Crize

3stars

Deloc confortabil să vezi la sfârșitul lunii ianuarie a anului 2019, chiar în zilele în care economiști români de mare clasă vorbesc despre o criză economică ce ar putea lovi și nu oricum, ci la maximum România în cel mult doi ani de acum încolo, o piesă despre criză. Criză economică, cu bine marcate componente morale, ce i-a lovit pe cei șase acționari ai unei afaceri din Spania. Acționari al căror unic gând este cum să facă să vândă cât mai repede și bine.

Repede, deoarece e foarte posibil ca respectiva criză să-i afecteze și pe eventualii cumpărătorii care nu pot fi de altundeva decât din China. Și aceasta, fiindcă se pare că atât Europa, cât și America se află, din punct de vedere economic, foarte aproape de extincție. Bine, adică cât de cât profitabil, din cauza faptului că fiecare dintre cei șase acționari are nevoie de bani spre a putea să-și încerce altundeva norocul. Altundeva, adică în străinătate.

De la aceste premise pornește povestea – atâta câtă e – din piesa Aventura a dramaturgului spaniol Alfredo Sanzol, scrisă în 2012 și, din câte se pare, bine primită nu doar pe meleaguri spaniole. Piesă care, grație traducerii ca întotdeauna excelente a Luminiței Voina-Răuț, a ajuns să fie reprezentată la Teatrul Tineretului din Piatra Neamț, în regia lui Theodor-Cristian Popescu, scenografia lui Cosmin Ardeleanu, light-design-ul iscălit de Lucian Moga și Alexandru Dancu și sound design-ul datorat lui Andrei Raicu.

Premisele sunt îmbogățite de multe, foarte multe cuvinte, de interminabile discuții, de despicarea firului în patru, de mici love story-uri cam fără finalitate. Adică de o succesiune de intermezzo-uri  care încearcă să ascundă, să facă suportabilă starea de așteptare încordată a celor șase acționari pândiți de iminența falimentului. Așteptarea fiind, în opinia mea, tema fundamentală a spectacolului întru relevarea căreia regizorul Theodor-Cristian Popescu mizează pe capacitatea actorilor de a sublinia fără stridențe apăsarea drumului egal al fiecărei zile până când va veni minunea și personajele vor avea, în fine, o mică certitudine că problema lor ar putea avea o soluție, dar și pe sound design-ul creat de deja amintitul Andrei Raicu, al cărui rost este să marcheze ori să completeze tăceri, subînțelesuri, speranțe, disperări neexprimate prin cuvinte.

Lucrul le reușește interpreților Loredana Grigoriu (Angels), Sabina Brândușe (Elsa), Ecaterina Hâțu (Nuria), Mircea Postelnicu (Marc), Valentin Florea (Pau), Nora Covali (Sandra). Monotonia se sparge în clipa în care celor șase le vine ideea de a-i invita în Spania pe chinezi, doar-doar vor izbuti să-i convingă să crească prețul. Chinez e însă doar unul, un anume domn Lee (Victor Giurescu), celălalt, pe nume Oriah, e doar un angajat european al acestuia (Emanuel Becheru).

Urmează o suită de evenimente neașteptate, de mici lovituri de teatru, dar și de devoalări ale felului de a fi al fiecăruia dintre cei șase și, desigur, un final deschis care ar putea să fie un happy end.

Scenografia concepută de Cosmin Ardeleanu e dominată de statuia imensă a lui Mao, cel cu marele salt înainte, dar și de opoziția dintre pietrele, dolmenii care sugerează veșnicia astăzi pusă în dubiu a Europei și blocurile marcând uniformizarea chineză.

Teatrul Tineretului din Piatra Neamț

AVENTURA de Alfredo Sanzol

Traducerea: Luminița Voina-Răuț

Regia: Theodor-Cristian Popescu

Scenografie și video: Cosmin Ardeleanu

Light design: Lucian Moga și Alexandru Dancu

Sound design: Andrei Raicu

Distribuția: Loredana Grigoriu, Sabina Brândușe, Ecaterina Hâțu, Mircea Postelnicu, Valentin Florea, Nora Covali, Victor Giurescu, Emanuel Becheru.

Data reprezentației: 26 ianuarie 2019

Print

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.