, timp de aproape o lună, pentru nimic… Pe ideea „poate că da, poate că nu”. Iar la sfârșit, o comisie din TNB plus publicul vor alege dacă și cine rămâne în repertoriul teatrului, urmând ca spectacolul inclus în stagiune să primească din acel moment și bani, „beneficiind de investiții în producție și de plata drepturilor de autor, conform rețetei reprezentației și a încasărilor”.

Cum proiectul e de-abia la început, e greu să-l judeci. Puse în balanță, lucrurile par cam așa. La prima vedere, e o investiție foarte bună pentru Teatrul Național, care pune la dispoziție doar un spațiu și magazia de costume, ateliere etc., fară să investească niciun leu, iar la sfârșit se alege cu un spectacol la cheie și cu o imagine bună pentru că a „investit” în tineri. Tinerii creatori vin, în schimb, cu energie, cu talent, cu dorință, cu tot ce trebuie, și la sfârșit se pot alege cu nimic. Doar cu o săptămână în care să-și arate spectacolul publicului, ca în studenție…

Nu poți să nu zâmbești. Metoda asta – desigur, altă Mărie cu altă pălărie – se practică în presa cotidiană din București deja de câțiva ani. Și funcționează. Mai exact, se iau stagiari, care sunt plătiți cu sume simbolice, de genul 500 de lei pe lună, ca să vină zilnic, în ture, la redacție, să meargă pe teren, să lucreze cot la cot cu redactorii angajați, și li se promite că la sfârșitul stagiaturii, unii dintre ei vor fi opriți și suma va mai crește. Iar stagiarii se triază pe parcurs… Ziarele își fac treaba cu mână de lucru extrem de ieftină și, bineînțeles, încurajează tinerii și-i formează, și toată lumea e mulțumită.

În cazul teatrului, însă, lucrurile sunt ceva mai complicate și atâta vreme cât creatorii tineri sunt adesea nevoiți să închirieze săli ale teatrelor sau să plătească personalul tehnic, pentru că li se permite să joace numai în ziua când aceștia sunt liberi, un astfel de proiect are avantajele lui. Toate astea se întâmplă, pe de o parte, pentru că din facultăți ies anual sute de studenți, iar în teatre nu se angajează niciunul. Deci inflație cât cuprinde. Și, pe de altă parte, din cauza sistemului… Cei care fac teatru în zona independentă (dar, de fapt, privată) sunt, la rândul lor, exploatați cu voia sau fără voia lor, pentru că trebuie să facă lucruri care să placă publicului și să fie chemați și a doua oară. Plus că, trebuie să recunoaștem, dintre sutele de absolvenți, puțini vor să facă mari exeprimente și să inoveze… cei mai mulți vor doar să joace, vor să fie pe scenă. Și n-au unde. Atunci, profită de orice oportunitate care li se oferă.

Sigur că, în principiu, e necinstit, în condițiile în care în alte producții – multe vizibil perdante – se investesc bani de la început. Dar, așa cum spunea redactorul-șef de la un important cotidian bucureștean, nu poți, nu-i așa?!, să investești cu ochii închiși. Îi dai o vreme posibilitatea să arate ce poate și pe urmă mai vedem, mai negociem… „Chiar dacă în vremea asta n-are cu ce să-și plătească metroul până la redacție?” ”Chiar dacă… sunt mulți, nu-i poți lua pe toți, într-un fel trebuie să alegi, nu? Așa se vede pasiunea…” Toate astea, desigur, în timp ce jurnaliști cu numele făcut deja nu se mai străduiesc de mult să arate nimic și lâncezeala e la ea acasă.

Însă, una peste alta, programul 9G poate fi o șansă. Și poate fi o șansă nu doar pentru cei care vor juca o săptămână, sperând să fie votați ca la „Românii au talent”, ci și pentru TNB, în care pot duce o formă de pasiune molipsitoare, într-adevăr, cum numai la Gala Absolvenților a UNATC am văzut. Uneori nu e nevoie decât de o sală și de un public pe care să-l cucerești!

Print

5 Comentarii

  1. Lia Bugnar 30/01/2014
  2. Gabriela 30/01/2014
  3. Alfred Boilă 31/01/2014
  4. Ionut Grama 31/01/2014
  5. serban 02/02/2014

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.