Dacă ar fi să încadrez spectacolul lui Dragoș Galgoțiu, „Casanova” de la Teatrul Odeon, într-o categorie, aș spune că e o bună exemplificare a ceea ce Peter Brook numea „teatrul fără viață”. E frumos, decorativ, are costume superbe, dar care îngroapă personajul în aceeași măsură în care încearcă să-l caracterizeze, e spectaculos, adică folosește toate mijloacele adiacente pe care le-ar putea folosi, amestecă și ceva elemente de commedia dell’arte, e o mostră de paradă intelectuală, de cărți citite, de idei… În primul rând, e o etalare lungă și lentă de idei interesante, dar transformate într-o demonstrație rece, seacă și da, s-o recunoaștem, plictisitoare. În care, timp de aproape trei ore, pe scenă se perindă imagini și atât. Imagini repetitive, imagini a căror defilare nu reușește să-și găsească un ritm sau să se constituie într-un ritm.
Bazat pe memoriile lui Casanova, o lectură fascinantă, suculentă, savuroasă, spectacolul de la Sala Majestic a Teatrului Odeon nu păstrează nici pe departe parfumul imaginilor și al poveștilor din volum. Sedus de propriile idei asupra lui Casanova, regizorul Dragoș Galgoțiu rămâne fidel, din păcate, și propriilor imagini deja epuizate în montări precum „Epopeea lui Ghilgamesh” sau „Viața e vis” sau chiar, pe alocuri, „Berlin Alexanderplatz”, la Teatrul Radu Stanca din Sibiu, și golește povestea lui Casanova tocmai de miezul ei. Întâi de toate, îi taie umorul și apoi îl secătuiește de însăși magia lui sexuală. Și asta, nu pentru că Marius Stănescu n-ar fi poate cel mai potrivit actor al momentului care să interpreteze acest rol, nu pentru că ceea ce face el pe scenă aproape trei ore nu este o performanță, ci pentru că așa l-a gândit Dragoș Galgoțiu. Iar formula adoptată de regie, în fapt, subminează din interior povestea și spectacolul. Și asta, încă din prima scenă, în care un Casanova bătrân, pe patul morții, își povestește parcă la nesfârșit originile, un moment lung și care strică deja ritmul. Din nou, în ciuda a tot ceea ce face Marius Stănescu pentru a-i insufla un strop de farmec sau de viață.
Într-un decor superb, semnat tot de regizor, care redă într-adevăr, în mare parte, împreună cu costumele create de Doina Levintza, ceva din lumea decandentă a epocii, din Veneția interioară a lui Casanova – înecat într-un roșu putred și sufocant –, un decor în care camera seducătorului devine ea însăși scenă de teatru pe care se perindă amintirile unei vieți, personajele rămân, din păcate, simple marionete fără viață, cu foarte puține excepții, precum Dorina Lazăr în Ecaterina cea Mare, Istvan Teglas și Anca Dumitra în servitorii lui Casanova și cam atât. Scenariul, realizat tot de Dragoș Galgoțiu, face, de fapt, cel mai mare deserviciu spectacolului, pentru că îi impune un ritm monoton, repetitiv și îl face să nu depășească zona ilustrativă. Și de aici structura defectuasă a spectacolului, în care cea mai mare parte se desfășoară previzibil. Mai exact, Casanova povestește (și cu toate schimbările de ton ale lui Marius Stănescu, și cu toate eforturile lui, monotonia rezistă, vorba reclamei…), iar lângă el apar ca din neant actorii care ilustrează ce spune el. Or, în secolul XXI, acest tip de teatru presupune o retorică de mult depășită.
Nimic din felul cum este creat Casanova și din felul cum sunt relatate (căci despre o relatare e vorba, de o sufocare a sâmburelui dramatic în epic) evenimentele atât de piperate ale unei vieți de poveste nu-i justifică faima de cel mai mare seducător. Totul rămâne la nivelul demonstrației de idei, care înghite orice urmă de conflict scenic.
Altminteri, costumele, cum spuneam, sunt spectaculoase, decorul în care ard lumânări adevărate în candelabru e frumos, coloana sonoră încearcă să spargă din când în când ritmul monoton, dar, una peste alta, spectacolului de la Odeon îi lipsește viața. Și rămâne doar un exercițiu intelectual interesant.
Teatrul Odeon
„Casanova”, după Memoriile lui J. Casanova de Seingalt, scrise de el însuşi
Scenariul, regia, decorul, coloana sonoră: Dragoş Galgoţiu
Costumele: Doina Levintza
Coregrafia: Răzvan Mazilu
Pictura: Sabina Spatariu
Traducerea: Mihaela Crețu
Distribuție:
Casanova: Marius Stănescu
Ecaterina cea Mare: Dorina Lazăr
Leporello, Frederic cel Mare: Marian Ghenea
Voltaire, Ludovic al XV-lea: Mircea Constantinescu
Dr. Gozzi, Stanislas, Bărbatul din Corfu: Laurenţiu Lazăr
Pigozzo, Brighella: Mugur Arvunescu
Bettina, Therese, Rose: Paula Niculiţă
Doamna din trăsură, Zenobia, Ducesa de Chartres: Ana Maria Moldovan
Doamna Orio, Veronique, Marcoline: Virginia Rogin
Gioacchino, servitorul lui Casanova: Istvan Teglas
Exorcistul, Statuia Comandorului, Casanova tânăr: Ionuţ Kivu
Don Giovanni, Pierrot, Croitorul: Marian Lepădatu
Casanova copil, Molinari, Truffaldino: Silvian Vâlcu
Nanette, Dna. F., Leah, Manon: Sabrina Iașchevici
Doica Bettinei, Messalina, Codoaşa, Femeia din Corfu: Ruxandra Maniu
Marton, Marucia, Clementine: Ioana Mărcoiu
La Tintoretta, servitoarea lui Casanova: Anca Dumitra
Lucia, Rosalie, Nina: Alexandra Poiană
Giulietta, Călugărița, Doamna de Pompadour: Anca Florescu
Henriette, Dna d’Urfé, Alsaciana: Simona Dabija
Fotografii de Mihaela Marin
Corectati, doamna director: “structura defectuasă a spectacolului” => DEFECTUÓS, -OÁSĂ, defectuoși, -oase, adj.