Distanţarea lui Brecht pe înţelesul trăiriştilor – „Ascensiunea lui Arturo Ui poate fi oprită”

Teatrul românesc, oricât ar fi el de mare, de bun, de emoţionant, fantastic şi genial îşi are limitele lui. Avem actori minunaţi, regizori inventivi, dar ce nu avem… şi totuşi; suntem cam mărginiţi. Jucând din organism, aşa cum vedem mai mereu pe scenele autohtone, ne atingem maximul de potenţial odată cu tătucul Stanislavski. În el deschidem ochii, pe el îl cităm, după metoda lui predăm şi învăţăm, unii studenţi conştiincioşi îl şi citesc, alţii îl simt prin toţi porii lor mustind de talent şi nu mai au nevoie de lectură, cum scria el acum 80 de ani jucăm şi noi acum,  cu el ieşim la pensie. Şi ar mai fi ceva: suntem şi încăpăţânaţi – noi ca neam. Aşa că nu vrem nici în ruptul capului să vedem mai departe de „Aici şi Acum”.

Constatam cu destul regret că prea puţini actori îşi conduc personajul cu gând coerent; cei mai mulţi joacă într-un soi de inerţie talentată şi suplinesc prin emoţie haotică, dar de efect, densitatea de sensuri şi implicaţii ale unui joc ancorat în raţiune. Drumul de la emoţie la gând e lung şi poate fi parcurs doar de cei câţiva atinşi de geniu. E într-adevăr impresionant ca în spatele lacrimilor să simţi gândul treaz şi atent, dar de cele mai multe ori afectarea şi forma pretins-trăiristă ţin loc şi de emoţie necontrafăcută şi de minte atentă, iar noi ne alegem cu eforturi lăudabile şi sforţări penibile.

Aşa stau lucrurile şi în ce priveşte ascensiunea lui Arturo Ui, care, din păcate, nu a fost oprită. Nu întâmplător am început cu Stanislavski. Trebuie să îl vizităm înainte de a ne apropia de Brecht. În fond, spectacolul Teatrului Odeon este simptomatic pentru realitatea teatrului românesc; o mostră elocventă a limitelor care nu tind mai departe de doi paşi împiedicaţi. Regizorul Dragoş Galgoţiu demonstrează prin montarea sa că ştie despre ce e vorba în „teatrul epic” al lui Brecht. Şi-a procurat toate uneltele ca un meşteşugar conştiincios, iar când a fost vorba să le şi folosească le-a expus ordonat, fără a şti ce se face cu ele. Zice teoreticianul german să avem trei planuri – păi le avem. Zice să fie muzică? Este! Zice să se vadă ceva-ceva din culise, păi să se vadă! Convenţie cu polonicul, machiaj expresionist, distanţare…

Ups! Ce o mai fi şi asta? Toate bune şi frumoase până când apare acest cuvânt, care în germană sună ca supercalifragilistic explialidocious – Verfremdungseffekt. Ei, drăcie! Adică cum? Să joc în aşa fel încât să spun povestea, să o comentez şi să o şi explic în acelaşi timp. Păi ce sunt balaur cu trei capete? Nu, ci actor cu mintea la el. Odată joci aşa cum ai învăţat tu pe filieră rusească, apoi comentezi cum nu te-a învăţat nimeni, dar cum faci în pauză la ţigară, apoi explici cum ar fi trebuit să te înveţe regizorul, aşa cum faci cu prietenii „civili” cărora le dai lecţii desre teatru. Cum, evident, e prea complicat, distanţarea s-a transformat în demonstraţie. Şi încă ce demonstraţie! Toată lumea joacă atât de gros încât am impresia că sala a fost cumpărată de o şcoală ajutătoare pentru copii cu deficienţe cognitive. Gesturile şi replicile sunt atât de largi, desfăcute şi fragmentate, încât am avut sentimentul că se joacă în miere. Cam greţos pentru gustul meu.

Montarea mizează excesiv pe gag şi duce în derizoriu o idee care, stăpânită cu mai multă subtilitate, ar fi avut ceva sare şi piper: Arturo Ui, pandantul lui Hitler din scriitură, este un soi de Chaplin – fac imediat rapelul cu „Marele Dictator”, Ionel Mihăilescu e frate geamăn cu originalul, speranţe ar fi. Dar orice poezie dispare când în loc de Chaplin s-a ajuns la Benny Hill. Personaje caricaturale, care în afară de replici distilate nu sunt purtăroare de niciun sens, situaţii comice forţate, care aplică reţeta şi cad în penibil, multă, multă formă, conţinut minimal şi explicaţii inutile.

Rezultatul încercării de altoire a piesei lui Bertolt Brecht „Ascensiunea lui Arturo Ui poate fi oprită” cu scene de cabaret, realizate frumos din punct de vedere coregrafic de Răzvan Mazilu, este o desfăşurare de forţe lăudabilă ca intenţie, dar lamentabilă ca finalitate. Dorina Lazăr în Dogsborough e singura care îşi conduce consecvent şi coerent personajul, chiar cu umor şi damf brechtian, Ionel Mihăilescu, în rolul principal, reuşeşte în monologul din „Julius Caesar” să demonstreze că este un bun actor, folosit prost în restul spectacolului, iar Istvan Teglas este, ca de obicei, interpretul versatil şi maleabil în mâna unui coregraf priceput. Mă rezum la a spune că restul trupei pedalează obositor pe fiecare literă şi joacă prea mult un text din care nu se mai înţelege prea mare lucru. Poate şi datorită muzicii folosite în exces, fără nicio legătură cu distanţarea la care visa Brecht – acordurile atonale şi instrumentele de percuţie sunt înlocuite cu şlagăre interbelice cu iz de chantan, uşor de reţinut, fredonat şi îndrăgit. Că doar e cabaret. Să ne simţim bine, dar.

O ultimă remarcă ne-ar putea edifica pe toţi: Vitalie Bantaş îl joacă pe Brecht însuşi – cel mai gros şi mai explicativ dintre toţi. Aceasta să fie cheia: Brecht nu e altceva decât un diletant îngâmfat, grotesc şi suficient? Dar merg prea departe cu interpretarea şi aş scuza cu prea mare uşurinţă un spectacol atât de eclectic şi complex, încât se pierde în propriile inovaţii şi găselniţe. Drumul simplu e cel mai sigur, iar operele mari nu se lasă uşor violate – Brecht nu prea poate fi alterat şi montat după ureche, fie ea cea dreaptă sau stângă. Iar cum noi încă bâjbâim prin „memoria afectivă”, „aici şi acum” nu putem spera să facem pasul către nivelul următor în care ne şi emoţionăm, dar şi gândim ce spunem în timp real, avem umorul la noi şi comentăm inteligent.

Noroc de cele trei finaluri. Unul mai fals ca altul. Dar nu în sens brechtian.

Print

8 Comentarii

  1. Octavian Coca 28/01/2013
  2. Cornel Botez 29/01/2013
  3. catalin moise 29/01/2013
  4. spectator 01/02/2013
  5. Alfred Boilă 01/02/2013
  6. Bogdan Cristescu 02/02/2013
  7. un spectator 10/02/2013
  8. Al doilea spectator 11/02/2013

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.