Buzăul ne spune cum iubește, de 15 ani, teatrul

Imagine din spectacolul „Când timpul nu se mișcă”

De câte ori iubește Buzăul teatrul? Anual, de vreo 15 ediții. La mijlocul lunii mai, m-am urcat în mașină și am plecat la un drum relativ scurt, dar destul de aglomerat. Printre alte evenimente care au loc simultan în diferite orașe din țară, Festivalul buzoian e o oază de liniște și respiro. De ce? Păi e simplu: ajungi repede, orașul e micuț, primitor, extrem de verde, iar weekendurile par o săptămână de concediu. Peste toate, în timpul festivalului simți publicul fremătând de bucurie, parcă întreaga comunitate participă la spectacole. Ca în majoritatea locurilor din provincie, timpul pare să aibă un alt ritm, oamenii să fie mai răbdători, iar tu reușești să le faci pe toate – și puțină muncă, și destul teatru.

Reinventat odată cu ediția precedentă, Festivalul desfășurat între 19 și 26 mai se numește acum BUZĂU IUBEȘTE TEATRUL și își propune să le prezinte buzoienilor spectacole născute sub ascendentul iubirii, cu întreaga sa constelație de posibile definiții și nuanțe, așa cum specifică organizatorii. O direcție bine intuită și potrivită specificului local, gândită de echipa Teatrului „George Ciprian” și augmentată de noua identitate vizuală, ale cărei elemente împânzesc orașul cu inimi imense care bat în ritmuri teatrale. Drumul către teatru, străbătut pe Bulevardul Nicolae Bălcescu, te invită în atmosfera festivalieră cu nenumărate bannere și steaguri, ce par să răsară printre crengile înmugurite ale copacilor. Te uiți în sus, te uiți în stânga, te uiți în dreapta… și da, parcă-ți vine să zâmbești, să-ți iei un bilet la teatru și, eventual, să-ți faci un selfie cu orașul inimilor pe fundal. Plimbările pe bulevardul lor principal – care sâmbăta și duminica devine doar pietonal – , au fost momentele mele preferate din săptămâna petrecută acolo.

Anul acesta programul festivalului a fost unul echilibrat, fiind selecționate spectacole pentru toate gusturile și pentru toate vârstele, păstrându-se cele trei secțiuni: Secțiunea Oficială, Secțiunea spectacole pentru copii și Secțiunea spectacole studenți.

Spectatorii dornici de seri petrecute la teatru și părăsite în hohote de râs sau cu melancolie în priviri au urmărit în cadrul Secțiunii Oficiale producții bucureștene de la Teatrul Elisabeta, Teatrul Evreiesc de Stat, Teatrul Țăndărică, Teatrul Bulandra, Teatrul Odeon și Asociația „Catharsis”, dar și din țară, aparținând Teatrului Național „Marin Sorescu” din Craiova, Teatrului „Maria Filotti” din Brăila și Teatrului „Toma Caragiu” din Ploiești.

Cei mai mici dintre noi (dar și destui adulți!) au vizionat trei spectacole vesele, colorate și educative, prezentate de Teatrul „Ion Creangă”, Teatrul Țăndărică și Teatrul Tineretului din Piatra Neamț. Nu au lipsit, nici de data asta, spectacole jucate de studenții de la facultățile de profil din țară – Craiova, Târgu-Mureș, București, Iași și Constanța.

A alege producții teatrale care vorbesc despre dragoste nu este nici pe departe un lucru simplu. Ori le știm deja pe majoritatea și atunci așteptăm să ne surprindă cu o montare inedită, ori există pericolul de a nu fi credibile, pentru că suntem prea familiari cu acest subiect. Însă spectacolele invitate la Buzău au reușit să cucerească publicul, a cărui încântare a fost vizibilă prin rândurile de aplauze oferite la sfârșitul reprezentațiilor. Despre opțiunile de anul acesta, selecționerul Carmen Stanciu a spus: „Oricâte fațete ar avea, oricâte forme ar îmbrăca, iubirea are o calitate paradoxală: ne revelează la fel de multe despre cei pe care îi iubim, ca și despre noi, cei care ne îndrăgostim. Preferințele, gusturile, morala, rațiunea, instinctele – toate ne sunt puse la încercare de dragoste. Toate ne ajută să înțelegem mai bine cine suntem. Cu atât mai mult, atunci când vedem îndrăgostiții în situații prin care noi nu am trecut niciodată. Tocmai de aceea, am ales pentru această ediție a festivalului Buzău Iubește Teatrul spectacole care vorbesc despre dragoste în moduri foarte diferite.”

Dacă vă întrebați cum arată o zi petrecută la un astfel de festival, imaginați-vă o dimineață începută cu melodii despre copilărie, prietenie și curaj, continuată cu o după-amiază în care am învățat să construim marionete alături de soții Josan, de la Teatrul de Marionete din Chișinău. Seara ne pregătea o porție dublă de teatru, mai întâi cu un spectacol văzut pe scena Teatrului „George Ciprian” și, mai târziu în noapte, cu unul la Cafeneaua Artiștilor. Pentru cei care au trecut prin Buzău și nu s-au oprit măcar o dată aici, trebuie neapărat să o facă data următoare. Un loc cu energie pozitivă, însuflețit de tineri gălăgioși și frumoși, un spațiu prielnic pentru spectacolele de studenți.

Pentru că producțiile din Festival au fost numeroase, dar și diferite și ofertante, juriul de specialitate format din reputata actriță Coca Bloos, regizorul Erwin Șimșensohn și mai tânărul actor, Lucian Ionescu, a avut o sarcină destul de grea. De asemenea, pentru a duce tradiția mai departe, a fost constituit și un juriu al publicului care și-a putut alege preferații, atât din rândul spectacolelor din Secțiunea Oficială, cât și din rândul celor studențești. Acesta i-a adus la aceeași masă pe Dorina Androne, președinte, Adriana Negoiță și Tudor Vlaicu. Responsabilii cu acordarea premiilor s-au ales, programul festivalier și-a urmat parcursul, iar, la final, s-au făcut remarcate anumite producții – însă fără ca opțiunile juriului de specialitate să corespundă cu cele ale juriului publicului.

Marele Premiu acordat în cadrul Secțiunii Oficiale a mers către Teatrul Odeon pentru spectacolul Când timpul nu se mișcă de Donald Margulies, în regia lui Vladimir Anton. O poveste simplă și sinceră despre relațiile dintre oameni, dar și despre relația cu tine însuți. Despre misiunea unui jurnalist plecat în misiune într-o zonă de conflict, al cărui destin este marcat definitiv. Despre cât de puternică poate deveni imaginea și despre capacitatea ei de a ne stăpâni propria viață. În interpretarea actorilor Alina Berzunțeanu, Marius Stănescu, Adrian Titieni și Ioana Anastasia Anton, spectacolul a reușit să aștearnă tăcerea peste sala plină-ochi și să-i provoace pe cei prezenți să-și pună întrebări despre ei, despre rolul lor și ceea ce își doresc.

Premiul special pentru originalitatea conceptului artistic a fost acordat Teatrului Țăndărică pentru spectacolul Visul unei nopți de vară de William Shakespeare, regia Cristian Pepino. Jucat la Cafeneaua Artiștilor, în miez de noapte, spectacolul de marionete pentru adulți a fost savuros și a reușit să transpună povestea shakespeariană într-un limbaj colocvial, extrem de actual. Asumat cu seriozitate de interpreții Mihai Dumitrescu, Simina Constantin, Florin Mititelu, Cristina Țane, Andreea Ionescu, Roxana Vișan, Leonard Dodan și Robert Trifan, el a impresionat prin inventivitate și maturitate.

La Secțiunea Studenți, juriul a hotărât să ofere cinci premii pentru aprecierea și încurajarea tinerilor creatori – Premiul Special al Juriului a revenit echipei spectacolului Cocoșatul de la Notre-Dame de Victor Hugo, regia Daniela Vitcu (Universitatea „Ovidius” din Constanța, Facultatea de Arte), iar celelalte patru – Premiul pentru Cea mai bună scenografie, Premiul pentru Cel mai bun actor, Premiul pentru Cea mai bună actriță și Premiul pentru Regie – au fost câștigate de spectacolul Lecția de Eugen Ionescu, în regia Dianei Tănase (UNATC „I.L. Caragiale” București). Dacă reprezentația studenților de la Constanța a fascinat spectatorii cu un musical, susținut cu forță și încredere de o echipă numeroasă, cea a studenților de la București a abordat teatrul absurd într-o manieră la îndemâna oricui. Meritul regizoarei Diana Tănase a fost de a citi textul într-o cheie nouă, transformând limbajul codat ionescian într-unul accesibil.

Cei trei membri din juriul publicului au stabilit acordarea a două premii, unul pentru Secțiunea Oficială – Premiul Publicului pentru cel mai bun spectacol pentru All Inclusive de Alexandru Popa, regia Vlad Zamfirescu (Asociația Culturală „Teatrul Catharsis”, București) și unul pentru Secțiunea Studenți – Premiul Publicului pentru cel mai bun spectacol pentru D’ale carnavalului de I.L. Caragiale, regia Oana Sandu (Universitatea Națională de Arte „George Enescu” Iași, Facultatea de Teatru).

Timp de opt zile, Buzăul a devenit, și la această ediție, un spațiu de întâlnire al spectatorilor cu unele dintre cele mai reprezentative spectacole ale stagiunii și cu unii dintre cei mai apreciați creatori de teatru. Au fost prezente 25 de producții ale teatrelor profesioniste, realizate de studenți, dar și un spectacol în aer liber și o serie de lansări de carte.

Un astfel de eveniment – Festivalul BUZĂU IUBEȘTE TEATRUL – a devenit o necesitate, o obișnuință și o bucurie pentru publicul de aici, dar chiar și pentru invitații sosiți din întreaga țară. Reprezintă un prilej de a vedea o pleiadă de artiști, dintre cei mai cunoscuți, pe scena unui teatru atât de iubit de spectatorii săi. Începutul verii la Buzău înseamnă Festival, înseamnă un nou motiv de a iubi… teatrul și pe toți ceilalți.

Fotografii realizate de Mihaela Nazarie

Print

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.