Tânăr, accesibil, îndrăzneț. Iată cele trei adjective cu care Olivier Py, directorul artistic ai celei de-a 68-a ediții a Festivalului Internațional de Teatru de la Avignon, își descria proiectul. Ediția din 2014 se va desfășura în perioada 4-27 iulie, dacă personalul tehnic din Franța va renunța de greva pe care o anunță de săptămâni bune.
„Valorile Festivalului de la Avignon sunt valorile universalismului. Destinul Franței este universalismul și el se exprimă prin cultură. Țara noastră n-a imaginat o cultură nici locală, nici națională, nici comunitară, ci o cultură a tuturor, împărtășită tuturor, în viziunea căreia culturile își au originea în aceleași întrebări esențiale“, scrie Olivier Py în editorialul cu care se deschide pagina web a evenimentului care aduce nopți albe în orașul papilor în fiecare vară. Așadar, sub semnul universalismului, cum a stat de la început, dar nu sub semnul stabilității – ci al efemerului, al hibridului, al tinereții, al îndrăznelii. Într-un fel, exact ce și-a dorit Jean Vilar, atunci când a făcut prima ediție.
De alfel, vineri, 4 iulie, în Curtea de Onoare, organizatori, artiști și spectatatori se vor reuni pentru a-l omagia. „Prințul Homburg“ de Heinrich vom Kleist, în regia italianului Georgio Barberio Corsetti, care tocmai a montat la Comedia Franceză, se va juca în deschidere. De notat că piesa nu s-a mai jucat în oraș din anii ’50, de la interpretarea celebră a lui Gérard Philipe.
Potrivit statisticilor, numai 11% din spectatorii evenimentului au, sub 26 de ani, așa că una dintre obiectivile ediției coordinate de Olivier Py este atragerea publicului tânăr. Și așa se face că 2014 este primul an în care copiii au propriul lor festival la Avignon, care va avea loc într-un spațiu anume, La Chapelle des pénitents blancs, iar abonamentele prevăd o reducere importantă.
„Othello“ itinerant și „Henric al VI-lea“ de… 18 ore
Ediția de anul acesta nu mizează pe capete de afiș, lucru asumat de organizatori și ușor de observat, dacă arunci un ochi într-un program care, nici el, nu vrea să impresioneze prin cantitate. Orașul își etalează locurile cunoscute și pe cele mai puțin cunoscute, iar spectatorii sunt invitați să părăsească spațiul citadin și să pășească în cartierele mărginașe și în satele din apropiere, unde se vor juca mai multe spectacole, printre care un „Othello“ itinerant, în care tema a fost înlocuită: rasism în loc de gelozie! În total, 36 de spectacole, mai puține decât la cele mai recente ediții, într-o ediție în care perioada de desfășurare a secțiunii In coincide cu aceea a secțiunii Off.
Printre artișii invitați, mulți dintre aceștia având sub 35 de ani, se numără și francezul Thomas Jolly, care a pus în scenă un „Henric al VI-lea“ de William Shakespeare care durează… 18 ore. Producția, care va avea trei reprezentații, are trei părți și șapte pauze și este una dintre cele mai așteptate. Spectacolul a avut premiera iarna trecută la Sceaux și s-a bucurat de succes.
„Mahabharata“ și „Solitaritate“
În rest, o ediție cu de toate pentru toți, cu dans, așa cum ne-au obișnuit deja precedentele, și muzică. Unul dintre evenimentele muzicale așteptate este „Don Giovanni, letzte party“, variațiune de Antu Romero Nunes, care vine de la Hamburg. Nici Peter Brook, nici noul lui spectacol nu vin la Avignon, dar numele regizorului n-are cum să nu-ți vină în minte când citești că, după aproape treizeci de ani de la legendarul lui spectacol după „Mahabharata“, în cariera de la Boulbon se va juca o altă „Mahabharata“, de data aceasta una realizată de un artist japonez pe nume Satoshi Miyagi. La 91 de ani, regizorul francez Claude Régy, aduce la festival spectacolul său intitulat „Intérieur“ de Maurice Maeterlinck.
Spectacolul Gianinei Cărbunariu, a cărei prezență la ediția din 2014 a festivalului este semnalată de presa franceză, a fost pregătit încă de anul trecut la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu. „Solitaritate“ va avea opt reprezentații la Avignon, la Liceul Mistral.
Sunt doar câteva dintre creații de interes pentru publicul așteptat la operă, la mânăstire, la carieră, pe terenul de sport de la o școală gimnazială, în baruri și sate, la spectacole care caută, fiecare, altceva. Se profilează la orizont o ediție care nu a stârnit deloc entuziasmul comentatorilor din presa străină, nici măcar a celei franceze, o ediție deloc interesată de așa-zișii iconoclaști convertiți în vedete, o ediție care privește spre tineri și chiar spre copii, fără să acorde importanță discursului explicativ despre criterii, principii, tendințe și obiective. O ediție care va avea loc dacă personalul tehnic se va răzgândi și nu va intra în grevă chiar acum. Potrivit informațiilor de ultimă oră disponibile duminică seara, festivalul se va desfășura conform programului.