Festivalul Shakespeare se întoarce în Anul Caragiale

Înţelegând să-şi facă o datorie de onoarea faţă de cel mai bun dramaturg pe care l-a avut vreodată, o voce care pătrunde greu, din cauza subtilităţilor de limbă şi nu numai, în corul clasicilor universali, România artistică revizitează lumea lui Caragiale în anul 2012. Întâmplare sau altceva face ca acest an să coincidă cu a opta ediţie a unui eveniment de care aceeaşi Românie, care-şi uită adesea demnitatea, are motive să fie mândră: Festivalul Internaţional Shakespeare.

Caragiale şi Shakespeare – două figuri devenite de mult legende, două lumi de care se râde şi se plânge mereu, două planete de care mulţi creatori de azi se tem să se apropie sau de care destui dintre ei devin dependenţi. Pur şi simplu pentru că în aceste două lumi găsesc cam tot ce le trebuie. Găsesc mereu pentru că niciodată nu descoperă tot. Pentru că, în cuvintele unui teoretician al literaturii, Caragiale şi Shakespeare, ca şi alţi scriitori canonici, sunt rezistenţi la interpretare. Ei nu pot exista fără rest nici în paginile cărţilor ce la cuprind piesele, nici pe scenă. Doi pişicheri trişti, unul întors în orăşelul natal să moară după ce a făcut teatru la Londra, altul plecat să-şi petreacă ultimii ani la Berlin, departe de “ţărişoara” pe care nu contenise s-o prefacă în literatură, colindă teatrele româneşti, mai mult sau mai puţin inspirat, vorbind poate anacronic, dar adesea şi pe limba generaţiei Facebook.

La Craiova începe astăzi a opta ediţie a Festivalului Internaţional Shakespeare. Se întâmplă, fireşte, de ziua de naştere a dramaturgului care a aprins ca nimeni altul imaginaţia biografilor şi condeiele scriitorilor. Iar deschiderea este în sine un eveniment: o reprezentaţie a unui spectacol ce nu se satură se se plimbe prin lumea largă. “Sonetele lui Shakespeare”, spectacol produs de Berliner Ensemble şi conceput de Robert Wilson şi Rufus Wainwright vor face o oprire în Sala Mare a Teatrului Naţional Marin Sorescu, oprire pe care o vor repeta mâine seară. Pentru iubitorii de teatru, această prezenţă este un răsfăţ, unul dintre acelea cu care festivalul a fost darnic şi la ediţiile anterioare.

Care sunt celelalte delicatese pregătite pentru festival în cei doi ani care au trecut de la ultima ediţie şi în care selecţionerii s-au oprit la tema “Lumea-i un teatru, noi suntem actorii”? Unele îşi aşteaptă doritorii numai la Craiova, în perioada 23 aprilie – 1 mai, altele vor fi aduse la Bucureşti, unde pot fi văzute în intervalul 30 aprilie – 12 iulie. Enumerarea nu poate începe, lesne de înţeles, decât de la Shakespeare’s Globe spectacole din Germania, Rusia, Marea Britanie, Africa de Sud, România, Danemarca, Coreea de Sud, Lituania, Franța vor fi prezente ca variaţiuni demne de luat în seamă, în registre diferite, pe o temă inepuizabilă, o temă care are legătură cu fiecare spectator. Trupe renumite, precum  Berliner Ensemble, Teatrul Municipal OK Vilnius (Lituania), Compania Scene en vie (Grenoble, Franța), Compania Proppeller (Marea Britanie), Teatrul Kolyada (Ekaterinburg, Rusia), Odin Teatret (Danemarca) vor aduce producţii de înalt nivel artistic, unele dintre ele, cum este cazul celei din urmă, propunând şi o demonstraţie de lucru. De la Seul vine “Visul unei nopţi de vară”, producţie a Companiei Yohangza, lituanianul Oskar Korsunovas aduce de la Vilnius spectacolul „Romeo şi Julieta”. Reprezentaţia de la Craiova va fi precedată de o altă variaţiune pe această temă, realizată de Peter Uray la Studio M din Sfântu Gheorghe. Companie Scene en vie de la Grenoble vine cu „Regele Lear” regizat de Benoit Kopniaeff. La Odeonul bucureştean, spectatorii vor putea vedea un „Hamlet” ca o provocare, produs la Teatrul Kolada din Ekaterinenburg.

Premiul Internațional Shakespeare, ediția a III-a, va fi acordat în acest an regizorului lituanian Eimuntas Nekrosius.

Eugenio Barba, de patru ori

Cunoscutul regizor şi antropolog al teatrului care părăsea Italia acum zeci de ani, ajungând tocmai în Danemarca şi înfiinţând o trupă din actori respinşi de teatre, pe numele lui Eugenio Barba, va fi prezent în festial cu mai multe manifestări. După ce a participat la două ediţii ale Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu, artistul vine la Bucureşti în mai multe ipostaze: regizor, conferenţiar, autor.

Marţi, 1 mai, la ora 21, la Sala ArCub din Bucureşti, Targe Larsen şi Julia Varley, doi dintre cei mai vechi actori ai trupei de la Odin Teatret, vor face o demonstraţie de lucru. Pornind de la un fragment din „Othello”, vor dezvolta prin improvizaţie şi compoziţie materialul fizic ce ar putea fi premisa unei creaţii scenice. Pe 2 mai, la ora 15.30, în acelaşi spaţiu bucureştean, Eugenio Barba va susţine o conferinţă şi-şi va lansa ediţia în limba română a volumului „Casa în flăcări. Despre regie şi dramaturgie”, tradus de Diana Cozma şi publicat în Colecţia Yorick a Editurii Nemira. Cartea, întâlnire între o necesară mărturisire de credinţă, o autobiografie şi un studiu despre teatrul personal, este oglinda unui parcurs care nu se termină niciodată. Între confesiunea plină de poezie şi de reflecţii la întâlnirea dintre Occident şi Orient, „Casa în flăcări” şi analiză aplicată sau jurnalul de laborator, cartea este o apariţie necesară oamenilor de teatru din România. Împreună cu „Teatru: singurătate, meşteşug, revoltă”, celălalt volum pe care Eugenio Barba l-a publicat în aceeaşi colecţie de carte de teatru, „Casa în flăcări” este  o incursiune bine-venită în lumea magicianului de la Holstebro, care înfiinţa în 1979 The International School of Theatre Anthropology.

În aceeaşi zi, de la ora 19.00, Odin Teatret va susţine o reprezentaţie a spectacolului „Orâ de Otelo”, regizat de Eugenio Barba. Cercetare antropologică, de altfel ca toate lucrările scenice ale regizorului, această producţie de o oră este locul de întâlnire a gândurilor, formelor şi ritmurilor din mai multe culturi.

Specialistul în prim-plan

Respectându-şi promisiunea făcută la prima ediţie, organizatorii festivalului le-au pregătit câte ceva şi neofiţilor îndrăzneţi, care se încumetă să studieze teatrul într-o Românie în care criza economică nu se mai termină. Spectacole ale studenţilor la actorie de la Craiova şi de la Bucureşti, colocvii de teatrologie şi conferinţe vor anima zilele care se vor încheia seara cu spectacole.

Mulţi teatrologi – Stanley Wells, Ian Herbert, Maria Shevtsova, Paul Edmondson, Michael Dobson, Lawrence Guntner, Yun Cheol-Kim, președinte AICT/IATC, Alice Georgescu, președinte AICT/IATC, secția română, Carmen Stanciu şi Octavian Saiu, vice-preşedinţi ai aceleiaşi organizaţii, George Banu şi Ludmila Patlanjongu – vor participa la aceste evenimente, alături de studenţi de la facultăţile de profil.

 

Print

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.