Eclectic

În scenariul dramatic pe care regizorul Szabó Kristóf l-a întocmit pentru spectacolul intitulat Antigona, producție a F.A.C.E. Szabó Visual Performing Arts Ensemble din Germania, prezentă în programul celei de-a XII-a ediții a festivalului timișorean TESZT, au fost reunite fragmente dintr-o scriere datorată lui Walter Hasenclever căreia i s-a adăugat un epilog scris de Hugo von Hofmannstahl.

Sincer să fiu nu știu cât de necesar a fost epilogul cu pricina, după părerea mea el nefăcând decât să mai prelungească cam fără rost un spectacol care deja avuse două sau trei finaluri. Și să amplifice și mai mult eclectismul abundent, excesiv al montării. Un eclectism născut din dorința regizorului de a spune multe și nu o dată, ci simultan și în diferite feluri. Uitând, pesemne, celebrul adagio horațian care, după părerea mea, ar trebui să stea la loc de cinste în orice set de reguli al oricărui creator, adagio care ne învață că este o măsură în toate (Est modus in rebus).

Sobrietății care ar fi servit la modul superior exprimării ideilor din care se constituie meditația pe care o propune montarea, Kristóf Szabó i-a preferat explozia de semne, de detalii, de vizualitate, supra-oferta de detalii nu toate foarte inspirate. O parte dintre ele evitând cu greu însăși primejdia căderii în ridicol.

Antigona de la F.A.C.E. Szabó Visual Performing Arts Ensemble se prezintă drept o variațiune pe un moment crucial și tragic din istoria Tebei. Atunci când, după înlăturarea și uciderea lui Polinice, fiul lui Oedip și al Iocastei, noul conducător, Creon, prezentat aici drept rege și președinte deopotrivă, purtând o coroană care seamănă cu o colivie, se metamorfozează dintr-o posibilă soluție democratică, menită să salveze și să instaureze normalitatea, în dictatorul ale cărui fapte se situează în vecinătatea nebuniei.

Creon este plasat și proiectat grație utilizării mijloacelor video (datorate lui Mike Kleinen și Maximilian von Mühle) alături de marii dictatori ai secolului XX. Adică în familia distructivo-teroristă a lui Lenin, Stalin, Hitler, Mao, Kim Ir Sen, Kim Jong-Un și Kim Jong-Il, Moamar al-Gaddafi și, desigur, Nicolae Ceaușescu (să ne reamintim că din 1974 acesta a fost deopotrivă și președinte, și rege și nu doar fiindcă la ceremonia învestirii a purtat un sceptru). Creon își începe domnia printr-o nelegiuire comisă împotriva firii – interzicerea înmormântării lui Polinice. Porunca lui fiind încălcată de Antigona. Căreia, vindicativ, irațional, despotic, Tiranul îi hărăzește o pedeapsă la fel de neomenească.

În clipa declanșării revoltei supușilor (prezentată în spectacol ca un fel de revoluție reflectată de televiziuni în regim de Breaking News), Creon reacționează încă și mai iresponsabil. Ordonă incendierea Tebei și pedepsirea fiului său Hemon, care se numără printre insurgenți.

Toată această istorie este înfățișată în spectacol în diferite chei, stiluri și feluri, cu gândul căutării cu orice preț a unei super-modernități și a recursului la un sincretism artistic. Concretizat prin recursul, fie că trebuie, fie că nu, la muzică și coregrafie. Numai că, din păcate, spiritul unificator și integrator lipsește, la fel cum deficitară este și îndrumarea jocului actoricesc. Care este inconsecvent cu sine nu doar la nivelul întregii distribuții, evident neomogene, ci chiar și în felul în care își concepe evoluția unul și același actor. Relevant în acest sens fiind în primul rând jocul deținătorilor rolurilor principale. Adică Dimitri Tellis (Creon) și Ursula Wüsthof (Antigona).

F.A.C.E.

Szabó Visual Performing Arts Ensemble

ANTIGONA după Walter Hasenclever și Hugo von Hofmannsthal

Regia și scenografia: Kristóf Szabó

Înregistrări audio: Nike Kleinen

Post-producție înregistrări: Maximilian von Mühlen

Figurine: Bärbel Nolden

Costume: Kasza Emese, Kistóf Szabó

Video și producție artistică: Kovács Ivo

Cu: Dimitri Tellis (Creon), Ursula Wüsthof (Antigona), Kathrin Blume-Wankelmuth (Ismena), Theresia Erfort (Euridice și Narator) și Thomas Krutman, Maximilian von Mühlen, Céline Oberloher, Ivan Zilli, Annika Hofgesang, Felix von Einen

Data reprezentației: 25 mai 2019

Print

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.