Cine are nevoie de concursurile de actorie?

Într-o lume teatrală închisă şi încă tributară vechiului sistem, în care prea rar se creează spaţii şi locuri pentru ca actorii tineri să se desfăşoare şi să poată fi văzuţi, iniţiativa studenţească a lui Beatrice Popescu (studentă în anul al II-lea la secţia Teatrologie a UNATC Bucureşti) şi a lui Cătălin Chirilă de a organiza un concurs cu premii pentru actorii sub 35 de ani este o gură de aer proaspăt. Din păcate, insuficient exploatată tocmai de către cei cărora li se adresează. Desfăşurată în barul „The Blu’zz”, din strada G-ral Ipătescu, nr. 4, pe o terasă la fel de neconvenţională cum este anunţată şi competiţia, Prima Ediţie a Concursului – Festival de Teatru One man/ woman show, „care are ca scop promavarea şi încurajarea teatrului într-un spaţiu neconvenţional”, este programată să aibă loc în mai multe etape. Ce-şi propune concursul? Să pună în prim-plan actorul: „o redescoperire a lui şi a mijloacelor sale de exprimare”.

Adela Bengescu; Foto Diana Niculescu
Adela Bengescu; Foto Diana Niculescu

Dar dincolo de acest slogan ce poate prea pompos pentru un concurs neconvenţional se ascunde o foarte bună idee. În care n-aş spune că cel mai important aspect este „redescoperirea mijloacelor de exprimare”, ci chiar „descoperirea” lor… Descoperirea lor în raport cu un public real, altul decât cel de la examenele de actorie, un public cu care, altfel, au prea rar şansa să se întâlnească, un public de bar, de spaţiu underground, pe care actorul trebuie să-l convingă să-i acorde atenţie, adecvându-şi discursul. Un premiu de 1000 de lei şi trei reprezentaţii în The Blu’zz, plus premii surpriză, în afară de şansa de a-şi arăta talentul… Organizatorii promit două ediţii anuale, primăvara şi toamna, „precum micile şi marile dionisii”.

Roxana Gârleanu; foto Diana Niculescu
Roxana Gârleanu; foto Diana Niculescu

În seara de 22 martie, când s-a desfăşurat prima semifinală la care au luat parte Roxana Gârleanu cu „Audiţia”, Alex Vlad cu „Actorul”, Pavel Ştefan – „Omul cu calul” şi Adela Bengescu – „NonStop”, spaţiul de la The Blu’zz era plin de tineri veniţi să-i vadă/ susţină pe cei patru concurenţi – şi ar fi fost poate interesant de aflat şi părerea publicului în ceea ce priveşte cele patru evoluţii.

Şi, dacă primii doi concurenţi – Roxana Gârleanu şi Alex Vlad – au ales texte cu care să-şi permită să „agaţe” publicul dintr-un astfel de spaţiu, Roxana Gârleanu adaptându-şi cel mai bine mijloacele şi discursul contextului respectiv, ceilalţi doi au preferat monologuri mai greu de digerat pe o terasă total nepretenţioasă, cu o bere în faţă, la o masă de lemn… În schimb, Adela Bengescu, a ales o piesă deloc lejeră, „Non Stop” a Alinei Nelega, dar a contrapunctat printr-o dozare bună a mijloacelor actoriceşti şi printr-o inteligentă alternare a planurilor. Alex Vlad, deşi a propus un text ce-i permitea să câştige publicul, a pierdut la capitolul „credibil”, mizând prea mult pe o interpretare exterioară… Iar Pavel Ştefan, cu un discurs altminteri inteligent gândit, nu şi-a adecvat nici povestea şi nici interpretarea la spaţiul de la The Blu’zz, cuvântul care i-ar caracteriza cel mai bine evoluţia fiind „static”.

Din păcate sau din fericire, acest gen de manifestare scoate mult în evidenţă faptul că actorii care ies din facultatea de teatru au ceva probleme în a construi un spectacol tip one-man show, care înseamnă ceva mai mult decât un minirecital pentru ORICE audiţie/ casting/ examen de actorie la clasă.

Concursul nu s-a încheiat, urmând ca pe 29 martie, la ora 19:30, în acelaşi club să aibă loc cea de-a doua semifinală, la care vor participa Robert Gutunoiu cu „GÂNDacul”, Alina Medoia cu „Solitudine”, Alina Sărăşan – „Casting” şi Ana-Maria Hermineanu – „Contracepţie orală”.

Pe 4 aprilie cei patru finalişti se vor înfrunta începând cu ora 19.30, urmând ca unul dintre ei să plece acasă cu premiul oferit de organizatori.

 

Print

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.