Spiritul balcanic – pitoresc, venal, sangvin, exploziv, plin de umor amar, de pasiuni domestice exacerbate şi de violenţa noastră cea de zi cu zi. Un butoi cu pulbere, aşa cum bine a rezumat Churchill zvâcul acestui colţ de Europă, aflat sub presiunea capacului numit haz de necaz amestecat cu lene şi indiferenţă. Un argint viu care se plimbă hai-hui prin câteva ţări din Estul Europei, fascinant prin nonşalanţa sa, dar atât de periculos şi imprevizibil.
Cele opt scene din piesa lui Dejan Dukovski „Butoiul cu pulbere” alcătuiesc un portert caleidoscopic al unei lumi abrutizate, în care speranţa e un cuvânt dintr-o limbă uitată, iar singura realitate este suprevieţuirea. Un micro-univers în care frica, pumnul şi briceagul ţin loc de raţiune. Iar peste toată această mizerie comună pluteşte alene un damf de zâmbet mutilat, pentru că nu e nimic mai cinic, şi mai frumos totodată, decât o poveste tristă spusă cu zâmbetul pe buze.
În montarea sa de la Teatrul Naţional Bucureşti, Felix Alexa a ales să estompeze violenţa şi să mizeze pe umor. Cu un ritm ce pare bine calculat, acţiunile fiecărei scene construiesc un parcurs bine dozat în ansamblu. Dacă la început ai impresia clară a unui timp dilatat, în care protagoniştii par că înoată în miere, până la final roţile angrenajului se pun în mişcare. Viteza rămâne, însă, ponderată, iar mişcarea rectilinie uniformă curge pe-ndelete. Potenţialul pulberii din butoi nu este exploatat la maxim decât într-o singură scenă, în care tensiunea şi surpriza merg mână în mână (scena autobuzului, în care comicul este folosit drept contra-punct, iar răstunrarea de final are candoare şi nu este anticipată). Altfel explozia nu are loc, iar pericolul eventulităţii ei rămâne doar la stadiul de enunţ.
Cele două coperte ale spectacolului duc cu gândul spre o zonă de teatru al absurdului: un dialog în care personajele monologhează de fapt şi nu mai au puterea să se audă. O alegere inspirată ca premisă, dar amputată de restul notei profund realiste în care sunt tratate celelalte scene. Iar când materialul dramatic oferă un contur generos al unei imagini percutante, culorile pale pe care regizorul le-a folosit pentru a definitiva tabloul sunt prea cuminţi; violenţa cere un roşu aprins. Furia şi spaima cer altceva decât un stacojiu ars. E nevoie de curaj pentru a ridica oglinda în faţa unei lumi cu simţuri amorţite, care nu mai simte nici măcar durerea proprie, asimilată ca normalitate, fără să o bage în seamă pe a celui de lângă el. Într-o piesă care vorbeşte despre puterea de a tări o zi în plus, cu umilinţe, sacrificii, brutalitate şi nedreptate, umorul nu poate susţine de unul singur întreaga structură. Drama personajelor rămâne intangibilă pentru spectator atâta vreme cât raporturile au fost inversate, iar adevărul lor plasat în plan secund, ascuns în spatele replicilor livrate cu haz.
Distribuţia pare şi ea alcătuită cu aceeaşi grijă care se observă în construcţia ritmului; fără riscuri de prisos, fiecare actor acoperă prin emploi-ul său exact zona cerută de text. Aşadar, precauţie sau ştiinţă? Atâta timp cât fiecare este omul potrivit la locul potrivit contează prea puţin. Odată cu siguranţa venită prin rularea spectacolului va fi loc şi pentru strălucire şi nuanţe.
Marius Manole, ca un perpetuum mobile în scenă, la fel de natural şi asumat ca de fiecare dată, arde ca o lumânare la două capete. Energia sa inepuizabilă este remarcabilă, iar seriozitatea evidentă şi atenţia pentru detalii îl ajută să construiască un parcurs viabil. Nu surprinde, însă, mijloacele sale au devenit o a doua natură, iar prospeţimea care îi însoţea talentul a început să dispară. Răzvan Vasilescu se joacă atent ca un copil extrem de serios, fără a trăda o clipă ludicul de dragul expresiei. Minuţios şi tandru, apoi vulcanic şi viguros interpretează cele două personaje în plin, trăgând o linie clară de demarcaţie între ele. Mihai Călin este foarte lucid şi îşi conduce personajele lejer în concentrare şi cu un strop de emoţie. Marius Bodochi se foloseşte când de tuşe groase, când de reacţii uşor exagerate şi nu trece de pragul exemplificării rolurilor sale.
Personajele vedetă, însă, datorită interpretării lui István Téglás şi a Victoriei Dicu, sunt cele secundare. Pe cei doi îi remarci imediat şi îi ţii minte involuntar. Reţii figura caricaturală a lui Ghiore cel fioros şi alura longilnă a unui iubit timid şi laş. Iar pe femeia din autobuz curioasă, cu frică de Dumnezeu şi cu replici pentru orice livrate între înghiţiturile de pâine rupte pe furiş, o recunoşti dintr-o mie. Roluri cu maxim de efect şi actori care aduc în prim plan micile gesturi şi poezia expresivităţii.
„Butoiul cu pulbere” de la TNB nu are fitil. Nu este un pericol iminent, ci doar se rostogoleşte domol la vale şi sare din când în când de pe făgaşul său atunci când întâlneşte o piatră. Dar există, totuşi, un haz aparte să stai şi să îl priveşti cum ameninţă să arunce lumea în aer. Mucaliţi precum suntem ne agăţăm zâmbetul leneş în colţul gurii şi ne uităm cum se tot plimbă el prin colbul unor Balcani aflaţi la porţile Orientului, unde nu ne mai obosim să credem că seriozitatea e altceva decât un lucru lejer.
Teatrul Național București – Avanpremieră
Butoiul cu pulbere, de Dejan Dukovski
Traducere: Felix Alexa
Regia: Felix Alexa
Ilustrație muzicală: Felix Alexa
Scenografie: Andrada Chiriac
Light design: Felix Alexa
Distribuția:
Dimitria / Măciucă: Răzvan Vasilescu
Andrea / Mane: Marius Manole
Anghele / Gheorghi: Mihai Călin
Simon / Paznicul: Marius Bodochi
Sveto / Bărbatul: Andrei Finţi
Ghiore / Kosta: István-Lajos Téglás
Ghela: Marcelo-S Cobzariu
Svetle: Crina Semciuc
Evdokia: Florentina Ţilea
Femeia: Victoria Dicu
Ana: Alexandra Poiană
Data premierei: 20.09.2014
Foto Tudor Predescu
Catre autoare, dupa citirea acestui articol…
Cum e sa scrii, mai prost, decat face Felix Alexa teatru…?Adicatelea, cui pe cui se scoate?:)
Este o piesa absolut mediocra. Nu inteleg de ce TNB-ul monteaza astfel de productii. Nu recomand piesa.
Piesa e foarte buna.Regia e proasta.Iar “ingenua” care a scris despre, in loc sa :”desfinteze” un regizor care a masacrat un text minunat “o scalda” ipocrit, ca sa nu supere, pentru ca domnul Alexa, pe langa ca ne oboseste cu lipsa-i totala de viziune, mai e si prof.la U.N.A.T.C, m-ati inteles?Romanian classic way…