Cine sunt ei, spectatorii noştri?

Eu am curiozităţi. Puerile sau serioase, în funcţie de anotimp. Şi nedumeriri am. Mă şi mir din când în când. Cel mai des mă revolt. Undeva între întrebare şi indignare stă dilema mea de azi: pentru cine facem teatru? Cine sunt cei care umplu sălile? De ce? În fond, ne cunoştem publicul?

Orice manager sau PR va spune că da. Repertoriul este atent ales în funcţie de vârsta, ocupaţia, pregătirea şi doleanţele spectatorilor. Că există oameni fideli teatrului lor, că sălile sunt pline, că aplauzele sunt furtunoase, că biletele se vând ca pâinea caldă etc. Pot să fiu de acord cu evidenţa – lumea vine la teatru. Dar de ce, rămâne un mister. Nu pot să cred că din observaţiile doamnelor plasatoare şi ale doamnelor de la casele de bilete se poate realiza un portret robot al spectatorului contemporan. Nici studiile de public serioase nu mă dumiresc pe deplin decât în privinţa cifrelor, caracteristicilor generale, procentelor; rapoartele, tabelele şi graficele nu pot explica şi psihologia de masă a indivizilor coagulaţi în ceea ce numim public.

Aş alege mai degrabă o abordare medicală a problemei. Cred că spectatorul este schizoid. Simplu. Altfel nu îmi explic de ce vine cu aceeaşi bucurie şi aplaudă la fel de încântat „Îngropaţi-mă pe după plintă” la Bulandra sâmbătă, iar duminică „S-a sfârşit cum a început” la TNB. Generozitatea publicului nu are margini. Entuziasmul oferit de biletul pe care îl cumperi pare independent de actul artistic. Am venit la teatru, obligatoriu să îmi şi placă. Bunica are o vorbă: „decât să rămână-n hârdău, mai bine să-mi fie rău” – exact acestei necesităţi îi răspunde reflexul ocupantului unui scaun în sala de teatru. Mai grav e că el şi revine.

Inconştienţa cu care sunt alese spectacolele este uriaşă – există oameni care nu ştiu ce se joacă. Doar că o văd pe Tamara Buciuceanu. Am auzit de multe ori şuşoteli ale unor doamne încântate până la refuz la intrarea în scenă a unui actor: „Uite-l, ăsta e ăla de l-am văzut în filmul ăla. Da, bun actor”. Acesta e cazul fericit când nu îi menţionează numele. Se poate şi mai rău: se bucură că-l văd pe Eugen Cristea şi pe scenă joacă Răzvan Vasilescu. Şi tot e bine. Splendid cu adevărat e când încep să răsară din genţi şi sacoşele eugeniile, merele şi napolitanele şi ciocolăţelele. Se poate şi aşa. Sau când domnul cu cravată, vestă şi sacou de lângă doamna cu coc şi guler de vulpe începe să picotească şi îşi revine miraculos abia la aplauze când e cel mai entuziast de pe tot rândul. De simfonia telefoanelor mobile nu are rost să pomenesc pentru că fără ea parcă nu e seara la fel de reuşită. Merită să îl menţionez, în schimb, pe omul de afaceri important care şi răspunde la telefon „Sunt la teatru, da, la teatru. M-a adus nevastă-mea. Hai că se termină acum. Bine, domne’. Pa”. Sau pe doamna elegantă şi machiată strident care strânge poşeta la piept şi se face că plouă în ideea că o să închidă la un moment dat cel care o caută şi poate scapă cu faţa curată.

În fine, manierele sunt cum sunt – mai grav e că sunt în perfect acord cu gustul şi manifestările publicului. Nu pot să cred că cineva care se bucură sincer de „Îngeri în America” în regia lui Victor Ioan Frunză poate fi încântat de „Mincinosul” lui Toma Enache. Pot să înţeleg nevoia de comedie a unor spectatori care în viaţa de zi cu zi se confruntă cu dramele unei societăţi care tinde să devină o tragedie de prost gust. Dar de ce merge omul nostru şi la „Femeia care şi-a pierdut jartierele” cu Horaţiu Mălăele şi George Mihăiţă şi la „Ménage à trois” cu Ioan Isaiu şi Liviu Vârciu. Nu este adevărat că fiecare teatru îşi are publicul său şi că elita merge la Bulandra, tinerii la Godot şi oamenii obişnuiţi la Mic şi Nottara. Sunt aceiaşi care se perindă pe la toate cele 15 spaţii de joc din Bucureşti, de la Sala Mare a Naţionalului la subsolul de la Act. Aceiaşi oameni cumpără şi biletele de 20 de lei de la teatrele de stat şi pe cele de 80 de lei de la Palatul Copiilor. Raţiunile sunt aceleaşi – vrem să îl vedem pe actorul X. Degeaba ne lovim noi, „cunoscătorii”, cu pumnul în piept că regizorul e piua I şi ne înghesuim să vedem ce au mai făcut Purcărete sau Kordonsky, când pe spectator îl interesează doar să-l vadă pe Radu Beligan sau Florin Piersic. Există actori care sunt buni şi dacă citesc cartea de telefon – admit asta. Dar nu pot să accept că e suficient pentru a merge să îi văd pe scenă.

Publicul are nevoie de vedete. Publicul vrea să se relaxeze la teatru. Publicul vrea comedie. Publicul nu mai are răbdare. Am auzit asta până la refuz, până la urticarie. Dar, paradoxal, acelaşi public vrea poveste, emoţie, surpriză, lacrimă, performanţă actoricească. Trist e că nu face distincţia între calitate şi comercial. Degeaba scriem unii şi alţii, ne dăm cu părerea, analizăm, criticăm, dacă argumentul suprem e „se vinde sala”. Şi sala se va vinde în continuare pentru că e frumos să mergem la teatru, nu-i aşa? Şi dacă tot am venit, trebuie să ne şi placă. Iar plăcerea e atât de aleatorie şi de permisivă, de impersonală şi derizorie, încât revolta, mirarea, nedumerirea şi curiozitatea mea sunt o joacă de copil prostuţ şi nătâng care încă mai crede în spectacole mari, actori geniali şi regizori importanţi.

Print

12 Comentarii

  1. mihaela 21/05/2012
  2. un cititor 22/05/2012
  3. ionut 22/05/2012
  4. dani 22/05/2012
  5. Silvia 22/05/2012
  6. andrei 24/05/2012
  7. Mara 28/05/2012
  8. Sophia 31/05/2012
  9. Constantin E 31/05/2012
  10. Gabriel, spectator inrait si batator in balti ca asa-i in tenis 02/06/2012
  11. Filip CRISAN 03/06/2012
  12. Filip CRISAN 03/06/2012

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.