Mare şi mult nu înseamnă, din păcate, mereu bine şi frumos. Măsura, drag de ea, este de prea multe ori violată în pusee necontrolate de inspiraţie creatoare. Iar lupta dintre limitele timide şi şuvoiul de idei este nu doar inegală, ci şi inutilă. Când efortul depăşeşte cu mult efectul, valoarea rezultatului nu poate fi prea mare. Admiri încurcat frânturi de gânduri, intenţii bune, truda şi dimensiunile grandioase, în timp ce gustul amar al preaplinului revărsat te face să tânjeşti după mai puţin şi mai consistent.
Spectacolul „Casanova” semnat de Dragoş Galgoţiu la Teatrul Odeon este atât de evident construit pentru a impresiona, încât este obositor şi redundant. Lumea barocă, pe care regizorul şi-a dorit-o, există pe scenă în toată splendoarea sa. Dar scara la care a fost conceput spectacolul depăşeşte normele necesarului şi utilului pe scenă. Când vrei să spui totul dintr-odată, să epatezi estetic şi să cuprinzi într-un spectacol un veritabil album de istoria artei, rişti să suprasaturezi nu doar structura de rezistenţă a piesei, ci şi rezistenţa receptării publicului. „Casanova” este o demonstraţie; epatează cu fiecare scenă, cu fiecare apariţie a unui nou personaj. Este un strigăt pe două picioare care caută cu prea multă îndârjire recunoaşterea.
În cele trei ore de spectacol asistăm la un caleidoscop de scene dintre care bună parte ar putea la fel de bine să nu existe fără ca întregul să aibă de suferit. Nici succesiunea lor nu pare a fi importantă. E clar că în construcţia spectacolului nu a primat povestea lui Casanova, ci aducerea în scenă a unor episoade care să ofere posibilitatea de a introduce personaje de efect. Efect obţinut în primul rând prin costumele cu adevărat impresionante create de Doina Levintza şi prin mijloace mai mult sau mai puţin spectaculoase – fum, butaforie, papainoage, contorsionism, mulţi decibeli şi o manieră de joc forţată à la Commedia dell’Arte. Nu există o teză pe care spectacolul să o propună, ci o expoziţie de scene îmbibate de o demonstraţie ostentativă de cultură generală şi lecturi abundente.
Baroc nu înseamnă kitsch. Şi ca şi când acest stil nu ar fi suficient de încărcat în sine, odată asumat, este înecat cu elemente care trimit către cu totul alte perioade – dacă insertul din „Don Giovani” de Mozart e plauzibil şi contemporan cu povestea, picturile lui Dalí şi Lautrec de pe rochiile doamnelor te aruncă în plin avangardism de secol XX, iar rock-ul alternativ chiar nu are nimic de-a face cu anii de glorie ai lui Casanova. Câte puţin din tot. Şi tot adunând puţin cu puţin, se strâng foarte multe, încât îl pierzi pe Casanova între valsul lui Şostakovici – probabil singurul vals cunoscut în teatrul românesc, devenit banal şi epuizat prin re-re-reutilizare – şi numerele desprinse din Cirque du Soleil. În fond, înlănţuirea de momente seamănă mai degrabă cu numerele unui astfel de show decât cu desfăşurarea firească a unui spectacol de teatru.
În toată această beţie vizual şi auditivă, trupa de actori este folosită cu eleganţă ca masă de manevră – caractere în tuşe groase. Prea puţine individualităţi – Istvan Teglaş şi Ana Maria Moldovan sunt cei pe care îi reţii pentru naturaleţea stingheră în stridenţa generală – multe gesturi largi şi scheme de mişcare în care subtilitatea nu are ce căuta. În funcţie de rafinamentul corporal personal actorii compun caricaturi, măşti, fantoşe, dar nu roluri. Pe umerii lui Marius Stănescu se sprijină tot acest angrenaj sofisticat. Vocea lui este cea care trebuie să ne fie ghid, gândul său ne poartă prin hăţişul de apariţii stranii. Rolul său este de două, dacă nu de trei ori dificil – în primul rând ca volum de vorbe. Nu text, ci vorbe. Pentru că scenariul este atât de stufos şi încărcat de date istorice, nume, detalii fără prea mare legătură logică, încât doar memorarea arborelui genealogic al lui Casanova reprezintă o performanţă în sine. Apoi pentru că presupune o pendulare nu tocmai precisă între naratorul bătrân şi excedat şi junele amorez. Iniţial pare că odată cu firul amintirilor face drumul invers spre tinereţea consumată, existând un dublu al său care acţionează în timp ce el povesteşte. Pentru ca apoi să nu mai existe nicio delimitare între cei doi şi să îşi împartă frăţeşte scenele, fiind la fel de tineri şi agili. Marius Stănescu are libertate de exprimare abia în a doua jumătate a spectacolului, când personajul său capătă consistenţă, umor, note subtile, auto-ironie şi comentează natural scenele pe care le joacă. Până atunci, vocea dogită şi lentoarea rostirii nu fac altceva decât să servească în parametrii corecţi un text alambicat, care nu este pe deplin comprehensibil la o primă vizionare.
Casanova a avut multe păcate. La fel şi spectacolul de la Teatrul Odeon. Un demers lung şi complicat artificial, care poate dura la nesfârşit. Abundenţa, opulenţa, extravaganţele pe care şi le permite acest spectacol nu îşi au o motivaţie pe măsură. Iată – măsura, draga de ea, violată încă o dată în numele artei.
Teatrul Odeon
„Casanova”, după Memoriile lui J. Casanova de Seingalt, scrise de el însuşi
Scenariul, regia, decorul, coloana sonoră: Dragoş Galgoţiu
Costumele: Doina Levintza
Coregrafia: Răzvan Mazilu
Pictura: Sabina Spatariu
Traducerea: Mihaela Crețu
Distribuție:
Casanova: Marius Stănescu
Ecaterina cea Mare: Dorina Lazăr
Leporello, Frederic cel Mare: Marian Ghenea
Voltaire, Ludovic al XV-lea: Mircea Constantinescu
Dr. Gozzi, Stanislas, Bărbatul din Corfu: Laurenţiu Lazăr
Pigozzo, Brighella: Mugur Arvunescu
Bettina, Therese, Rose: Paula Niculiţă
Doamna din trăsură, Zenobia, Ducesa de Chartres: Ana Maria Moldovan
Doamna Orio, Veronique, Marcoline: Virginia Rogin
Gioacchino, servitorul lui Casanova: Istvan Teglas
Exorcistul, Statuia Comandorului, Casanova tânăr: Ionuţ Kivu
Don Giovanni, Pierrot, Croitorul: Marian Lepădatu
Casanova copil, Molinari, Truffaldino: Silvian Vâlcu
Nanette, Dna. F., Leah, Manon: Sabrina Iașchevici
Doica Bettinei, Messalina, Codoaşa, Femeia din Corfu: Ruxandra Maniu
Marton, Marucia, Clementine: Ioana Mărcoiu
La Tintoretta, servitoarea lui Casanova: Anca Dumitra
Lucia, Rosalie, Nina: Alexandra Poiană
Giulietta, Călugărița, Doamna de Pompadour: Anca Florescu
Henriette, Dna d’Urfé, Alsaciana: Simona Dabija
Fotografii de Mihaela Marin
Am vazut ieri piesa.
In linii mari sunt de acord cu ce ati scris aici.
La cate resurse s-au folosit pentru acest proiect, putea sa iasa un spectacol mult mai bun, cu o regie mai coerenta.
Simtul masurii ar trebui sa fie o calitate obligatorie la orice regizor.
Am vazut doar prima parte din spectacol! SLAVA DOMNULUI CA A FOST SI PAUZA!. total de acord cu cronica de mai sus. In plus vreau sa intreb daca s-a vrut scoaterea in evidenta a pedofilului CASANOVA ( protagonistele actiunilor lui – scoase in evidenta – fiind copile de 11,12,14 ani ? Si totoadata ma intreb daca s-a vrut scos in evidenta grotescul , lipsa de intimitate si eroticul dezgustator, de care trebuie sa recunoastem este plina societatea in zilele contemporane !? Cred ca ar trebui sa se evidentieze cu mai multa grija valorile in spectacole ( ce este la indemana majoritatii spectatorilor , care oricum nu au cultura subterfugiului, a profunzimii, sau a analizei psihologice ). Ne lamentam ca societatea , in special tineretul, nu are cultura, educatie si bunul simt elementar si dam prea des vina pe lipsa celor 7 ani de acasa. Totul : decoruri, mirosuri, efecte, costume si scenariu au ridicat la rang de reusita o VIATA SUBTERANA, SUBUMANA SI LUGUBRA din negura timpurilor…. SI ATAT. Deci BRAVO pedofililor, afemeiatilor si placerilor carnale primare !!!!!
Daca am gresit in gandirea mea imi cer scuze tuturor…. dar am ramas cu un gust groaznic de umilire si jignire , dupa vizionarea acestei jumatati de spectacol.
Nu stiu cum se face dar textele de pe acest site au greseli ortografice, greseli ce nu au cum apartine autorilor. Textul de fata nu face exceptie. Cineva ar trebui sa se ocupe de aceasta problema. Altfel, majoritatea cronicilor sint, ca si aceasta, FOARTE bine scrise.