Aş fi vrut să fiu fan şi să rămân fără voce ovaţionând „Rinocerii” lui Robert Wilson. Aş fi vrut să mă bântuie imaginile lui perfecte zile la rând şi să îmi fugă mereu gândul la universul lui fantastic. Aş fi vrut să mă bucur de spectacol ca un copil buimac la Disneyland. Dar dorinţele mele nu se vor fi împlinit.
Odată ce faci cunoştinţă cu lumea lui Robert Wilson vrei ca fiecare întâlnire să fie una de graţie; senzaţia unică de a fi martorul încarnării tabloului ideal, emoţia degajată din precizie şi senzaţia clară de a sta faţă în faţă cu una dintre cele mai rafinate forme de artă. Răsfăţat precum eşti vrei mai mult. Doar că Bob este om şi nu zeu; rezervorul cu inspiraţie e mai plin sau mai gol, imaginaţia lui bogată are limite şi teatrul nu e doar matematică. Mai e ceva. Iar dacă acel ceva lipseşte… dorinţele rămân neîmplinite.
Evenimentul teatral al ultimilor ani din teatrul românesc a avut toate ingredientele pentru a fi o capodoperă. Pornind de la mijloace materiale şi până la devotamentul unei echipe care a lucrat cu entuziasm şi minuţiozitate – calităţi vizibile cu ochiul liber în produsul finit care, din păcate, nu este la fel de grandios pe cât ni l-am fi dorit cu toţii. Un spectator care nu ştie nimic despre Robert Wilson cu siguranţă va fi impresionat; un alt fel de teatru, imagini puternice, tehnică impecabilă, o estetică aparte, lumini cum nu ai mai văzut şi actorii care joacă altfel decât i-ai văzut până acum. Un teatru greu de descifrat, poate chiar elitist, o experienţă nouă. Dacă, în schimb, ştii deja că toate astea vor fi prezente pe scenă, vei resimţi acut lipsa totală a emoţiei, fiorul intelectual, savoarea estetică şi liantul dintre toate trei: ritmul. Lentoarea mişcărilor marcă înregistrată, repetiţiile, feţele albe şi machiajul expresionist, spoturile de lumină, culorile cicloramei, piesele de mobilie inspirate din Rennie Mackintosh, imaginile decupate, parcă, din Magritte, vocile ciudate, decupajul aproape filmic, tot arsenalul care mi-a demonstrat că forma perfectă generează emoţie şi că există extaz estetic, de data aceasta, nu a funcţionat decât în sens demonstrativ.
Constant cu ipoteza sa că textul trebuie să curgă paralel cu ceea ce se întâmplă în spectacol, Robert Wilson a optat să ignore, parcă, piesa lui Ionesco. Doar că aducând-o în scenă atât de pregnant, prin scenariul rostit ca monolog, prezenţa ei a fost prea percutantă, atâta timp cât imiginile nu au s-au ridicat ca impact deasupra sa. Fiind vorba de un text la rândul său ermetic, preaplinul s-a produs. Divorţul dintre text şi spectacol a fost prea mare – Teatrul Absurdului montat în manieră absurdă. Aş fi vrut ca Robert Wilson să facă excepţie de la regulă. Se pare, însă, că legile Absurdului nu se lasă violate. Nevoia de teză a montării există. Iar atâta timp cât nu poţi decoda un fir roşu consistent, ci frânturi de episoade onirice frumoase în sine, miracolul nu se produce. Tablourile vivante nu te fac să uiţi de rândurile adormite între copertele piesei. Ca doi fraţi siamezi, textul şi montrea se împiedică reciproc.
Robert Wilson nu poate fi comparat decât cu el însuşi. La fel şi spectacolul „Rinocerii” de la Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova este singular în peisajul teatral românesc – este un eveniment, fără doar şi poate. Părerea de rău, însă, este aceea de a nu avea „Mona Lisa”, ci schiţele în cărbune ale lui Da Vinci. Iar trupa de actori ar fi meritat asta – pentru disponibilitatea, încrederea şi conştiinciozitatea ei.
Rămân imaginile frumoase, scenografia, tehnica, luminile, muzica, textul lui Ionesco, imaginaţia lui Robert Wilson şi dorinţele neîmplinite.
Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova
Rinocerii, de Eugène Ionesco
Piesă în trei acte şi patru scene
Traducerea în limba română de Vlad Russo şi Vlad Zografi
Direction, set design
and lighting concept Robert Wilson
Costume | Costume design Jacques Reynaud
Regizor asociat | Associate director Charles Chemin, Tilman Hecker
Scenograf asociat | Associate set designer Adrian Damian
Lighting design John Torres, A.J. Weissbard
Video Tomek Jeziorski
Muzica | Music Adam Lenz
Sound design Daniel Drăgoescu
Dramaturg Konrad KuhnAsistent regie | Assistant stage direction Bobi Pricop
Asistent costume | Assistant costume design Adriana Dinulescu
Stage manager Gina Călinoiu, Laurenţiu TudorMartorul, Logicianul | The Whitness, a Logician Ilie Gheorghe
Bérenger Valentin Mihali
Daisy Iulia Bleonț
Jean Claudiu Bleonț
Dudard Valer Dellakeza
Soția Băcanului | The Grocer’s Wife Tamara Popescu
Băcanul | The Grocer Angel Rababoc
Domnul bătrân | The Old gentleman Nicolae Poghirc
Gospodina | The Housewife Raluca Păun
Chelnerița | The Waitress Monica Ardeleanu
Patronul Cafenelei | The Cafe proprietor George Albert Costea
Domnul Papillon | Monsieur Papillon Cosmin Rădescu
Botard Constantin Cicort
Madama Boeuf Mirela Cioabă
Un pompier | A Fireman Dragoș Măceșanu
Vecinii bătrâni | The Old neighbors Iulia Colan, Ion Colan
Kneeplays 1 + 2 Corina Druc, Anca Ghiță, Geni Macsim, Natașa Raab, Costinela Ungureanu, Clara Vulpe; Cătălin Băicuș, Cosmin Dolea,
Claudiu Mihail, Ștefan Mirea, Marian Politic, Eugen Titu, Cătălin Vieru
Kneeplays 3 Raluca Păun, Tamara Popescu
Kneeplay 4 Cosmin RădescuFoto Florin Chirea
Intr-o analogie ca exercitiu de imaginatie, caci n-am vazut spectacolul, imi aduc aminte de ce zice (in mod des) Yoshi Oida despre “teatrul” pe care altii il roaga sa-l comenteze: are “de toate”, dar lipseste Umanul…
Io unu’ nu inteleg nimic din materialul asta…autoarea,a terminat la facultatea de teatru sau postliceala?Spectacolul e rupere,despre ce vorbeste stimata “autoare”.N-a vrut sa i dea Robert autograf sau nu a acceptat sa-l atinga “wow,Robert Wilson”?Tineti-va bine la ce urmeaza.”wilson,nu…suntem mai buni…!”Asa au facut unii si cu dl. Andrei Serban,care este si ramane cel mai tare regizor de origine romana.P.S Alaturi de Silviu Purcarete
Citind acest articol,ne dam seama inca o data ca tupeul nu poate inlocui talentul indifeerent ce forma ar lua.In politica da,in teatru nu.
Ma refeream la tupeul fara fond al autoarei.E unul dintre cele mai reusite spectacole realizate vreodata in Romania si nu e parerea unui singur om.In curand isi va incepe cariera internationala, asa cum s-a intamplat cu multe dintre spectacolele T.N.Craiova.Trist ca nu mai avem oameni care stiu sa analizeze un spectacol cu obiectivitate, fara patetisme subiective de revista liceului “eu, as fi vrut sa…”,de fapt care nu inteleg fenomenul teatral…pe scurt…diletanti…diletanti tupeisti ce-i drept.In Ro.asta se vinde: tupeul si impostura, valabil si in teatru ca in orice domeniu.