Cehov, personaj absent

3stars

Maria Stefanescu 04 donkaSingurul spectacol internațional, „Donka – O scrisoare către Cehov” din cadrul Festivalului Național de Teatru, a stârnit, poate, o mare curiozitate atât din cauza promovării insistente, a eforturilor financiare din partea organizatorilor, dar și a numelui de pe afiș: Daniele Finzi Pasca. Este regizor, coregraf, clovn, fondator al companiei „Finzi Pasca” și până acum numai spectacolul său „Icaro” a avut peste 700 de reprezentații. A scris scenariul și a regizat spectacolul „Corteo” pentru Cirque du Soleil, precum și ceremonia de închidere a celei de-a XX a ediții a Jocurilor Olimpice de Iarnă de la Torino din 2006. De-a lungul anilor Daniele Finzi Pasca a reușit să-și creeze un stil propriu care are la bază arta clovneriei și a acrobației, precum și o tehnică teatrală specifică menită să stârnească o stare de nostalgie în spectator.

După acest foarte scurt CV trebuie să privești spectacolul „Donka” din altă perspectivă. Dacă ai venit cu pretenții clișeu precum „atmosfera cehoviană/ rusească” sau ai sperat măcar la o întâlnire cu personajele în cauză, ei bine, mai mult ca sigur ai plecat acasă profund dezamăgit. Spectacolul, produs de Compania Finzi Pasca și Festivalul Internațional de Teatru Cehov, e un prilej de a te bucura de imagini, acrobații, muzică, totul la un nivel fastuos. După ce te-ai străduit timp de câteva minute sau poate jumătăți de oră să identifici cele trei surori sau poate pe Firs sau pe Treplev, vine un moment când renunți și începi să te uiți la spectacol exact așa cum este el.

Maria Stefanescu 03 donka„Nici să nu te jeluiești, nici să nu te indignezi, ci să înțelegi”, spunea Spinoza. Ajuns în acest prag, ca spectator, pricepi de ce sala este arhiplină și de ce a fost atât de promovat acest spectacol. Daniele Finzi Pasca, crescut într-o familie de fotografi, știe cum să seducă doar prin alcătuirea unor imagini poetice însoțite de muzica nebună de acordeon. În fața ta se derulează fotografii la nesfârșit, petale de trandafiri se coboară pe trupul acrobatului prins într-un cerc al lumii, al lui Cehov?! Ce mai contează?! Actorii/circarii s-au adunat poate în salon sau poate s-au întâlnit la patinoar și acum globuri de gheață se sparg pe podea, din candelabru nu se scurge ceara, ci apa de pe discurile ca niște fulgi de nea înghețați. Frigul rusesc se amestecă puternic cu italiana care inevitabil te duce cu gândul la briza caldă de la marea Mediterană. Sigur și Cehov tânjea după căldură, după soare, căci în toate piesele sale acțiunea începe vara…

Amănunte din viața autorului, precum meseria sa de doctor, sunt insinuate prin exerciții de elasticitate a corpului, jonglerii și echilibristică în pași de step. Spectacolul nu este doar de un comic debordant, ci e chiar entertainment. Actorii au venit cu lecțiile făcute. Au învățat româna, s-au plimbat pe Calea Victoriei și au gustat mâncarea tradițională, sarmalele. Unii spectatori sunt impresionați de acest efort sau poate se simt mândri numai la auzul cuvintelor românești, alții rămân neatinși, căci aveau un cu totul alt orizont de așteptare…

„Donka – O scrisoare către Cehov” este un spectacol în care excelează ecuațiile și mecanismele în care Daniele Finzi Pasca a devenit expert și care i-au adus succesul. Pentru români este cu siguranță un gen de spectacol rarisim. Nu se bazează pe o poveste concretă, ci pe aspecte ilustrate mai mult sau mai puțin din viața scriitorului rus. În schimb excelează în imagine. Cehov este doar destinatarul, un personaj absent la care se face din când în când referire pe scenă. Deși, știm cu toții că tocmai această referire ne-a atras în mod special în sala de spectacol…

Maria Stefanescu 02 donkaNumerele de acrobație și clovnerie, precum și elementele de circ și de commedia dell’arte cuceresc retina și pot trezi o nostalgie în măsura în care timpul urmează cursul jocului sau poate al visului după cum au insinuat actorii. În prezența unor spectatori entuziasmați și confuzi scrisoarea către Cehov le-a fost livrată. El este îndreptățit să ne lămurească dacă s-a regăsit sau nu în această formă de sărbătorire nu a operei sale, ci a propriei vieți.

Compania Finzi Pasca și Festivalul Internațional Cehov

Donka – O scrisoare către Cehov, de Daniele Finzi Pasca

Distribuția:

Moira Albertalli

Karen Bernal

Helena Bittencourt

Andrée Anne Gingras-Roy

David Menes

Félix Salas

Beatriz Sayad

Rolando Tarquini

Regia: Daniele Finzi Pasca

Director de creație: Antonio Vergamini

Muzica și orchestrația: Maria Bonzanigo

Scenografia: Hugo Gargiulo

Costume: Giovanna Buzzi

Light design și coregrafie: Daniele Finzi Pasca

Sound design și coregrafie: Maria Bonzanigo

Video design: Roberto Vitalini pentru bashiba.com

Fotografii de Maria Ștefănescu

Print

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.