Ce aduce Thomas Ostermeier la INTERFERENȚE?

Volksfeind-8836(c)ArnoDeclairLa ediția din acest an a Festivalului Internațional de Teatru INTERFERENȚE, care se va desfășura la Cluj în perioada 26 noiembrie – 6 decembrie, spectatorii vor putea vedea producții importante ale momentului, atât din țară, cât și din străinătate, au anunțat organizatorii.

Printre capetele de afiș pe care Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, organizatorul evenimentului, le aduce în fața publicului local se numără Pippo Delbono, Declan Donnellan și Thomas Ostermeier, regizorul german care conduce Teatrul Schaubühne de mai bine de zece ani și care a fost în România în 2010, la Festivalul Internațional Shakespeare, când a venit cu faimosul său „Hamlet”, dar și la ediția din 2007 a Festivalului Național de Teatru.

Luna aceasta Thomas Ostermeier va aduce la Cluj tot o montare după un clasic: „Un dușman al poporului” de Henrik Ibsen, spectacol al Teatrului Schaubühne de la Berlin, care a avut reprezentații pe cele mai importante scene din Europa, participând la diferite evenimente de anvergură. Pe 26 și pe 27 noiembrie, la ora 20.00, spectatorii de la INTERFERENȚE vor putea vedea la Sala Mare a teatrului-gazdă această creație apreciată de critici, unul dintre prea puținele cazuri în care o piesă considerată nu tocmai reușită și uitată undeva în muzeul literaturii dramatice capătă o nouă viață, etalându-și calitățile și defectele grație unui puneri în scenă care urmărește să lase în urmă suprafețele, acesta fiind, de altfel, obiectivul general al lui Thomas Ostermeier, potrivit propriei mărturisiri.

„Un dușman al poporului” de Henrik Ibsen nu era decât unul dintre multele titluri de piese în așteptare pe lista de dorințe a regizorului. Într-un interviu publicat în cotidianul „The Guardian”, acesta a povestit: „Niciodată nu mi-am dorit cu adevărat să montez piesa asta. Personajele mi se păreau prea unidimensionale, dar era pe listă de mult și așa se face că, în cursul întâlnirilor săptămânale pe care le am cu colaboratorii, cu dramaturgii, s-a pus problema unui spectacol. Spre deosebire de mine, ei chiar sunt foarte deștepți”.

„Niciodată nu mi-am dorit cu adevărat să montez piesa asta. Personajele mi se păreau prea unidimensionale, dar era pe listă de mult și așa se face că, în cursul întâlnirilor săptămânale pe care le am cu colaboratorii, cu dramaturgii, s-a pus problema unui spectacol. Spre deosebire de mine, ei chiar sunt foarte deștepți”.

Thomas Ostermeier

Spectacolul s-a făcut și povestea lui Stockmann, care descoperă că izvorul cu apă de băut și pentru băi este infestat cu microorganisme patogene, din cauza unei deversări industriale, prinde un nou contur, aproape de o contemporaneitate pe care Thomas Ostermeier o vede asemănătoare cu vremea noastră: „Iată de ce teatrul lui Ibsen scandalizează. Epoca noastră se apropie îngrozitor de mult de sfârșitul secolului al XIX-lea și e intens preocupată de familie, de economie, de popor și de religie. Scandalos este că în prezent nu putem trece dincolo de aceste valori.”

Între cinste și corupție, între deschidere și fanatism, între minciuni și adevăruri, piesa uitată a lui Ibsen îi vorbește acum omului din mileniul III într-un spectacol care, în ultima parte, propune o dezbatere cu publicul, desființând granițele convenționale dintre scenă și sală. Iar această dezbatere se particularizează în funcție de locul în care se joacă spectacolul, ceea e cât se poate de incitant pentru actori. Preocupările obsedante din viața privată și din viața publică, majoritatea având în mod inevitabil o dimensiune morală, revin astfel în prim-plan într-o interogație scenică multiplă și incomodă, așa cum sunt spectacolele lui Ostermeier, care a explicat pentru sursa citată: „Acest spectacol este despre prietenii mei, despre mine, despre noi, vegetarieni, oameni la curent cu politica, utilizatori ai comunicării online, mereu un pic furioși din cauza scandalurilor politice, din cauza corupției…. Dar, când vine vorba să facem cu adevărat ceva, ce facem? Cum luăm atitudine? Așa că, în viziunea noastră, sfârșitul piesei vrea să arate starea prezentă a relației pe care o avem cu politicul. E vorba despre noi, toți, care ne credem activi din punct de vedere politic și trăim în cele mai bogate așa-zise democrații ale lumii.”

„Acest spectacol este despre prietenii mei, despre mine, despre noi, vegetarieni, oameni la curent cu politica, utilizatori ai comunicării online, mereu un pic furioși din cauza scandalurilor politice, din cauza corupției…. Dar, când vine vorba să facem cu adevărat ceva, ce facem? Cum luăm atitudine? Așa că, în viziunea noastră, sfârșitul piesei vrea să arate starea prezentă a relației pe care o avem cu politicul. E vorba despre noi, toți, care ne credem activi din punct de vedere politic și trăim în cele mai bogate așa-zise democrații ale lumii.”

Thomas Ostermeier

Într-o lume comercială, ce loc poate ocupa mult trâmbița transparență? Ce loc mai rămâne pentru valorile imateriale într-o lume în primul rând economică, pentru că politicul i-a dat prioritate economicului? Cum (mai) poate funcționa societatea? Sunt câteva dintre întrebările cu bătaie lungă care se conturează într-un spectacol despre noi.

 

Print

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.