A trecut ceva vreme când la Teatrul Mic din București nu s-a mai produs un spectacol de o reală calitate artistică. N-a fost o perioadă tocmai bună cea pe care a traversat-o în ultimii ani și mai ales în ultima stagiune, după ce a pierdut și sala de la Teatrul Foarte Mic. Anul 2017 se deschide însă cu o premieră a lui Vlad Cristache, „Deșteptarea primăverii”, un text parcă redescoperit în anii din urmă – și la Teatrul German de Stat din Timișoara există în acest moment o „Deșteptarea primăverii” în stagiune. Însă la Vlad Cristache textul face parte dintr-un program estetic personal pe care pare să-l urmeze, fiind interesat cu precădere de această temă adolescenței explorată și în „The History Boys”, și în „Oleanna”, și în „Cum vă place”, și în „Chip de foc”, dacă ar fi să numim doar câteva dintre ele.
„Deșteptarea primăverii” pare să deschidă o altă direcție în povestea Teatrului Mic. Montat pe scenă, cu publicul pe gradene, Vlad Cristache folosește altfel spațiul sălii, asumându-și și scenografia interesant gândită, un amestec inteligent de poezie și concret. În primele două rânduri, publicul stă în bănci de lemn – o idee care nu e pentru prima dată folosită, e celebru acel „Lecția” al lui Victor Ioan Frunză unde publicul tot stătea în bănci – iar imaginea și senzația pe care o creează sunt puternice (și pe alocuri uiți de cât de incomode sunt). În mijloc, între cele două rânduri de bănci, se întâmplă povestea. Două table mari, negre, pe care sunt scrise cu cretă albă diverse fraze sau ecuații matematice – ar fi amuzant de urmărit dacă sunt altele de la o reprezentație la alta –, iar deasupra două candelabre uriașe. În mijloc, acoperite cu un fel de gratii din lemn, așa cum erau acoperite puțurile părăsite la țară, două gropi care își așteaptă locatarii și care prevestesc în mod straniu moartea, la fel și prima scenă în care Wendla, cu un amestec de disperare și poezie își probează rochia ei neagră, care-i marchează împlinirea a 14 ani și începutul adolescenței. E jumătate copil, jumătate femeie, plângând speriată atunci când își descoperă corpul despre care nu i se spune nimic, dar de care i se induce subliminal că ar trebui să înceapă să se rușineze. O superbă cădere din paradis este această primă scenă, în care ea, cu lacrimi și pământ și furie începe să-și acopere trupul.
Vlad Cristache nu operează o contemporaneizare să-i spunem forțată a textului lui Frank Wedekind, un text scris la sfârșit de secol al XIX-lea ca un răspuns la rigiditatea epocii și care astăzi, în lumea educației sexuale făcute deja în școli, la nivel larg, în lumea în care emanciparea adolescenților se produce la vârste foarte fragede, iar pierderea virginității la 14 ani începe să devină o modă, pare aproape anacronic. Și totuși, ceea ce construiește regizorul pe scenă trece dincolo de această barieră de timp și vorbește despre acel moment în care copilăria se transformă în maturitate, în fond despre uciderea copilăriei, despre moartea inocenței, despre chestionarea primelor impulsuri sexuale, despre trezirea instinctelor primare, a gustului spre pervers inocent, despre primii fiori erotici și, nu în ultimul rând, despre rigiditatea gândirii adulților.
Spectacolul lui Vlad Cristache pune în oglindă ca-ntr-un fel de război sisific cele două lumi: copiii-adolescenții și de partea cealaltă adulții. Primii, înfățișați într-o superbă lumină a firescului, surprinși în cel mai tainic moment al vieții lor, acela când se trece linia între ceea ce sunt și ceea ce urmează să facă societatea din ei, acela când trăiesc și visează la unison, acela când timpul ar trebui oprit în loc, și de partea cealaltă, adulții-profesorii, construiți într-o excelentă zonă de grotesc, bine susținută de Petre Moraru, Avram Birău, Ion Lupu, Gabi Costin și, mai ales, Gheorghe Visu, în rolul directorului școlii, dar și de obtuzitatea prezentată pe mai multe niveluri a părinților – Liliana Pană (în rolul mamei Wendlei, dispusă să-și sacrifice fata de dragul prejudecăților și autoarea morală a crimei, pentru că este incapabilă să îi vorbească deschis despre… iubire și erotism), Avram Birău în rolul tatălui intransigent și absurd al lui Moritz, Gabriel Costin, în rolul domnului Gabor sau chiar Mihaela Rădescu în rolul doamnei Gabor, capabilă doar până la un punct să înțeleagă.
Două tabere, așadar, așază Vlad Cristache față în față, tinerețea cu primăvara ei cu tot, o armată de tineri frumoși, cu o energie teribilă, care se transmite la simpla intrare în scenă, tineri care aduc cu ei o lume întreagă și în care simți toate visele înflorind și pe care-i vezi încă nepervertiți de rigorile absurde ale unei societăți pe care instinctiv o resping, și dincolo, iarna cea lipsită de poezie a maturității, pe care Wendla o întrezărește în acea primă scenă în care își respinge trupul. Prin ochii celor dintâi, lumea adulților se vede strâmb, caraghios și deformat, așa cum o reprezintă Vlad Cristache. Iar toate această revoluție a primăverii asupra iernii e superb surprinsă de muzica live a trupei Firma, un fel de comentarii așezate ușor brechtian între diverse momente, surprinzând la un alt nivel imaginile din scenă, preluând sugestii și ducându-le mai departe.
Vlad Cristache alege să monteze „Deșteptarea primăverii” cu o distribuție dublă care, cu siguranță aduce nuanțe noi fiecăruia dintre personaje. În seara în care am văzut eu spectacolul, în rolul Wendla era Alina Rotaru, un amestec delicios de fragilitate, perversiune inocentă, tristețe, feminitate și copilărie. De la acea primă scenă, în care, în rochie neagră, lungă, superbă, deja femeie, Wendla își respinge corpul și își simte premonitoriu moartea și până la momentul avortului, poate ușor exagerat în context, dar cumva explicabil într-o cheie grotescă pe care regizorul o folosește și în alte scene, Alina Rotaru aduce în scenă un aer dulce-amărui și face să plutească în permanență, chiar și în scenele vesele, o amenințare a tragicului. Simți că ea nu va avea timp să se transforme niciodată în copia mamei ei, simți că vrea să trăiască acum și aici totul, și gustul dragostei, și plăcerea, și durerea, atunci când îi cere lui Melchior să o lovească, pentru că simte că nu-i ajunge timpul… În rolul lui Melchior, Ionuț Vișan, poate în cel mai bine construit și dozat rol în care l-am văzut până acum. Extrem de nuanțat în reacții, emanând o sexualitate pe care i-o conferă, desigur, în mare parte inteligența, maturitatea și libertatea gândirii… Altfel decât colegii lui, pare să aibă pe frunte semnul marilor personalități, al celor care poartă cu ei farmecul loviturilor vieții. Emană forță și face parte din categoria marilor revoltați, surprins însă în momentul devenirii. În interpretarea lui Ionuț Vișan simți în permanență un soi de dispreț la adresa unei lumi pe care n-o înțelege, dar din care nu vrea cu adevărat să evadeze, precum prietenul lui Moritz, simți că trăiește mai mult în interior decât în afară, simți revolta și în același timp căldura pe care-i e teamă s-o arate, pentru că nimic în jur nu-l îmbie la a se deschide.
În contrapondere, George Albert Costea, în rolul lui Moritz, construiește un personaj de o fragilitate aproape maladivă. Incapabil să-și definească prea clar atracția sexuală, oscilează vag între Melchior și Ilse, strivit de autoritatea paternă și de cea a profesorilor, de o timiditate aproape bolnăvicioasă, cu o inteligență care nu-l ajută îndeajuns în sistemul de învățământ în care activează, mereu în pragul repetenției, Moritz al lui George Albert Costea pare din start condamnat. Mereu cu zâmbetul pe buze, un zâmbet care trădează o depresie pe care nimeni nu e dispus să i-o observe, ca un prototip al inadaptatului, Moritz va alege pistolul ca ultimă soluție. Iar cea de-a doua parte, a apariției lui de dincolo de mormânt, în cimitirul negru, în noaptea în care Melchior își caută drumul spre viață sau spre moarte, e un amestec perfect dozat de umor și grotesc. O scenă bine interpretată rămâne cea în care Cezar Grumăzescu, într-o cadă aflată în mijlocul scenei, își trăiește erotismul solitar cu diverse personaje feminine din picturi, pe care apoi le ucide fără milă. Actorul are exact teribilismul vârstei și aceeași doză de inocență perversă sub semnul căreia stă de altfel întregul spectacol, chiar dacă scena în sine e ușor prea lungă și, la reprezentația văzută de mine a scos din sală un cuplu de adulți mai pudibonzi.
Finalul, cu lumea toată prăbușită, cu două cruci crescute în întuneric, cu Melchior bâjbâind prin cimitir, cu primăvara sfârșită, deschide alte lumi. Gheorghe Visu, de data asta într-un alt rol, cel al Omului cu mască, îl salvează pe Melchior și-l ia cu el conducând-l spre o lumină care se deschide. Lasă în urmă în cimitir o primă iubire moartă la 14 ani, în urma unui avort nereușit – copilul lui conceput într-o îmbrățișare în podul cu fân – și un prieten. Primăvara s-a sfârșit. Dincolo, în lumină, începe un alt anotimp.
Teatrul Mic din Bucureşti
„Deșteptarea primăverii”, poem teatral rock după piesa lui Frank Wedekind
Traducerea: Victor Scoradeţ
Regia şi scenografia: Vlad Cristache
Asistent regie: Teodora Petre
Muzica originală: Daniel Rocca interpretată live de trupa FIRMA (Daniel Rocca Stoicea, Adrian Coman, Bărbuţă C-tin Bărbăşelu, Sorin Erhan)
Light design: Iulian Bălţăţescu
Distribuţia: Ionuţ Vişan, George Albert Costea, Alina Rotaru, Cezar Grumăzescu, Alexandru Voicu, Silvana Mihai, Rareş Florin Stoica, Aida Economu, Marian Olteanu, Alina Petrică, Andreea Alexandrescu, Liliana Pană, Mihaela Rădescu, Gabriel Costin, Gheorghe Visu, Avram Birău, Ion Lupu, Petre Moraru
Conflictul tasneste ca in Lanul de secara a lui Sallinger din contradictiile majore dintre ingradirile sociale si natura libera, senzuala, diversa a naturii umane. Autorul este contemporan cu Freud , iar idei ale curentului psihanalizei se simt in portretizarea personajelor. Mediul ( familie, scoala, societate ) este unul opresiv in care evolueaza personajele adolescenti, astfel ca nevoile fizice, cognitive, afective nu sunt explicate, susţinute, recunoscute. Personalitatea adolescentilor se autofalsifica, devine un fel de personalitate de tip sine fals în dezacord cu sinele real, cu ceea ce este el.
Spectacolul regizat de Vlad Cristache la Teatrul Mic este denumit poem teatral rock. Coloana sonoră a spectacolului semnată de Daniel Rocca şi interpretată live de trupa Firma nu ramane la acest stadiu, ci, asemenea corului antic in tragediile grecesti, devine personaj permanent sau ecou al subconstientului personajelor.
Piesa se joaca in spatele cortinei, pe scena, acolo unde se afla si spectatorii, asezati in banci de lemn si in scaune aidoma bancilor. Patrulaterul scenei are ceva de arena, cusca, fiind marginit de o tabla imensa si un perete al oglinzilor. O piatra funerara simpla domina spatiul ca o presimtire sumbra a celor ce urmeaza sa se intample. Personajele se misca intr-un spatiu limitat, fiind prinse intre tabla imensa şi oglinzile deformatoare in care chipuri si trupuri nu se mai recunosc.
Actiunea incepe odata cu aniversarea de 14 ani a Wendlei Bergman, moment in care in opinia mamei, fetita nu mai este o fetita, fiind obligata sa poarte rochia lunga si neagra. Spaima adolescentei de moarte si presimtirea acesteia o fac sa refuze darul maturitatii, rochita scurta si veche devenind un semn al copilariei din care sufletul adolescentin nu vrea sa iasa.
Ceva tragic plutese in aer , un suflu de tragedie greaca se simte in vantul datator de speranta si mirosind a libertate,vant ce insoteste jocurilea adolescentilor copii inca. Scena este invadata pe rand de grupurile de baieti si fete, toti plini de viata, incredere, trecand cu optimism si prin puterea prieteniei peste rigiditatea extrema a traiului zilnic in familie, scoala.Evocarile individuale despre violenta gratuita in familie, fervoarea religioasa , absurditatea si cantitatea excesiva a temelor sunt pline de candoare si duiosie. Adolescentii par a se supune si a pierde orice urma a eului propriu in fata convenientelor si dogmelor ce se transmit de la o generatie de alta. Discutiile si jocurile reflecta o lume abuziva, violenta verbal si fizic, ignoranta, ipocrita, in care adolescentii rezista cu greu, gratie prieteniei, visului. Nimic vulgar, nimic pervertit in clocotul de viata al fetelor ce sar coarda in bataia vantului, visand la propriii copii, crescuti altfel.
Se disting in personajul colectiv adolescentin cateva figuri emblematice.
Mortiz Stiefel, sensibil, ambitios, incapabil sa dea piept cu greutatile vietii, sa suporte esecul, aşa că sinuciderea pentru el reprezintă o salvare.
Wendla Bergman, frumoasa, tonica, avand premonitii ale mortii, victima a propriei naivitati si increderi absolute in propria mama.
Melchior Gabor este adolescentul lider, inteligent, scormonitor in propria constiinta, sensibil, un model pentru ceilalti, introvertit, patimas. Nu o iubeste pe Wendla, ,nici Wendla nu il iubeste. Apropierea dintre ei incepe printr-un impuls sado masochist al fetei care vrea sa simta durerea, baiatul raspunzandu-i cu o revarsare de forta si ura fata de propriii demoni. Scena de dragoste dintre ei nu este nici lirica, nici obscena, ramane doar la nivelul pur senzorial, intr-o betie a instinctelor trezite si atotstapanitoare.
Ilse este fata rebela, cu un trecut libertin,credincioasa prietenilor din copilarie, simtind primii fiori ai iubirii fata de Moritz Stiefel.
Hanschen si Ernst trec prin transformari fizice greu de constientizat, alunecand in perversitate, homosexualitate ca forma incipienta a iubirii .
Martha Besser intruchipeaza victima perfecta, fara puterea de a se revolta in fata pornirilor parintesti abuzive si bigote. Marta nu are stralucire, destinul sau fiind deja scris si savarsit inainte sa inceapa.
Toate personajele adolescente dezvolta o personalitate aparentă, care să-i mulţumească pe ceilalţi, pe adulţii care îl cresc şi-l educă. Şi în spatele acestei personalităţi fiecare ascunde sinele lui real, reprimat, inhibat, intr-o dimensiune invizibilă a realității care nu este întrutotul trăită sau exprimată.
Sistemul de invatamant sec in emotii si exhausitiv in teme este repezentat de patru personaje grotesti, a caror vorbire pasareasca este neinteligibila adolescentilor. Actorii Gheorghe Visu, Avram Birău, Ion Lupu, Petre Moraru creeaza parca un unic personaj caricaturizat, obedient, servil, total insensibil la nevoile firesti de cunoastere ale adolescentilor si incapabili sa inteleaga transformarile clocotitoare ce le mistuie sufletele si trupurile, nevoia lor de revolta. Se distinge figura rectorului interpretat de Gheorghe Visu, la fel de arid, autoritar, agitat , cu un limbaj de lemn dur si inflexibil. Emblematica e scena judecarii in contumacie a faptelor reprobabile savarite de adolescentul Melchior prin tintuirea la zidul infamiei a portretului acestuia. Tabla nu este un instrument al cunoasterii, ci un zid fara ferestre sau cu toate ferestrele inschise, un loc al damnarii si al supliciului.
La slujbele de inmormantare cele doua tabere sunt fata in fata. Nici in aceste momente nu se vad punti de legatura. Maturii se ascund sub umbrele imense, nu exista lacrimi, nici regrete, nici remuscari. La moartea hamletiana lui Moritz, anticipata de un superb monolog, candelabrele coboara pe pamant, luminile lor devin lumanari cababile sa calauzeasca intr-o alta lume un suflet chinuit si neinteles.
Intre adolescenti si profesori se interpune universul parental, si el sfasiat de conveniente, obediente fata de sistem. Ii acuzi pe parintii ignoranti si rai, le urasti sufletul pustiu si marunt. Un personaj iti atrage atentia, Doamna Bergmann, isi iubeste cu disperare fiica, incearca sa ii fie alaturi dar sfarseste indirect sa o ucida, neintelegand educatia primita in propria familie nu trebuia livrata intocmai .
Piesa „Deşteptarea primăverii” de Frank Wedekind ramane o poveste tragica, cu accente naturalist –realiste despre urmarile crude ale rigiditatii, prostiei, ipocriziei, falsei pudori. Adolescentii de azi stiu ca nu berzele aduc copii, dar inca pretutindeni lipsa de educatie sau o educatie stearpa face ravagii printre tineri.
In seara in care am vazut piesa publicul majoritar era tanar. M-am simtit privilegiata ca, acum foarte mult timp, primavara se destepta pe scena de la Bulandra sub bagheta marelui Ciulei, iar eu incercam si atunci sa ii inteleg razvratirea dureroasa.Ultima noapte a copilariei si intaia noapte a adolescentei transforma uneori primavara in antiprimavara
Alina Maer, Ploiesti