Deși participă la turnee internaționale de doi ani, deși a stârnit deja dezbateri și proteste în diverse orașe, ecourile sale nefiind deloc calme, instalația artistului sud-african Brett Bailey a ajuns la Edinburgh și face senzație în faimosul festival internațional al artelor, care anul acesta se va încheia pe 31 august.
Potrivit relatărilor din „The Guardian“ și din alte publicații britanice, care deplâng absența criticilor de teatru din festival și profită de ocazie pentru a pune un accentuat semn de întrebare despre viitorul unei profesii ce stârnește îngrijorare de multă vreme, instalația „Exhibit B“ este chiar cel mai controversat spectacol din prezenta ediție a festivalului din capitala Scoției. Conceput ca o revizitare a ținutului periculos al rasismului și al politicilor rasiste de la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului XX, discursul artistic al africanului propune o abordare directă, frontală, realistă, a unui fenomen care nu poate să nu atingă sensibilități politice, sociale și mentalitare ce amintesc de răni ale istoriei care încă nu s-au închis. Oameni în cuști pentru animale, ca într-o grădină zoologică în care animalele au fost înlocuite cu ființe umane, entități desprinse din contextul specific și amplasate demonstrativ într-un alt context, ilustrare perfectă a conceptului de simulacru, așa cum îl definea Jean Baudrillard, sunt elementele concrete care alcătuiesc investigația antropologică a lui Brett Bailey. Istoria prinde viață din nou, gândirea se reînsuflețește, sentimentele și resentimentele se reaprind printr-un eveniment artistic ce readuce în atenția soarta ființei umane și posibilele moduri de întrebuințare.
Instalație-performance ce-și invită vizitatorii/spectatorii în vremea colonialismului african, „Exhibit B“ recontextualizează în limbaj artistic o viziune și o realitate de care istoria nu a uitat și care, la nivel mentalitar, este cât se oate de bine venită, spun unii comentatori. Dincolo de cazuri, întrebări și puncte de vedere, „Exhibit B“ este în primul rând un comentariu șocant despre relația de putere dintre asuprit și asupritor, semnalează comentatorii.
Femei din Namibia în lagăre de concentrare, care fierb și curăță craniile bărbaților lor spre a fi trimise în Germania pentru analize științifice, la începutul secolului XX. Cranii înfipte în pari, reamintind de medicul Eugen Fischer, celebrul profesor german de antropologie care a propus „igiena rasială“, devenită principiu călăuzitor pentru naziști. Instantanee șocante dintr-un infern fără limite. O femeie care se privește în oglindă, în așteptarea violatorului căruia nu i se poate opune, căci altfel nu-și poate hrăni familia. Oameni de culoare expuși ca într-un muzeu, într-o reconstituire făcută de un artist alb care a dorit să pună într-o lumină crudă câteva cabinete de curiozități ce încă au relevanță pentru societatea contemporană, identități configurate în punctul în care antropologia se întâlnește cu arta, entități amplasate într-un discurs care are toate datele să stârnească întrebări.
Uneori oamenii m-au întrebat revoltați: Ce te bagi tu, albule, în cultura mea? N-ai tu niciun drept să spui povești despre practicile noastre spirituale sau despre istoria noastră, pentru că n-ai priceput nimic! Iar eu nu mai pot să mă apăr. Știu foarte bine că peste zece ani s-ar putea să mă uit în urmă la ˂Exhibit B˃ și să zic: Dumnezeule! Fac exact lucrul de care ei mă acuză! Dar e un risc pe care trebuie să ți-l asumi. Face parte din joc.
Brett Bailey
Și, desigur, proteste. În urmă cu doi ani, când a fost în turneu la Berlin, „Exhibit B“ a stârnit protestul unor activiști de culoare care au demonstrat la Kleiner Wasserspeicher. „Nu așa se pune în discuție istoria violentă a colonialismului“, a susținut atunci Sandrine Micosse-Aikins, membră a Buehnenwatch, organizația care a organizat protestul. „Aceasta nu este o grădină zoologică cu oameni“, a replicat Brett Bailey. „E un performance și în fiecare oraș în care mergem lucrăm cu artiști din partea locului.“ Dar riscul e inevitabil, recunoaște artistul: „Uneori oamenii m-au întrebat revoltați: Ce te bagi tu, albule, în cultura mea? N-ai tu niciun drept să spui povești despre practicile noastre spirituale sau despre istoria noastră, pentru că n-ai priceput nimic! Iar eu nu mai pot să mă apăr. Știu foarte bine că peste zece ani s-ar putea să mă uit în urmă la ˂Exhibit B˃ și să zic: Dumnezeule! Fac exact lucrul de care ei mă acuză! Dar e un risc pe care trebuie să ți-l asumi. Face parte din joc.“
Și jocul continuă, odată cu evenimentele la care „Exhibit B“ și-a anunțat participarea. După Edinburgh, urmează Londra, mai exact Barbican, în 23-27 septembrie.