Comedia, în festival la ea acasă

comedie-festivalCentrul Vechi al Bucureștiului, descoperit de tineri odată cu schimbarea la față survenită cu succes în ultimii ani și redescoperit de nostalgicii de toate vârstele, e demn de o cauză mai bună decât baruri și terase, se tot spune în presa ultimilor ani. Pe bună dreptate, căci spațiul are un potențial mare pentru o viață artistică vie, poate chiar intensă. Și uite că inițiativele, unele mai consistente, altele mai palide, încep să se contureze. Festivalul B-Fit in the Street, recent încheiat, a adus o pată de culoare pe străduțele înțesate de terase și restaurante, oferindu-le trecătorilor spectacole de teatru nonverbal și numere de circ numai bune de văzut la vremea când vacanța de apropie și teatrele se pregătesc să-și închidă stagiune.

De câțiva ani, FestCo propune un festival în ton cu anotimpul și cu spațiile în care se desfășoară. Ediția din 2013, care începe exact în ziua în care se încheie Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, aduce în Centrul Vechi comedii vechi și noi ce gravitează în jurul spiritului caragialian. Și ce loc mai potrivit pentru a gusta ceva din lumea lui Nenea Iancu decât această zonă resuscitată dintr-un București contradictoriu?

În vizită la clasici

Așadar, selecția oficială a celei de-a XI-a ediții a Festivalului Comediei Românești-FestCo2013, ce-și așteaptă spectatorii în perioada 16-23 iunie, include câteva spectacole cunoscute produse în ultimii ani și inspirate de dramaturgia contemporană.  2013 pare a fi o prelungire a Anului Caragiale, impresie confirmată de programul propus de FestCo și care include cele patru spectacole după Caragiale, puse în scenă la TNB: „Conul Leonida față cu reacțiunea“, în regia lui Silviu Purcărete, „Două loturi“, montare semnată de Alexandru Dabija, „Scrisoarea“, producție regizată de Horațiu Mălăele și „D’ale noastre“, spectacol conceput de coregraful Gigi Căciuleanu.

Spiritul secolului XIX, transfigurat de opțiunile artiștilor contemporani, este prezent și prin includerea în program a unui spectacol-studiu realizat de Alexandru Dabija la Teatrul ACT: „Capra cu trei iezi“, după povestea lui Ion Creangă, cu Emilia Dobrin și Andi Vasluianu, printre alții. Spectatorii vor vedea un exercițiu de imaginație departe de orice interpretare consacrată a poveștii.

Instantanee din secolul XX

Caragiale aparține veacului al XIX-lea și, ca orice clasic, tuturor timpurilor. Nu același lucru se poate spune despre dramaturgii români consacrați, dar necanonici. Scriitura lor și decodarea ei rămân dependente de un context cu specificul lui, chiar dacă montările contemporane le recreează contextul. Asta se întâmplă, cumva în câteva spectacole invitate la FesCo: „Gaițele“ de Alexandru Kirițescu, în regia lui Dan Tudor, „Zăpezile de altădată“ de Dumitro Solomon, producție regizată de Mircea Cornișteanu sau „Iubirea e un lucru foarte mare“ după Ion Băieșu, spectacol realizat de Marius Gâlea la Teatrul Arca.

Spiritul unui loc unic cartografiat în literatura lui Marin Sorescu este surprins cu haz și cu dor de poveste într-un spectacol de licență, susținut de absolvenții Facultății de Actorie de la Universitatea Hyperion, sub coordonarea profesorului Virgil Ogășanu. „La lilieci“ conturează o imagine vie, sinceră și duioasă a satului oltenesc, suspendat în timp. Acesta este doar unul dintre spectacolele studențești ce vor fi găzduite, în timpul festivalului, la Sala Nouă a Teatrului de Comedie, organizatorul evenimentului.

Povești la singular

Ca la fiecare ediție, FestCo aduce publicului și recitaluri pe texte de autori contemporani. De data aceasta, este vorba despre trei povești spuse în trei spectacole: „Fata din curcubeu“, pe un text de Lia Bugnar, care semnează și regia, Moștenitoarea“ de Lucia Verona, producție regizată de Dan Tudor, și „Parfum de viață“ de Cristina Keresztes, montare de Sorin Militaru. Printre spectacolele de stradă ale Teatrului Masca, câteva lansări de carte în care tot actorul este protagonist și spectacolele amintite, aceste trei one-woman showuri își vor aștepta spectatorii la o porție de emoție, printre lacrimi de râs și de plâns.

Și de la povești la singular începe și proiectul Scrie despre tine, atelier de scriere dramatică susținut în cadrul festivalului de Vera Ion și Sorin Poamă. Apelând la exerciții de scriere și interpretare actoricească, participanții vor crea scene inspirate din întâmplări personale și vor căuta împreună teme fertile pentru scrierea dramatică.

 

Print

Un Comentariu

  1. mihaela 11/06/2013

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.