„Castingul Dracului” – blasfemie teatrală sau cum să îţi baţi joc de Scenă

1stars

01 castingul dracului fotocredit mihaela marinAr trebui să refuz să scriu o cronică despre „Castingul Dracului” semnat de Radu Afrim. Mai întâi pentru că nu pot analiza până la capăt un spectacol al cărui umor se bazează pe jocuri de cuvinte într-o limbă care îmi este necunoscută. Apoi, pentru că jignirea pe care o aduce acest produs artistic inteligenţei şi gustului publicului ar trebui tratată cu o tăcere unanimă. De ruşine. Dar cum există mai multe modalităţi de a încasa plama şi de a întoarce obrazul, prefer să îmi asum o atitudine.

Cuvintele de la care vreau să pornesc nu îmi aparţin. Le-am auzit şoptite de către o tânără prietenului său în timpul reprezentaţiei din cadrul Festivalului Naţional de Teatru la care am asistat: „Ăsta e teatru sau e panaramă?” Îi mulţumesc pentru inspiraţie şi o asigur că răspunsul este unul categoric: panaramă. Poate cel mai înţelept ar fi să mă opresc aici. Dar eu nu sunt înţeleaptă. Sunt, în schimb, foarte tranşantă când vine vorba de respect pentru Teatru, Scenă şi Spectatori. Beţia de tablouri vivante însăilate haotic în acest spectacol este cea mai clară dovadă de egocentrism artistic al unui creator care dispune de o trupă devotată şi nu lipsită de talent pentru amuzamentul propriu. Radu Afrim pare că şi-a făcut un moft când a conceput acest spectacol. Ca dintr-un capriciu a vrut să vadă până unde merge iubirea necondiţionată şi ca un Lear orbit de succes a pus marea întrebare: „Dacă eu vă dau pesmeţi mucegăiţi şi vă spun că e pain au chocolat voi nu doar că o să mă credeţi, ci o să o mâncaţi cu poftă şi o să mai cereţi o porţie?” Doar că nu a avut nici Bufon care să îl ducă de mână prin furtună şi nici un Kent loial.

02 castingul dracului fotocredit mihaela marinPremisa de la care pleacă demersul artistic e ambiguă şi cam anemică; nu poate susţine ambiţiile intelectuale ce se vor inserate de-a valma în text. În deja cunoscutul stil eclectic, Radu Afrim a vrut să aibă şi haz, dar şi o atitudine socială, să fie şi acid, dar să nu lipsească nici latura estetică marcă înregistrată, să aibă şi trimiteri culturale, dar să fie şi pe înţelesul tuturor, să şocheze şi, mai presus de toate, să fie ironic. Apelând la reţeta deja testată de tocăniţă teatrală, iarăşi a pus câte puţin din toate. Doar că acum nici măcar nu a mai folosit ingrediente de calitate, ci semipreparate cu iz de rânced. Miklós Levente Ördög dintr-un oarecare sat Cârcel a avut o copilărie tare nefericită datorită faptului că s-a născut fix de ziua tovarăşului Nicolae Ceauşescu. Mare traumă! Dar se pare că până la urmă soarta i-a surâs, iar acum este bine-mersi, bogat şi ferice. Aşa că îl băgăm în seamă în trecere pe „răposatul” şi apoi uităm de el. Nu e foarte clar dacă bogătanul a părăsit plaiurile natale sau dintr-un naţionalism/patriotism feroce a ales să rămână legat de glie. Cert este că are un băieţel căruia vrea să îi ofere drept cadou aniversar un spectacol cum nu a mai văzut satul Cârcel de când e el. Iar pentru aşa un proiect ambiţios organizează un casting. Şi ca la orice concurs cu pretenţii există şi un juriu, ales pe sprânceană: Profesoara Bözse, Xaba – artist coregraf-șef şi un şobolan dansator îmbrăcat la patru ace. Profesoara nu a fost tocmai model de virtute în tinereţe, iar acum repetă cu obstinaţie că este „în rahat”, coregraful supra-ponderal îmbrăcat în costum de ciclist, jampiere galbene şi cască de înotător e „coregraf de tractoare” (?) şi are bucurii la şoferii numitelor utilaje, iar şobolanul e fix ce lipsea pentru ca acest tabolu să fie complet. Şi încep să se perinde concurenţii – de la un div porno la pensie şi până la un imitator al lui Michael Jackson, care – surpriză – este nimeni altul decât şobolanul. Soţia acestuia, o gospodină care participă cu preparate culinare la casting, se dovedeşte pe parcurs nu doar nimfomană şi implicit infidelă, ci şi spion rus, posesoare de informaţii false cu privire la paternitatea micuţului sărbătorit Ricsi. În acest talmeş-balmeş mai apare şi un cor, fostă glorie a Cântării României alcătuit din alte trei doamne cu trecut nu tocmai astâmpărat, curve cum ar veni, un dansator – fost iubit coregrafului de tractoare, o Sharon Stone variantă rurală, încă o duduie care orgasmează cu talent, un preot brunet din satul Divorţaşii, un cowboy-playboy, fantoma străbunicii doamnei Ördög şi Nosfi; adică Nosferatu care vrea să îi facă şi el o bucurie şi Ricsi – mare amator de vampiri şi vârcolaci. Şi ar mai fi de enumerat, că doar fauna e bogată, iar imaginaţia dă pe dinafară debordantă precum e. Doar că memoria este selectivă, iar menţionarea verişorului balerin sau a doamnei îmbrăcate în costum popular secuiesc nu fac altceva decât să o încarce inutil. Pentru că oricum, lipsită de utilitate şi gust este întreaga perindare a şirului interminabil de abominaţii artistice.

03 castingul dracului fotocredit mihaela marinFrumos, elegant… cât de cât. Această frăsuială browniană care ia peste picior show-urile căutătoare de talent nu ajunge nici măcar la calitatea artistică a originalului. E cu mult mai educativ şi mai plin de haz să urmăreşti o emisiune „Românii au talent” decât această suită dezlânată de poante groase şi ostentaţii obositoare. Căminul cultural în care se petrece acţiunea este la fel de potrivit şi pentru spectacol. Scena unui teatru, nu.

Dacă măcar ar fi existat un deznodământ fulminant, o morală, un wow final. Dar… nu. După două ore şi zece minute nu pleci acasă decât cu două ore şi zece minute pierdute. Revin la întrebarea pertinentă a vecinei mele de scaun, colegă întru suferinţă şi nu obosesc să răspund răspicat: nu, ăsta nu e teatru. E chiar panaramă! E ego-ul gomflat al unui artist care iată, se dovedeşte a fi posesorul unui simţ al umorului grosolan, ce nu s-a lăsat rafinat de cultura generală vastă pe care a acumulat-o şi care, din când în când, îşi mai dă în petic.

La final am aplaudat fără niciun entuziasm, din respect, efortul lăudabil al actorilor de la Teatrul Naţional Târgu-Mureş, Compania „Tompa Miklós”. În schimb, încerc, fără rezultat, să înţeleg efortul de a aduce în FNT acest spectacol şi regret sincer efortul meu şi al celorlalţi spectatori care şi-au cumpărat un bilet de 103 de lei.

Teatrul Naţional Târgu-Mureş, Compania „Tompa Miklós”

CASTINGUL DRACULUI, de Radu Afrim

Distribuţia:

Szidónia Galló; Kati: BEREKMÉRI KATALIN

Profesoara Bözse: B. FÜLÖP ERZSÉBET

Curier; Părintele Barna; Chelnerul roșcat de la Sovata; Braun Bush Jr.: BOKOR BARNA

Vocea maghiară: KISS BORA

Levi Galló; Șobolanul de gală: GALLÓ ERNŐ

Secuianca; Lady Baba: GECSE RAMÓNA

Xaba, artist coregraf-șef: LÁSZLÓ CSABA

Star porno; Nosferatu: CIUGULITU CSABA

Doamna Ördög, Orsolya Tisztaházy: MOLDOVÁN ORSOLYA

Sharon; Theodóra Tisztaházy: NAGY DOROTTYA

Miklós Levente Ördög, șef, soț și tată: ÖRDÖG MIKLÓS LEVENTE

Pan; Feri Csibi: RUSZULY ERVIN

Trio „Raze de Soare Nemuritoare”: LŐRINCZ ÁGNES, SOMODY HAJNAL, SZABADI NÓRA

Richárd Ördög, Ricsi: GERGELY BOTOND

Laci Nagy: NAGY LÁSZLÓ

Regia: Radu Afrim

Scenografia: Bartha József

Costume: Cristina Milea

Muzica originală: Vlaicu Golcea

Fotografii de Mihaela Marin

Print

17 Comentarii

  1. recenzii teatrale 04/11/2014
  2. Legere 04/11/2014
  3. Comicusz 05/11/2014
  4. Mouse 06/11/2014
  5. marius dobrin 06/11/2014
  6. mihaela 06/11/2014
  7. Erica 06/11/2014
  8. ioana 06/11/2014
  9. Alina D'Arc 07/11/2014
  10. Iubiti-va fetelor! 07/11/2014
  11. IO 08/11/2014
  12. hajnal 13/11/2014
  13. angelo mitchievici 14/11/2014
  14. Edith Bodizs 17/11/2014
  15. Mircea M. Ionescu 26/10/2015
  16. alice timofte 26/10/2015
  17. paul 28/10/2015

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.