La început de decembrie şi aproape de sfârşitul anului, Teatrul German de Stat Timişoara organizează în a doua parte a acestei săptămâni (între 5 şi 8 decembrie), o microstagiune cuprinzând câteva dintre cele mai imposrtante montări ale ultimelor stagiuni. Evenimentul ce se va desfăşura sub motto-ul „Teatrul german din Timişoara în context european” este prilejuit de aniversarea a şaizeci de ani de existenţă a teatrului. Scena germană timişoreană a fost înfiinţată la 1 ianuarie 1953 ca Secţie germană a Teatrului de Stat Timişoara, iar în 1956, teatrul a dobândit independenţa administrativă devenind Teatrul German de Stat Timişoara.
Un scurt istoric al existenţei teatrului în acest oraş arată că primele referiri datează din secolul al XVIII-lea, când datorită trupelor ambulante de la Berlin şi Viena, viaţa teatrală din Timişoara a cunoscut o perioadă de înflorire. În 1758 s-a amenajat în fosta clădire a magistraturii sârbeşti o sală destinată exclusiv spectacolelor de teatru. La 22 septembrie 1875 s-a ridicat cortina Teatrului „Franz Josef” din Timişoara, clădire reprezentativă care marchează centrul oraşului şi astăzi, când adăposteşte – fapt unic în Europa – teatre dramatice în trei limbi: română, germană şi maghiară, precum şi Opera Naţională Română Timişoara.
În cei şaizeci de ani care se vor împlini pe 1 ianuarie 2013, au fost puse în scenă la Teatrul German peste patru sute de spectacole, iar conform unei estimări a instituţiei vorbim de aproximativ 2,5 milioane de spectatori şi de peste 10.000 de reprezentaţii în aproape toate localităţile cu comunităţi germane din România şi în afară.
„După ce majoritatea populaţiei germane a părăsit ţara în timpul şi după perioada comunistă, Teatrul German a fost văduvit de nucleul de bază al publicului său, obligându-l astfel să-şi regândească complet adresabilitatea. Astăzi Teatrul German de Stat din Timişoara joacă în continuare exclusiv în limba germană, însă oferă supratitrare sau traducere simultană la căşti publicului ale cărui cunoștințe de limbă germană nu sunt suficiente pentru înțelegerea spectacolelor sale”, se arată într-un comunicat de presă al instituţiei. „Invitaţiile numeroase la cele mai importante festivaluri naționale dovedesc faptul că Teatrul German, în ciuda provocărilor lingvistice, nu este un outsider în peisajul teatral autohton, ci dimpotrivă, o instituție extrem de apreciată de public şi critică deopotrivă.”
Cele patru spectacole ce vor fi prezentate în cadrul showcase-ului sunt reprezentative pentru acest moment al teatrului, fiind vorba de patru regizori diferiţi, ale căror creaţii „acoperă o paletă largă de teme şi estetici regizorale”.
Ministagiunea se deschide cu „Ţinuturile joase”, după Herta Müller, în regia lui Niky Wolcz, o montare în premieră mondială, care a fost invitată şi în cadrul ediţiei recent încheiate a Festivalului Naţional de Teatru.
În cea de-a doua seară, se va juca „Shaking Shakespeare” o montare semnată de Radu-Alexandru Nica, bazată pe opera lui William Shakespeare, spectacol care a fost invitat în deschiderea Festivalului Shakespeare de la Gdánsk în anul 2011 şi pentru scenografia căruia Dragoş Buhagiar a obţinut premiul UNITER în anul trecut.
„Neînţelegerea” lui Albert Camus, în regia lui László Bocsárdi, spectacol invitat, de asemenea, la FNT, va fi prezentat în cea de-a treia seară, montarea propunând o recitire în cheie sumbru-absurdă a textului dramaturgului francez, iar „Fetiţa din bolul peştişorului auriu” de Morris Panych, în regia lui Radu Afrim, va încheia showcase-ul de la Teatrul German de Stat din Timişoara, sâmbătă seara, pe 8 decembrie.