Examene, examene…

Bac! Dezastru. Anul acesta nici măcar jumătate din cei care s-au prezentat la examenul de maturitate, cum se mai zice, nu au reuşit să ia nota minimă. Cine e de vină? Probabil că de vină sunt, în primul rând, cei care i-au adus pe elevii care habar nu au de nimic până în clasa a XII-a. Profesorii care i-au încurajat fără niciun temei, care le-au dat note mari sau măcar “de trecere” şi, mai ales, care i-au lăsat să copieze, creându-le impresia că o lucrare construită pe copy-paste este ok.

Această nici măcar jumătate de efectiv s-a îndreptat, cu siguranţă, în pas vioi spre facultăţile care, să sperăm, vor constitui rampa de lansare a tinerilor în viaţă. Peste doar câţiva ani aşteptăm, aşadar, o nouă promoţie de ingineri, economişti, medici etc. Să ne luăm inima-n dinţi şi să ne dăm pe mâna lor?

O mică – dar suficientă – parte dintre cei care abia-abia de-au trecut bacul s-a înscris la facultăţile cu profil artistic. Universităţile de muzică, cele de arte, de stat şi private, nenumărate, sunt asaltate de tineri care îşi văd deja numele scris cu litere de-o şchioapă pe afişele teatrelor, pe postere sau pe genericul vreunei telenovele. Ce ştiu aceşti tineri? Le-a spus, oare, cineva că distanţa dintre tentaţie şi vocaţie variază între asimptotic zero şi plus infinit? Sigur, sunt răspunsuri pe care le vor găsi pe parcursul studiilor. Dar cu ce bagaj vin aceşti foşti elevi de gimnaziu şi de liceu? Mă gândesc acum la cei care vor să fie actori sau regizori. Cât au citit? La câte spectacole de teatru au mers? Au păşit vreodată în Cinematecă? Câte spectacole tv de teatru au văzut şi câte sitcomuri? Şi, până la urmă, ce zestre lexicală au?

Mulţi, foarte mulţi, vor fi, din toamnă, studenţi ai facultăţilor de arte de stat şi private. Iar misiunea profesorilor lor este una imposibilă: să recupereze în primul an de studii un minim necesar pentru parcurgerea normală a curriculei pentru următorii doi ani. Cred că lipsa unei instrucţii solide este o problemă majoră pentru învăţământul de artă. Nu poţi monta nici Euripide, nici Plaut, nici Shakespeare, nici Anouilh şi nici măcar Alecsandri fără o minimă cultură generală. Şi este prea târziu acum să mai discutăm despre precaritatea (de-a dreptul programată!) învăţământului gimnazial şi liceal. Despre dezinteresul cronic al multora dintre cei cărora le revine responsabilitatea educării viitorilor absolvenţi. Poate ar fi momentul să căutăm soluţii alternative. Homeschooling specializat… Traininguri iniţiate de teatrele de stat şi private… O educaţie artistică pe care au datoria să o facă instituţiile publice, în primul rând Societatea Română de Radiodifuziune şi Televiziunea Română.

Se cade să recunoaştem aici beneficiile teatrului radiofonic. Efortul pe care cei implicaţi îl fac pentru a asigura numărul şi calitatea premierelor, dar şi pentru a reprograma, într-un algoritm de succes, producţiile devenite clasice. Găsesc acum momentul să-mi mărturisesc bucuria de a fi urmărit duminică, 22 iulie, un regal Caragiale, înregistrat în 1970: Moştenirea domnului Caragiale cu Ion Finteşteanu, Costache Antoniu, Silvia Dumitrescu-Timică, Radu Beligan, Rodica Tapalagă, Toma Caragiu, Dem Rădulescu…

Până la o mult prea aşteptată reformă a învăţământului, nu avem decât să sperăm în soluţii… alternative.

Print

Un Comentariu

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.