Festivalul Tânăr de la Sibiu – Caleidoscop cu vedere spre lume

foto maria stefanescuIrina Radu, anul III Teatrologie, Facultatea de Teatru, UNATC „I.L.Caragiale”

Toamna nu se numără numai bobocii, ci și festivalurile de teatru. De îndată ce apare septembrie se și anunță evenimente multe și diverse în fiecare colț de țară, pentru mari și mici, pentru zile cu basm, cu poveste ori cu istorii serioase despre ceilalți și despre tine. Oferta este atât de variată, încât devine dificil să optezi. Încotro să o apuci? Unde se întâmplă mai frumos – aici sau acolo? Ți-e greu să(-ți) răspunzi, dar un lucru (ți-)e cert: vrei să descoperi.

La Sibiu, în perioada 30 septembrie – 4 octombrie a avut loc prima ediție a Festivalului Tânăr. Un festival al Teatrului Gong pentru copii și tineret, aflat la început de drum, dar cu o viziune proaspătă și cu o misiune clară. Un festival născut din dragostea pentru teatru și, mai ales, din certitudinea că nevoia de poveste rămâne indisolubilă, indiferent de vârstă.

foto maria stefanescu7Ce și-a propus Teatrul Gong prin organizarea acestui festival? Să identifice nevoile, dorințele și bucuriile fiecărei vârste și să ofere spectacole-răspuns pe măsură. Motiv pentru care a creat două secțiuni – Kids și Youth. O delimitare clară și binevenită, care avea să justifice fiecare alegere și gând. Timp de 5 zile publicul Teatrului Gong a putut viziona de la spectacole pentru copii de la 0 la 8 ani, la show-uri 3D cu păpuși și marionete, spectacole de dans, concerte, ateliere de teatru și până la spectacole care se adresează direct adolescenților. Un program extrem de variat și bine gândit care a curpins atât producții ale teatrelor din țară, cât și spectacole invitate din Franța, Spania, Ungaria, Germania și Polonia. Prin selecția făcută împreună cu criticul de teatru Oana Stoica, Adrian Tibu, managerul teatrului, și organizatorii festivalului au speculat întocmai nevoile noilor generații. În fond, înainte de a putea fi reprezentată pe scenă, realitatea lor, a copiilor, trebuie cunoscută și înțeleasă pe deplin. Lucru deloc ușor. Trebuie să știi cum să câștigi încrederea micuților, cum să le spui o poveste astfel încât ea să nu își piardă din farmec și frumusețe și cum să le captezi atenția folosind teatrul drept mijloc.

foto maria stefanescu 5Cei mici au văzut povestea lui Aladin, de data aceasta însoțită de efecte 3D în spectacolul „O mie și una de frontiere (Povestea lui Aladin)” – producție a Teatrului „Regina Maria” Oradea, au asistat la lecția despre zbor propusă de Márkus Puppet Theatre din Ungaria, au descoperit cum o mică pată roșie se poate preschimba într-un adevărat tărâm magic în „Ce face Roșu joia?” un spectacol al Companiei Thalias din Germania și nu numai. Iar „Profu’ de religie”, un spectacol în versiunea scenică a lui Bobi Pricop, după un text de Mihaela Michailov, „Pisica Verde”, producție UNATC „I.L.Caragiale”, „Kampf” un spectacol de dans contemporan, al cărui concept e semnat de Ferenc Fehér, concertul Țapinarii și povestea lui Apolodor, întâlnit într-un spectacol-concert – pun pe tapet problemele cu care se confruntă adolescenții, întrebările și măcinările lor, pendularea între a-ți dori pe deplin sentimentul de libertate și confortul de a-ți păstra ludicitatea.

Nu toate poveștile încep cu clasicul „a fost odată…” și se încheie cu „…și au trăit fericiți până la adânci bătrâneți”. O poveste se poate spune, scrie și rescrie în mii de feluri, se poate împleti de fiecare dată altfel. Fiecare rămâne unică și specială. Și nu se întâmplă numai printre Feți-Frumoși, prințese și zmei, ci și printre eroi intergalactici, mini-păpuși talentate, printre culori ori forme. În mii de spații și de timpuri care te poartă tot spre același ideal… Fericire. Iar spectacolele din festival au demonstrat fără doar și poate acest lucru.

foto maria stefanescu3O atmosferă caldă și primitoare. Un public numeros la toate reprezentațiile, mereu activ și implicat în poveste. Copii, părinți, bunici, cu priviri luminoase și zâmbete pe buze. Gânguriri și întrebări ce își căutau răspuns în sală, pe scenă, în foaierul teatrului. În permanență un de ce însoțit de o naivitate înduioșătoare și o curiozitate fără margini. Fără implicarea celor mici în construirea poveștii, fără intenția artiștilor de a aduce spectacole interactive, întregul festival nu ar mai fi fost unul pe atât de special.

Trăgând linie, la final de festival, managerul Teatrului Gong, Adrian Tibu, a concluzionat: „Sunt mândru că ne-am făcut curaj să organizăm un astfel de proiect! Și vom continua cu siguranță, la anul. Programul acestei ediții pilot a reunit 90 de artiști din Germania, Franța, Polonia, România, Spania și Ungaria, iar reacția publicului ne-a confirmat nevoia unui astfel de program la Sibiu. Aflat la prima ediţie, Festivalul Tânăr de la Sibiu s-a născut din necesitatea de a oferi spectacole specifice tuturor publicurilor pentru care Teatrul Gong lucrează. Ne-am dorit un proiect ce vizează artele spectacolului la o amploare internațională și care își propune să dezvolte noul public printr-un program cultural unic, prin diversitatea formelor de expresie, susținând totodată comunitatea prin promovarea orașului ca un spațiu vibrant. Energia declanșată acum trebuie exploatată pentru a crea un program coerent pe termen lung. Cel mai probabil ediția de anul viitor va fi organizată în luna noiembrie. ”

Așadar, la Festivalul Tânăr de la Sibiu reînveți să zâmbești, să te bucuri sincer și să te minunezi că dincolo de real e încă multă culoare, că universul unui copil este, de fapt, un caleidoscop cu vedere spre lume. La Festivalul Tânăr te contaminezi cu stare de bine, din creștet până-n vârful picioarelor.

Fotografii de Maria Ștefănescu

Print

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.