Ce aduce Festivalul de la Avignon în 2015

Avignon Ostermeier

Imagine din spectacolul „Richard III”, în regia lui Thomas Ostermeier

Anul acesta se va desfășura în Orașul Papilor cea de-a doua ediție coordonată de Olivier Py, bine cunoscut om de teatru în Franța. Prima ediție la care a fost director artistic a avut loc vara trecută și n-a fost ocolită de incidente, la un moment dat chiar stând sub semnul incertitudinii, din cauza grevei personalului tehnic din instituțiile de spectacol franceze.

Până la anunțarea programului complet, pe care organizatorii promit să-l dea publicității la jumătatea lunii mari, ediția din 2015, programată în perioada 4-16 iulie, pare să stea sub semnul unei întoarceri la literatură, după cum a observat deja presa franceză. Ediția cu numărul 69 va avea două zile mai puțin decât de obicei și va propune multe revizitări ale clasicilor și variațiuni recente pe teme vechi de când teatrul și literatura. Homer, Shakespeare, Marchizul de Sade, Camus și alți scriitori vor reveni, din câte se pare, în prim-planul scenei, în spectacole pregătite pentru publicul eclectic al festivalului.

După o întoarcere susțină pe scenă, pe care n-a mai părăsit-o de câțiva ani, actrița Isabelle Huppert va citi în fața a aproape două sute de spectatori, în Curtea de Onoare, din paginile scandaloase semnate cândva de Marchizul de Sade. Lectura care va avea loc pe 9 iulie va asigura, afirmă organizatorii, un intermezzo, într-un program care va începe cu „Regele Lear” montat de Olivier Py, cu Philippe Girard în rolul principal.

Cu o variațiune pe o temă de Shakespeare va veni la festival și apreciatul regizor german Thomas Ostermeier, care va aduce „Richard al III-lea” de la Berlin, iar Tiago Rodrigues, regizorul portughez pe val, acum director al Teatrului Național din Lisabona, își va prezenta spectacolul după „Antoniu și Cleopatra”.

Potrivit tradiției conturate de Jean Vilar, creatorul festivalului, și de coregraful Maurice Béjart, celălalt mare spectacol așteptat în Curtea de Onoare e o creație coregrafică, pentru care Angelin Peljocaj s-a inspirat din „Retour à Berratham”, textul lui Laurent Mauvignier. Și, chiar dacă literatura va fi în centrul atenției, spectatorii vor putea vedea și anul acesta dansatori, performeri și coregrafi mai mult sau mai puțin cunoscuți, printre care Emmanuelle Vo-Dinh, Hofesh Shechter, Fabrice Lambert, Gaëlle Bourges, Fatou Cissé.

Regizorul polonez Krystian Lupa, un obișnuit al locului, va veni la ediția din 2015 cu o montare după Thomas Bernhard, care se va juca la FabricA în 4-8 iulie: „Les arbres à abbatre”. Actrița Fanny Ardant, care de-a lungul anilor a participat la multe ediții ale festivalului, va face în 2015 o incursiune în literatura Christei Wolf, într-un spectacol intitulat „Hacia la alegría” și regizat de Olivier Py.

La Albert Camus se întoarce o clipă festivalul prin selectarea spectacolului „Meursaults” al lui Philippe Berling, o adaptare după volumul foarte comentat „Meursault”, contre-enquête de Kamel Daoud. Creația ivită din „Străinul” lui Camus, remarcă presa franceză, reprezintă un element important din zona mediteraneană a ediției de anul acesta, unde publicul va vedea și montarea egipteanului Ahmed Al Attar, „The Last Supper”. Să adăugăm un recital Barbara-Fairouz susținut de Dorsaf Hamdani (pe 20 iulie), „Homerida” lui Dimitis Dimitriadis și avem câteva instantanee din imaginea amplă care se va contura în această zonă a programului de la Avignon.

În oraș vor sosi și rușii, cu o adaptare după „Idiotul” lui Dostoievski, văzut prin prisma lui Lars von Trier, și o trupă estoniană, și artiști sud-americani, și francezi care-și încearcă norocul. Festivalul va găzdui și câteva premiere ale unor teatre din țara-gazdă.

Print

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.