Festivalul Dramaturgiei Româneşti – Un festival exclusivist

Sub deviza declamată “piesă recentă”, Festivalul Dramaturgiei Româneşti de la Timişoara (10-17 aprilie) a concentrat în câteva seri titlurile şi autorii care se înscriu într-o modă actuală, cu un anume tip de problematică şi gen de spectacol: subiecte contemporane, stil direct până la agresiv, limbaj la fel, un teatru care vizează exclusiv cotidianul. Misiune declarată şi realizată.

Imagine din spectacolul "Acasa la tata" de Mimi Branescu

Din perspectiva organizatorilor, acest lucru a fost asumat cu toată tăria, însă din perspectiva publicului el s-a arătat a fi destul de restrictiv. Un festival de asemenea întindere şi mărime trebuie să acopere categorii mai largi de public şi de artişti, să devină un pretext social pentru a apropia spectatorii de artă şi de viaţă culturală. Este adevărat că manifestarea a avut un public-ţintă clar definit (tinerii), dar insuficient să motiveze până la capăt opţiunea exclusivistă a organizatorilor. Selecţionerul acestei ediţii, criticul şi dramaturgul Mihaela Michailov, a explicat cu mai multe ocazii ce înţelege prin dramaturgie recentă şi care au fost punctele vizate în realizarea direcţiei pe care a intenţionat-o: cele mai noi texte, subiecte recognoscibile, dezbateri în jurul dramaturgiei ca temă de cercetare, discuţii cu publicul. Iar noutatea şi marea calitate a festivalului a fost excluderea oricărui spectacol care nu se mulează în acest pat al lui Procust. Mă întreb dacă undeva în lumea aceasta ar exista (sau poate chiar există) nişte spectacole bune sau la fel de bune ca cele prezentate la Timişoara, pe texte româneşti mai puţin recente sau deloc recente, ar fi fost ele incluse în festival? Poate ar fi fost tolerate, cum s-a întâmplat cu „Identităţi” de Dumitru Solomon, în regia lui Victor Ioan Frunză de la Teatrul Maria Filotti din Brăila, inclus în program ca unic reprezentatnt al secţiunii Clasic şi care din motive necunoscute nu s-a mai jucat.

Sunt multe semne de întrebare suspendate asupra acestei ediţii a Festivalului Dramaturgiei Româneşti de la Timişoara care ilustrează o singură tendinţă a teatrului contemporan. Punctul de vedere al selecţionerului este just până în momentul în care devine exclusivist. Sau cel puţin aceasta este senzaţia după câteva zile de festival… diversitatea venea din altceva, nu din dramaturgia românească. Pentru că am avut şi dans, chiar la deschidere, Remember-ul lui Răzvan Mazilu (Teatrul Naţional Mihai Eminescu), apoi celebra compamie Pál Frenák cu spectacolul InTime sau Teatrul Odeon cu Depeche//Dance (coregrafia Massimo Gerardi), toate în secţiunea Intersecţii. 

Mimi Brănescu, Gianina Cărbunariu, Ştefan Caraman, Constantin Cheianu, Peca Ştefan, Theo Herghelegiu, Bogdan Georgescu, Şerban Foarţă sunt autorii incluşi în secţiunea Focus a festivalului. Spectacole ale teatrelor din (aproape) toată ţara ceea ce demonstrează că dramaturgia recentă nu este cenuşăreasa sistemului cum s-a discutat la una dintre dezbaterile organizate. Ba chiar anul acesta a avut şi festivalul de la Timişoara dedicat în întregime.

Nu voi încerca să fac analiza spectacolelor pe care le-am văzut (deşi unele poate că ar merita), dar mi se pare mai puternică şi mai demnă de discuţii tendinţa decât unicatul. Mai ales, că în cazul multora dintre spectacole, despre unicitate nici nu poate fi vorba. Primează moda unei dramaturgii consumată de alţii mai demult şi  copia unor modele de succes cum ar fi filmele hollywood-iene. Probabil este un exerciţiu necesar, dar prea ieftin ca să susţină un festival important. Este o statuie încă nemeritată a unor experimente care sunt doar mici paşi şi etape în arta scrisului dramaturgic. Ediţia a XV-a a Festivalul Dramaturgiei Româneşti a fost doar o secţiune (importantă) a unui festival mare.

Print

14 Comentarii

  1. spectator 19/04/2010
  2. Costina 20/04/2010
  3. melania radulescu 21/04/2010
  4. cadariu 21/04/2010
  5. Adevaratele Valori 23/04/2010
  6. Iulia 25/04/2010
  7. Sabina B 26/04/2010
  8. cristiana gavrila 02/05/2010
  9. Daniel Antohe 03/05/2010
  10. anda 04/05/2010
  11. Timisoara 05/05/2010
  12. kaos 08/05/2010
  13. Adevaratele Valori 08/05/2010
  14. alint 27/05/2010

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.